Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Bromma flygplats

Sida 1 av 7
Richard Jacobsson
132 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Bromma flygplats är sannolikt en av de mest polariserade diskussionämnen som finns i Stockholmsområdet: för vissa en absolut nödvändighet för hela regionens tillväxt - för andra ett miljömonster som orsakar buller och utsläpp.

Webbsidan för Bromma flygplats (Luftfartsverket)
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
För mig personligen ser jag snarare Bromma som en stoppkloss för regionens tillväxt. Målet borde vara att flytta trafiken till Arlanda. Även Skavsta är intressant för viss trafik när Ostlänken finns byggd (såvida den går förbi Skavsta då såklart).
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Jag har alltid haft känslan av att det är lite för smidigt att åka bil från området kring rosenbad till regeringsplanet på Bromma för att den nånsin ska försvinna.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007


Det ligger nog nåt i det där...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Haha, huvudet på spiken! Inklusive det lilla bruna kvarteret en birt bort från Rosenbad, även kallat slottet. De asen. Bromma flygplats är en enorm barriär & slöseri med högattraktiv (heter det så?) mark!
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Med höghastighetståg Sth till Malmö-Gbg-(Oslo-Sundsvall?) lär behovet av Bromma minska kraftigt...

Det finns ju fler småflygfält i Stockholmstrakten - Barkarby, Tumba t.ex. Skulle inte dom kunna användas för eventuella kvarvarande behov?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Men kolla på destinationerna från Bromma.

Linjerna till Kalmar, Ronneby, Växjö, Trollhättan, Ängelholm, Göteborg och Malmö kommer som sagt bli helt meningslösa när Europabanan öppnar.

Århus, Skien, Bryssel, Umeå och Sundsvall kommer också bli nåbara med höghastighetståg de närmaste årtiondena.

Visby - nåväl, man kan inte köra tåg på vattnet. Men Skavsta ligger bättre till.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 15 augusti 2008 16:04
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Anders G, Arlanda och Skavsta är till skillnad från Bromma flygplats avsedda för långväga utrikestrafik.

Jan, det blir knappast något höghastighetsbana till Sundsvall inom den närmsta tiden, däremot kanske en uppgradering till 250km/h.

Med tanke på den kapacitetsbrist som finns idag iom både essingeleden och getingmidjan är överbelastade, så finns det en poäng i att garantera en fortsatta existens av flygplatsen. Det kan nämligen leda till större investeringar som kan utveckla flygtrafiken, vilket i dagsläget är nödvändigt på kort sikt.

Flygledartornet + före detta terminalbyggnad + hangar A är K-märkta enligt Wikipedia.

Vad tycker ni om Naturskyddsföreningens planer för området, förresten? Iom att ett nytt område skulle kunna tas i anspråk så kan föra upp riktigt höga byggnader med spännande, men urban arkitektur utan att protester från närboende gnällkärringar hörs av, vilket SNF tyvärr verkar ha missat.
Senast ändrad 15 augusti 2008 16:58
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Om norrlandsflygen ska finnas kvar, så kan de förläggas till Arlanda.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Vad menar du med om det ska finnas kvar?

Norrlandsflyg finns det gått om i Arlanda. Flygplatsens 6:e största resmål är Luleå. Det avgår mer flyg till denna stad än vad som avgår till Malmö.

Här är de populäraste resmålen från Arlanda(ort och passagerarantal):
1 Köpenhamn 1 173 000
2 Oslo 1 037 000
3 London 936 000
4 Göteborg 899 000
5 Helsingfors 874 000
6 Luleå 822 000
7 Malmö 736 000
8 Amsterdam 579 000
9 Umeå 536 000
10 Frankfurt 485 000
11 München 445 000
12 Östersund 388 000
13 New York 295 000
14 Bangkok 241 000
15 Sundsvall 239 000
16 Ängelholm 231 000
17 Paris 219 000
18 Skellefteå 210 000

Om man lägger ihop Arlandas inrikestrafik för alla destinationer bland de 18 vanligaste i Norrland och övriga Sverige får man följande resultat:
Götaland+Svealand: 1.635.000 årliga resenärer
Norrland: 2.195.000 årliga resenärer

Som synes så finns 5 norrlandsdestinationer(varav 4 ligger vid norrlandskusten) bland de 18 vanligaste destinationerna. Tur då att man bygger Botniabanan så man kan flytta en signifikant del av nordostkusttrafiken från flyget till tåget. Förhoppningsvis bygger man också norrbotniabanan. Här finns en stor potential att flytta över resänerer till järnvägen! Tänk på dem som kan åka från Umeå med tåg till Arlanda och byta till uttrikesflyg. Det leder till lägre utsläpp och ökar Arlandas utsläppsuttrymme.

En betydelsefull barriär för att flytta norrlandstrafik från Bromma till Arlanda är det svindyra A-train. Man kör avgifterna i taket för att kunna betala ut övervärderade löner och maximera vinsten. A-train har kontroll över ett så kallat naturligt monopol. Kan man få billigare priser och alternativt pendeltåg så blir Arlanda en mycket mer intressantare inrikesdestination som på allvar kan bli en fullgod ersättare åt Bromma. Fast först efter att Citybanan är färdig, dock.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Nåväl, jag ifrågasätter inte rätten att flyga till Umeå eller Luleå, det kommer som sagt dröja flera år innan tåg blir ett alternativ till Umeå, och ännu längre när det gäller Luleå. Jag tycker bara att flygen bör gå från Arlanda i stället för Bromma.

Sloganen Bromma ligger bättre till... borde kompletteras med ...för den som åker bil. Och ytterligare ett skäl att lägga ner Bromma är att norrlandsresenärerna bidrar till att korka igen Tranebergsbron och släppa ut ännu mer koldioxid med sina bilar och taxibilar, i stället för att åka till/från Arlanda med Arlandabanan.

Carl Cederschiöld har utrett trafiken i stockholmsregionen, och dragit den vettiga slutsatsen att staten bör köpa ut A-train från Arlandabanan.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a..

Det enda som behövs är att Anders Borg öppnar statens sprängfyllda plånbok. Det kommer löna sig. Och vi ska nog ändå vara tacksamma att det privata A-train fick ta smällen av flygkrisen efter 9/11 och SARS, så staten slapp betala.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 15 augusti 2008 23:13
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vad gäller Brommas framtid är jag lite ambivalent. Ett stort område som idag agerar barriär. Reguljärt inrikesflyg söderut kommer på lite längre sikt inte vara realistiskt (sett till oljetillgången och det förhoppningsvis snart tillkomna hh-tågnätet).

Om man idag får för sig att lägga ner Bromma flyplats så får planerarna med ens väldigt mycket yta att disponera för exploatering. Då finns en risk att man inte väljer att hushålla med den ytan, utan istället väljer att bygga någon trädgårds"stad" med 2 våningsvillor eller någonting i stil med Naturskyddsföreningens framtida vision över området: Stadsdels enklav utan samband till Sundbyberg eller Stockholms innerstad och vars bebyggelse till stor del är 2-3 våningsarshus:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Deras plan kunde dock bli riktigt bra. Men det förutsätter en klart ökad exploatering kombinerat med urbanisering och bättre samband med Drottningsholmsvägen/Brommaplan, Sundbyberg och inte minst Stockholms innerstad (genom att Ulvsunda, Alvik, Traneberg och Minneberg förtätas med stadsstruktur)
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Tvärbanan Alvik-Solna beräknas ju stå färdig 2011, och till stor del byggas på befintlig banvall, så Naturskyddsföreningens planer är orealistiska på fler än ett sätt.

Tvärbanan, som den är planerad idag, kommer vara användbar för Brommapassagerare, och inte bara förbättra trafikläget i området utan också ge Bromma flygplats ett bättre klimatbokslut.

Men med eller utan tvärbana, så är Bromma i högsta grad ekonomiskt viktigt idag, må det vara genom att svenska kommuner sponsrar sina flygplatser för att upprätthålla olönsamma flyglinjer till Bromma.

Men med Europabanan kommer Bromma flygplats som sagt tappa nästan hela trafikunderlaget.

Det finns som sagt icke-bokförda värden med att behålla Bromma, för regerings- och diplomatflyg etc. Samtidigt finns värden i att lägga ner Bromma, såsom bullerminskning, exploaterbar mark, ökad luftballongtrafik etc. Finns det några siffror på detta?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jag håller med Niklas i farhågorna. Jag har också gått och befarat att man kanske bygger någon form av trädgårdsstad där. Usch.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Det är Kistagrenen som kommer att serva Bromma flygplats, inte Solnagrenen. Gustav, kan du rätta mig?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Tvärbanans Solnagren passerar 600 meter från Brommaterminalen. Där skulle man kunna lägga en hållplats för busstransport sista biten, i väntan på att Kistagrenens första etapp byggs.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
På detta viset, ok. Tja, varför inte.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Tore, Om man bara räknar med flygtrafiken(under första halvåret:947.797) mellan Bromma och platser vid föreslaget höghastighetsnät får man följande:
Göteborg: 212.235
Malmö: 263.669
Ängelholm/Helsingborg: 84.255
Skavsta: 16
Linköping: 9
Totalt:560.184

Så man kan med dagens trafik maximalt minska trafiken med 59% genom att ha tillgång till nätet. Då skulle Bromma bara ha 387.613 resenärer istället för 947.797, mindre än Umeås flygplats.

Den huvvudsakliga norrlandstrafiken går redan idag via Arlanda, men skulle man förlägga alltihop dit så blir det bara: 261.710 resenärer kvar. Förlägger man detssutom all utrikestrafik till exempelvis Skavsta så har vi 186.460 resenärer kvar(20%). Något större än Midlanda, men mindre än Ängelholms nuvarande.

Detta är dock inte möjligt idag, dels pga kapacitetsbrist, dels pga att Skavsta inte har en länk samt att höghastighetsbana ej existerar idag, men också pga att Arlandalänken är så oflexibel pga att den A-train uttnyttjar den till att tjäna pengar istället för att maximera kommunikationseffektiviteten.

Men det kanske finns en sådan möjlighet när det gällande kontraktet går ut.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Skulle det vara möjligt att bygga en landningsbana till på Arlanda? Tillsammans med en lösning för att göra resor via Arlandabanan billigare skulle det kunna hjälpa till att avveckla Bromma redan innan vi har höghastighetståg på plats?
Det kostar förvisso en hel del att bygga nya landningsbanor och ev. terminal till denna om det behövs, å andra sidan frigör vi en väldans massa mycket attraktiv yta samt gör en massa annan yta attraktivare då de inte längre ligger under inflygningsrutter....
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Det är inte korrekt att kalla Naturskyddsföreningens förslag för trädgårdsstad - det står faktiskt upp till 8-våningshus på deras skiss. Sen kan det säkert byggas tätare än så, och framför allt med bättre koppling till Sundbyberg och Ulvsunda. Men rätt ska va rätt.

Inte minst är det otroligt mycket tätare än det förslag som den dåvarande socialdemokratiska majoriteten la fram - de pratade om radhus av allt dumt.
Senast ändrad 22 augusti 2008 13:10
Sida 1 av 7

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Bromma flygplats

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8651 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.

@yimbysthlm på Twitter