Veidekke Bostad AB och Wasted Space AB vill bygga hotell, 60-80 lägenheter, respektive kommersiella verksamheter ovanpå befintlig T-banebyggnad i Högalidsparken beläget längs Hornsbruksgatan. Första inflyttning är planerad till 2013. Se denna Pdf:
http://insyn.stockholm.se/exploatering/document/2..
Jag har längat efter Yimby och dess vision av Sthlm i typ 25 år och jag är i princip för
de flesta -men därmed
inte sagt
alla!- förtätningar i innerstan därför att jag tror de kan bidra med något mer än nånstans att bo. Fler hus = mer människor = ökat folkliv = fler verksamheter = trivsammare att röra sig i och en stor anledning för mig = liv o rörelse o inte så tyst, ensamt och utsatt som flera gator och områden är efter klockan 21.00! Men det här förslaget med hotell i kyrkopark tenderar av flera skäl klart gå över gränsen för vad som är "rimligt" ens för Yimbyiter eller....?
Att Hornsbruksgatan idag är rätt tråkig på nordsidan om man inte är stor beundrare av bergsskärningar (vilket man väl visst kan få vara om det inte går till överdrift) och mest känns som en transportsträcka från den minst sagt märkligt placerade T-baneuppgången är en sak och det kan och bör åtgärdas, tex med en 1-vånings påbyggnnad av T-bunkern till något roligare. Att däremot först tjata sig till underjordiskt P-garage (som visst kan ha sin poäng men..) för att sedan precis när det blir klart påbörja lanseringen av ett hotell ovanpå p-infarten är inte bara skumraskpolitik i sig utan ett hån mot allt vad "samråd" och "remisssvarsrundor" heter, tvärtom verkar all form av demokratisk insyn här obefintlig tills förslaget t o m i annars så in-fill kritiska Södermalmsnytt presenteras som mer eller mindre självklart!
Att bygga på "parkmark" som tex i fallet med Lilla Bleckan eller andra tomter som antingen varit tänkta att bebyggas hela tiden, eller varit ett hus en gång men sedan förblivit p-platser eller ogräsmark, är en sak. Samma med tex Plankan där man lugnt kan påstå att vilken äldre Södergård som helst sedan de byggdes har haft sämre ljusförhållanden på gården än vad Plankan kommer att få och de är alla eftertraktade och uthyrda.
-Men att ta av en bergskärning i parkmark för att bygga hotell är en annan sak!
Det är inte svårt att förstå att de som köpt en svindyr bostadsrätt på Hornsbruksgatan idag förvånas undrar och blir kritiska när hela den utsikt som lgh-priset delvis baseras på blir en mörk vägg istället. Den nya huslängan knycker däremot både utsikten inkl solen och grönskan från parken som kanske var anledningen man flyttade dit då det hitills inte vad jag vet börjat byggas lameller i kombinerad kyrko- och park mark!?
Oavsett om just detta förslag bearbetas till något bättre så är detta inlägg en principfråga hurvida man öppnar dörren för det våra kritiker hitills oftast falskt beskyllt yimby för dvs börja bygga i parkerna/kyrkogårdarna och var man sätter ribban och tolerensgränsen därefter
Att lansera hotell inkl p-garage i kyrkoparkerna är ingen vidare framkomlig väg om man främjar stadsmiljön och jag tycker detta förslag spelar nimbyiterna rakt i händerna med sin misstänksamhet om att "detta är bara början...." -var går egentligen gränsen anser ni?
Senast ändrad 3 september 2011 18:12