Anders Gardebring skrev:
Själv har jag valt Ibis hotels flera gånger jag varit utomlands, både i Seoul, London och Glasgow. Det är fräscha hotell, men små rum och ingen room-service och annat lull. Helt ok alltså. De ligger där på centrala lägen. I Stockholm hittar jag 4 ibis-hotell, men inget inne i stan. Jag undrar vad det beror på?
Jag misstänker att det kan ha att göra med att de hotell som redan finns inte går tillräckligt dåligt för att någon annan aktör skall kunna köpa ut dom och göra om till Ibis hotell. Samtidigt kan man inte heller lätt köpa sig en hel fastighet och göra om till hotell eftersom det skulle om 1) det är bostadsrättsförening kräva att alla är villiga att sälja samtidigt eller 2) om det är hyresrätt bli omöjligt för att man har kvar sin besittningsrätt enligt lag.
Det är därför som alla nyare hotell som startas i Stockholm är antingen nybyggen(waterfront) eller köp av kontorsfastigheter(ingen besittningsrätt efter avtalstiden löpt ut). Problemet med köp av kontorsfastigheter är ju att man skulle behöva en initial stor investering på ombyggnad vilket skulle göra att man skulle behöva ta ut ett tillräckligt högt pris för att kunderna skall kräva room service och andra bekvämligheter samtidigt som dom bekvämligheterna förmodligen har bra marginaler.
Det är därför som en överetablering kan skapas en möjlighet för en Ibis aktör får köpa ut ett befintligt hotell vilket gör att de initiala kostnaderna blir låga (ingen större ombyggnad nödvändig, ingen besittningsrätt mm.).