Robert Lindhé skrev:
Funktion skulle den definitivt ha. Jag har tidigare hävdat (utanför det här forumet) att en högbro över Himmersfjärden, med väg/järnväg (dubbelspår) i kombination vore oerhört nyttigt. Med nya hamnen i Norvik, så skulle både väg 73 och Nynäsbanan avlastas, för transporter som måste gå upp till Södertälje, innan de kan köra söderut. Detta är en omväg på dryga 8 mil...
Dessutom hävdar jag att en Himmersfjärdsbro med järnväg, är ett bättre alternativ än att dra järnväg mellan Nynäshamn/Ösmo och Flemingsberg. Spångbro skulle kunna få en pendeltågshållplats på detta sätt, och ansluta till Gnestabanan.

I like the way you think!
2 spå + 2 vägfiler åt varje håll (för att ge plats åt lastbilarna ) + 2 cykelbanor + 2 gångbanor. Blir en bred bro, ja, men en som kan vara tillräcklig länge, en som inte får kritik efter 10 år för att vara underdimensionerad. Alternativet vore två broar, en för tåg och en för bilar (båda med cykelbanor, såklart).
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm