Utskrift från www.yimby.se
....

”Gröna Lund har vuxit ur Djurgården”

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Här är ett uppmuntrande gäng som verkligen gillar blandstad:
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/grona-lund-har-vuxit-ur-djurgarden-1.1065661
Senast ändrad 23 mars 2010 06:36
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Jag kan förstå att man hellre vill ha ett idylliskt Köpenhamn-parken än ett tivoli för unga där man bor. Men samhället är byggt på ett så'nt sätt att mer resursstarka protester ofta ges plats i media, medan områden med fattigare hushåll inte får någon uppmärksamhet alls. Vi lever i ett samhälle där de rika säger "bygg i förorten istället för här". Om vi rika alltid får som vi vill så kommer skillnaderna mellan rikare områden och fattigare områden att öka. Här är det några människor från självaste Djurgården som säger "bygg inte här utan i förorten". Jag tycker att DN och SvD borde skriva mer om vad männisorna i fattigare hushåll vill ha också.
Anders Norén
408 Inlägg
Oooh, så Gröna Lund ska bli en kopia av norra Europas tråkigaste nöjespark? Parken som man i stort sett måste vara infödd skåning för att uppskatta?

Jag hoppas att jag aldrig, aldrig blir så vuxen.

Anders
342 Inlägg
Inte jag heller Anders!

-är det här samma gäng som tycker att Djurgården är bäst besörjt med T-bana? ;-)
Jonas Forslin
48 Inlägg
Att Gröna Lund skulle förfula Djurgården kan jag inte säga att jag håller med om. Det är en del av Djurgården och har varit så under en lång tid! Visst skulle det vara kul med lite gammaldags tivolibelysning på kvällarna men i övrigt ser jag inga problem med att Gröna Lund får expandera på den trista parkeringsplatsen bredvid. Detta hindrar naturligtvis inte att ett större nöjesfält anläggs på någon annan plats i Stockholmsområdet också (som det ju redan finns planer på).

Däremot håller jag med skribenterna om att förslaget som presenterats som ersättare för Lindgården inte passar in i miljön. Ska det vara avvikande från den stil som råder där ute kan man väl i alla fall göra en lite mer vacker byggnad istället för någon sorts standardglaslåda med slumpmässigt brokigt fasadmönster som är så populärt nu för tiden av någon anledning.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Beckholmen är ett utmärkt framtida expansionsområde för Grönan. Med samma eller t o m lite större yta än dagens nöjesfält räcker utrymmet för ganska stora attraktioner och de gamla torrdockorna kan nog göras till något kul också. Vill man inte lägga ner varvsverksamheten kan man nöja sig med västra tredjedelen som idag bara är en skräpig uppställningsplats. Vattenutrymmet mellan Grönan och Beckholmen (drygt 100 m) kan kanske också utnyttjas för en attraktion, kanske en linbana eller liknande, eller så bygger man över det med flytbryggor.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Det skulle vara kulturmord att banta ner Gröna Lund till ett museum.

Grönan är förmodligen ett av de tio äldsta nöjesfälten som fortfarande är i drift. Sånt flyttar man inte på. De som bor där får flytta på sig istället om de inte trivs.

Beckholmen ska väl bli kvar som något slags industriminne, men visst skulle man kunna bygga lite nybyggen på delar av ön. Sedan finns naturligtvis den stora parkeringsplatsen mitt emot Grönan där Djurgårdsfärjan lägger till. Det finns gott om plats att expandera på...

Senast ändrad 23 mars 2010 21:31
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Reaktionerna låter inte vänta på sig: http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/kulturelit-vill-hindra-att-grona-lund-utvecklas-1.1066164

Med risk för att låta som en tråkig byråkrat går det varken att be hela befolkningen i Djurgårdstan att flytta eller låta Beckholmen bli en del av Grönan även om tanken är kittlande, utan de två parterna måste även fortsättningsvis försöka leva tillsammans parallelt! Däremot har väl Grönan redan köpt och planerat sin expansion norrut över stans mest ostrategiska parkeringsplats om jag fattat rätt? -iaf är det den enda realistiska utbyggnadsmöjligheten.

Beckholmen skulle ha exploaterats för länge sedan om den skulle användas till en ny funktion, görs det idag så tror jag med all rätt att det skulle "inkräkta kraftig på stadsbilden" typ då i stort sett vad man än gör så skymmer det utsikten på ett minst sagt känsligt ställe och jag antar jag blivit tillräcklig gubbig för att verkligen uppskatta öns skyddande oas i vad som kan vara outhärdligt skrikigt o stojigt precis brevid = andhämtningspause. Det är lite som Skeppsholmen om det skulle uppstå konkreta förslag till ytterligare nybebyggelse där, man kan lätt fatta varför det skulle vara "känsligt".

Tycker liksom Jonas Forslin att den riktiga poängen med uppropet är vad som ska hända med skandalödet som drabbat Lindegården och vad som ska komma i dess ställe.....!???
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Beckholmens västra sida är allt annat än en "skyddad oas", det är en skräpig grusplan där det står enstaka husvagnar och några bilar bakom höga staket. Jag har varit där en gång (genom att grinden lämnats öppen) och blev omedelbart bortjagad av en hes och ilsken gubbe som kom farande ur en byggfutt som en bulldogg. T o m S:t Erikssamfundet skulle rodna om de försökte göra gällande att något skulle vara värt att bevara på den platsen.
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Helst sant, jag menade den östra sidan.
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Skulle gärna se att Beckholmen förvandlades till en kombination av Nöjespark/Museum med Vikingar som tema. Ett förstorat Jorvik http://www.jorvik-viking-centre.co.uk/ sas.
721 Inlägg
Patric Nilsson skrev:

Skulle gärna se att Beckholmen förvandlades till en kombination av Nöjespark/Museum med Vikingar som tema. Ett förstorat Jorvik http://www.jorvik-viking-centre.co.uk/ sas.

Det skulle dra folk, det! Vikingar är något som starkt förknippas med Sverige, så turisterna skulle nog dras dit - och bli en enklare skolresa än att åka ut till Birka för de allra flesta skolor att ordna.
Patric Nilsson
510 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Patric Nilsson skrev:

Det skulle dra folk, det! Vikingar är något som starkt förknippas med Sverige, så turisterna skulle nog dras dit - och bli en enklare skolresa än att åka ut till Birka för de allra flesta skolor att ordna.

Ja, men ändå är det nu så svårt för enturist att hitta något om ett ämne som så starkt förknippas med Sverige. En vikingapark/museum vore en naturlig turistattraktion att tillföra Stockholm.
110 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Här är ett uppmuntrande gäng som verkligen gillar blandstad:
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/grona-lund-har-vuxit-ur-djurgarden-1.1065661

Tragist, komist och utomordentligt fånigt.

Dom verkar ha glömt att Grönan har finnits där sedan 1883. Vem var där först egentligen?

Jag är förvånad att dom inte föreslog ett "Gated Community".
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ska man tolka en del av reaktionerna som att Djurgårdsstadens öde helt ligger i nationella intressen, dvs det viktigaste är att Grönan får växa åt två håll och sen är det sekundärt eller t o m oviktigt hur man ska få ihop detta med de boende i området?

Tar inte deras parti enkom men det blir samtidigt lite väl mycket "totalt dissande" av de öht finns.......
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Ska man tolka en del av reaktionerna som att Djurgårdsstadens öde helt ligger i nationella intressen, dvs det viktigaste är att Grönan får växa åt två håll och sen är det sekundärt eller t o m oviktigt hur man ska få ihop detta med de boende i området?

Gröna lund planeras utökas på en stor parkeringsplats. Finns det ens boende i direkt anslutning till den parkeringsplatsen?? Alla bostäder ligger väl på andra sidan Gröna Lund?!
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Tar inte deras parti enkom men det blir samtidigt lite väl mycket "totalt dissande" av de öht finns.......

Områdets karaktär av överklassreservat inbjuder väl automatiskt till sådana reaktioner, liksom deras krav att Grönan ska flyttas ut i bushen och ersättas av "restauranger och dansbanor, mindre åkattraktioner för barn, vackert anlagda parker, restauranger, varietéer och teatrar". Med tanke på att nöjesfältet var väletablerat på platsen när de flyttade in är det också svårt att uppamma några större sympatier. Det bästa IMO vore om Grönan köpte ut det här lilla fåtalet och de flyttade till Djursholm.
Anders Berg
2 Inlägg
Varför är folk så förtjusta i rucklet Lindegården?
Anders Ryding
28 Inlägg
Det finns ett bostadshus som gränsar precis till parkeringen. Det lär väl redan i dag vara ganska outhärdligt att bo där på sommaren. jag tycker att staden borde hjälpa dem som bor där till ett annat boende. Det kan inte vara en vettig boendemiljö. Folk idag är ju mycket mer lättstörda än när husen byggdes och man bodde tio personer i en etta. Vad gäller Lindgården borde man bygga något i samma stil. För det mesta är jag en varm anhängare av kontraster men jag har svårt att se hur det skulle funka med en "modern" byggnad här. Vad gäller debattartikeln i DN så kan man ju bara inte ta den på allvar. Jag menar "Zchweizerier" hur många idag vet vad det betyder. Finns ordet med i SAO:s upplaga från 1883?
Senast ändrad 24 mars 2010 17:20
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Det är ju knappast så att de bor där för att de inte har någon annanstans att ta vägen. De flesta har nog ekonomiska resurser att bosätta sig i princip var de vill i stan. Så om nu de störs så av Grönan så finns ju alternativet att flytta. De flesta andra människor, med pengar, som inte har opinionsbildande möjligheter skulle flytta om de inte gillade området och vad som sker där. Djurgården är ju inte deras privata reservat.

”Gröna Lund har vuxit ur Djurgården”

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter