Utskrift från www.yimby.se
....

Vällingbyparkstad

Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vad tycker ni om detta projekt?

På deras hemsida uppmanas man mejla in synpunkter. Jag mejlade in följande:

"Här är mina åsikter:
För det första tycker jag att det på det stora hela ser bra ut, men:

1. Allt ska inte planeras så detaljerat på en och samma gång. Börja
först med stadsplaneringen, som klart definierar vad som är gator,
parkmark och byggbar kvartersmark. Här bör man ställa sig frågan hur
man på bästa sätt ska binda ihop Blackeberg, Råcksta, Grimsta och
Vällingby. Först när den övergripande planen är klar kan man dela ut
markanvisningar på kvartermarken. Här kan man specificera
min/maxhöjder, men man ska sträva efter att inte censtralstyra
utformningen. Markanvisningarna bör vara små, så att variation kan
underlättas.

2. Vilka är stråken?

3. Hur ska Bergslagsvägen gestaltas? Idag är det en trafikled, som har
lika mycket trafik som Sveavägen. Bergslagsvägen saknar adresser och
korsningar och uppfattas därför som en barriär. Sveavägen har adresser
och korsningar och uppfattas därför som en del av stadsväven. Kan man
inte fundera på att utforma Bergslagsvägen som en stadsgata med
adresser och korsningar istället. Då skulle integration mellan
Bleckeberg-Råcksta och Grimsta-Vällingby underlättas. Hastigheten på
själva vägen skulle förbi detta avsnitt vara satt till brukliga 50
km/h, vilket skulle minska vägbruset ordentligt. Detta skulle inte
resultera i så stor tidsförlust för bilisterna.

Om man bygger intill vägen skulle det som ligger bakom ligga bullerskyddat.

4. Av oförklarliga skäl verkar inte Råckstavägen få några adresser.
Bebyggelsen ligger en bit inskjuten med grönbarriär emellan. Varför?
Trafikmängderna på denna gata (11500 fordon per dygn) kan inte
motivera något annat än att det görs till en stadsgata.

5. I korsningen Råckstavägen-Bergslagsvägen finns det en rondell med
diameter på 70 meter. Behövs det verkligen en rondell där? Varför kan
man inte ha en vanlig korsning med trafikljus? En rondell skapar stora
problem för gångtrafikanterna, då det kräver fritt utflöde - Något som
skapar en osäker situation på övergångsstället vid rondellens utfart.
För synskadade är rondeller ett problem, då man har svårare att höra
varifrån trafiken kommer.

En ytterligare rondell av storformat hittas i korsningen
Råckstavägen/Jämtlandsgatan. Istället för en trafikplats (som en
rondell är) bör man här kunna göra ett litet torg.

6. Det verkar som om man bestämt sig för vilka verksamheter som ska
vara var. Man har tom bestämt sig för var stadsradhusen ska vara. Kan
man inte låta detta ske mer naturligt? Kan inte stadsradhusen ligga i
samma kvarter som andra stadsmässiga byggnader? Ska verkligen kommers
zoneras från bostäder?

7. Tillhör de fyra punkthusen i nordöstra hörnet planen? Jag
ifrågasätter dessa skarpt. I och med dessa byggnader är det tydligt
att man vill bygga vidare på nuvarande Vällingbys 50-talskaraktären.
FÖP:en talar om att detta ska bli en urban tyngdpunkt. Då bör man
undvika att bygga suburbant och man måste våga bryta mot den rådande
förortskaraktären. Vad är tanken med grönbarriären mellan hus och
gata? Vilken funktion är den tänkt att fylla i en urban struktur?

8. Parker. I en stad bör parker vara utformade så att de lätt nås och
hittas från huvudstråk. I Stockholm är Vasaparken och Humlegården
exempel på parker som samspelar utmärkt med resten av staden på detta
sätt. Det finns dock parker, där man istället valt att lägga dem "i
skydd" från gatorna. Detta gör dem lugnare, men färre hittar dit
(mindre upplevd parktillgång) och det blir en mer otrygg plats, i
synnerhet när det är mörkt. I denna plan är det få parker som har bra
direktkontakt med gatan. Detta är något som bör åtgärdas.

Mvh
Niklas Öhrström"
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Michael Lindgren
34 Inlägg
Ort: Stockholm (Västerort), Gick med: Januari 2009
Bra, lämnade ytterligare synpunkter som tangerade det du sa. Lite mer kortfattat men tror de förstår idén. Ju fler synpunkter desto bättre så uppmanar ALLA här att skicka in dessa eventuell synpunkter fort som satan. We all think alike here, så därför kan vi kanske yimbysera mitt framtida bostadsområde.
__________________
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Den övergripande planstrukturen är naturligtvis fruktansvärd.
Däremot finns det andra aspekter som är oerhört intressanta. Lyssna igenom en del av de videos som spelas upp. Det handlar om att ge väldigt stor frihet till de som ska bo och arbeta i området, t.ex. ska vattenfalls byggnader göras om och användningen blir helt fri! Man kan alltså välja att lägga en restaurang på våning 6, en lägenhet intill och på våning 3 bygga ett par kontor och ett hotell. Och det är olika aktörer som gör de olika delarna.
Även radhusen blir individuella. Man köper en bit mark och bestämmer sedan hur radhuset ska se ut. Det här är en kraftig brytning mot hur vi brukar göra saker i Sverige!
Men som sagt. Strukturen är vansinnig. Kan den fixas kan det här mycket väl bli det mest spännande utvecklingsområdet i Stockholm på oerhört länge.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Michael Lindgren
34 Inlägg
Ort: Stockholm (Västerort), Gick med: Januari 2009
Anders Gardebring skrev:

Kan den fixas kan det här mycket väl bli det mest spännande utvecklingsområdet i Stockholm på oerhört länge.


Tyvärr tänkar man väl så om allt men brukar ändå bara bli pannkaka
__________________
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
I dagens pappers DN står det att det inte kommer att bli några 21 våningshus bredvid Vattenfallshuset på grund av Bromma flygplats! Höjden får inte vara mer än 59m över någon noll nivå som är samma i hela staden och därför sänks husen till max 13 våningar. Oroande är att i samma artikel står det att vissa hus exempelvis Kista Science Tower kan vara högt men det får inte bli för många höga hus i samma stad. Kista ligger väldigt långt från Bromma flyget och vad menas med samma stad, det borde vara en distansgräns.

Arenastaden i Solna ligger också för nära Bromma flyget.
"Hotellets höjd kommer att genomtränga den hinderfria ytan kring Bromma flygplats."

Tors Torn?
Senast ändrad 11 februari 2010 18:11
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Om ett flyg skull krasha in i ett av höghusen i Vällingby parkstad skulle flyget få vara två kilometer ur kurs vid inflygning. Med den logiken skulle följande byggnader aldrig få byggas:
DN-skrapan,
SVD-huset,
Höghusen vid NV Kungsholmen,
Tors torn (på gränsen),
Stadshuset,
Kungstornen,
Hötorgsskraporna,
Södertorn,
Skatteskrapan,
Folksamskrapan,
Globen,
(jag har säker glömt flera).

Fast det stora problemet med detta område är inte att höghusen inte blir av, utan att man från början "bestämt sig" för två högre hus som ska markera området och fungera som märksbyggnader. Det är ju tydligt att själva "stadsplanen" fått stryka rejält på fotet (vilket tagits upp i yttrandet). Om området initialt bygger på/marknadsförs som området med två höghus, och sedan dessa inte blir av blir det ett rejält antiklimax. Med en bra stadsplan vet man iaf att man får något som funkar och då slipper man bli så besviken.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Vällingbyparkstad

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky