"I Sverige baseras vår BNP i huvudsak på det som 10 % av befolkningen producerar norr om Uppsala, dvs gruvindustri samt skogs och massaindustri."
Det här är helt felaktiga uppgifter. Stockholm står med strax över 20% av landets befolkning för 35% av landets BNP. Staden är säte för 45% av svenska företag med över 200 anställda. Tjänstesektorn i Sverige är idag mycket stor och har med god marginal sprungit förbi industrisektorn, som istället fortsätter att minska. Ändå har Sverige inget problem med den ekonomiska tillväxten (bortsett från den ekonomiska krisen som dock inte har något med Sverige i sig att göra).
Stockholm klarar sig utmärkt, och faktum är att Stockholm via utjämningsskatten betalar
till andra kommunuer.
Det är en aningen skev syn att tro att alla i Stockholm arbetar på café eller restaurang. Här jobbar man med offentliga och privata tjänster, handel och finans, transport och kommunikation, hälso- och sjukvård, fastighetsförvaltning, ja allt möjligt.
Sedan undrar jag varför det ur miljöhänsyn skulle vara optimalt att alla producerar sin egen föda. Jag förstår inte varför det skulle vara mer optimalt med just matproduktion än något annat. Med samma synsätt bör jag också skruva ihop min egen dator, skriva mina egna dataprogram (vilket jag förvisso i viss grad gör, men så är det också mitt yrke, inte att bruka jorden) och personligen gräva ner kablarna för att komma ut på internet. De flesta branscher genomgår en naturlig effektivisering och utveckling. Så även jordbruket. Det krävs specialkunskap och erfarenhet för att odla bra och resurseffektivt, kunskaper som jag inte besitter. Om jag själv odlade skulle det t.ex bli mer spill och gå åt mer gödning. Faktum är att det vore omöjligt att försörja världens befolkning om alla odlade själva. (eftersom storjordbruk är mer effektiva). Sedan är världens befolkning naturligtvis för stor idag, men det är lite av en annan diskussion.
Export? U bet. Bolaget jag jobbar på har Turkiet som en av sina största marknader. Men exporten sker med ettor och nollor, inte fraktfartyg. Ganska miljövänligt alltså...
För övrigt tror jag nog att USA:s krigsmakt är en hyfsat stor del i deras enorma underskott, samt den extermt utspridda (och därmed dyra) bebyggelsestruktur de har där.
Senast ändrad 7 mars 2010 01:29