Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer
 > Nacka

Detaljplan för Sicklaön 83:22 m fl, Sickla Köpkvarter och del av Sickla industriområde

Richard Jacobsson
132 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Det här är sådär lite halvofftopic, men nu har jag skrivit det så nu tänker jag posta det

Sickla köpkvarter är en bizarr grej egentligen. Det känns som det hela tiden är på gränsen till att falla ihop under sin egen vikt. Kollektivtrafiken som finns på mycket nära håll har man effektivt skiljt av med barriärer i form av Saltsjöbanan och konstiga omvägar för gångtrafikanter -- inte ens när man forcerad den planskiljda korsningen med saltisbanan får man gå raka vägen till någon affär. Man har också lyckats göra det riktigt otrevligt att ta sig dit från närbelägna Hammarby Sjöstad utan bil, kollektivtrafiken däremellan är ett minimum.

Till skillnad från andra köpcentrum så är det inte bara att köra dit med bil heller, eftersom de har byggt det så glest. Så man måste gå mycket och långt över den enorma parkeringen och sen antingen släpa grejer man köper hela vägen tillbaka eller köra bilen mellan affärer på området.

Men jag förstår mig kanske inte på det bilburna samhället helt enkelt.
Daniel Jonsson skrev:

Det här är sådär lite halvofftopic, men nu har jag skrivit det så nu tänker jag posta det

Sickla köpkvarter är en bizarr grej egentligen. Det känns som det hela tiden är på gränsen till att falla ihop under sin egen vikt. Kollektivtrafiken som finns på mycket nära håll har man effektivt skiljt av med barriärer i form av Saltsjöbanan och konstiga omvägar för gångtrafikanter -- inte ens när man forcerad den planskiljda korsningen med saltisbanan får man gå raka vägen till någon affär. Man har också lyckats göra det riktigt otrevligt att ta sig dit från närbelägna Hammarby Sjöstad utan bil, kollektivtrafiken däremellan är ett minimum.

Till skillnad från andra köpcentrum så är det inte bara att köra dit med bil heller, eftersom de har byggt det så glest. Så man måste gå mycket och långt över den enorma parkeringen och sen antingen släpa grejer man köper hela vägen tillbaka eller köra bilen mellan affärer på området.

Men jag förstår mig kanske inte på det bilburna samhället helt enkelt.


Kan inte annat än hålla med. Den del av Sickla köpkvarter som är nice är ju den västra delen. Där finns ju lite kvartersfeeling. Tyvärr har resten inte utvecklats på samma sätt utan blivit något slags Kungens Kurva-variant i stället. Och att det inte finns ett smidigt och attraktivt sätt att ta sig till Sickla från Sjöstaden är ju direkt vansinne för alla inblandade parter. Jag tycker det vore trevligt om Tvärbanan fortsatte in på gatorna i Sicka köpkvarter. Och precis som du påpekar: Varför i hela friden ligger parkeringen som en barriär av oceanska mått mitt i området? Vem tjänar på det? För övrigt är det en allmänt kaotisk och farlig parkeringsplats.
Per-Ola Karlsson
19 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2008
Helt riktiga iaktagelser. Som boende i sjöstaden måste man mer eller mindre ha bil för att ta sig till köpkvarteren. Väl där är det nästan omöljigt att handla då avstånden är enorma. Det mest tragiska tycker jag är att om man åker buss 71 eller 74 som förbinder HS med Sickla (i alla fall 74:an) hamnar man längst ner i ena kanten, så långt från affärerna det bara går. Nacka kommuns lösning på trafikeländet är ju så klart inte att förespråka mer allmänna kommunikationer eller att lobba för tvärbanan, utan att dubbla antalet filer efter atlasrondellen, vilket kommer transformera en potentiell stadsgata till motorväg!

Hela området är sorgligt ur stadssynpunkt. Här skulle ju vara möjligt att gräva ner bilarna i parkeringsgarage och bebygga de enorma parkeringsytorna med skyskrapor och dra tvärbana och gångväg vidare från båtbyggargatan in i köpkvarteren. Höga hus i tydlig kvartersstruktur skulle kunna blandas med de gamla industrimiljöerna från Atlasverken men Ljungberggruppen som ägen hela området har ju bara tänkt funktionsuppdelning och parkeringsplatser!

 > Städer
 > Nacka
Detaljplan för Sicklaön 83:22 m fl, Sickla Köpkvarter och del av Sickla industriområde

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter