Jag funderade lite kort på hur Norra Botkyrka kunde ges bättre kommunkationer in mot stan.
Förslaget:
Ekerö C - Norsborg/Hallunda - Flemmingsberg - Farsta (Strand) - (Nynäsvägens mitttremsa) - Skogskyrkogården - Gullmarsplan - (de två innersta filerna av Södertunneln) - Medborgarplatsen/Södra Station - Citybanan (Centralen och Odenplan) - Solna Station - (yttre expressspår) - Sollentuna C - UpplandsVäsby - Arlanda.
Fördelar:
1. Snabbt från Norra Botkyrka till stan (23 min jämfört med dagens 36 min).
2. Snabbt från Ekerö (28 min jämfört med dagens 40-55 min)
3. Flemmingsberg blir en knutpunkt
4. Farsta blir en knutpunkt.
5. Medborgarplatsen och Södra Station knyts ihop genom denna station
Nackdelar:
1. Ytterligare en linje förbi det överbelastade centralen (sträckning genom stan kan ju kanske modifieras)
2. Många kilometer och litet underlag. (fast det mesta kan byggas i ytläge).
3. Tar en del kapacitet från motorlederna (men tillför ny kapacitet)
4. Kan ge mer utspridning på södertörn iom att banan går genom jungfrulig mark (I synnerhet sträckan N Borkyrka - Flemmingsberg - Farsta). Om det byggs där är det inte omöjligt att det byggs stationer, om då blir banan inte så snabb längre.
Vad tycker ni? Är det något att spinna vidare på? Eller ska vi satsa mer på mer centrala spårvägar?
__________________
När får vi se Lindhagen II?