Utskrift från www.yimby.se
....

Kungsgatan som gågata? Stockholms egna avenyn

Jörgen Andersson
2 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2010
Det har jag funderat på mycket. Den ligger perfekt för att förlänga citykänslan och redan överbelastade drottninggatan.
Tänk er denna långa breda aveny från korsningen vasagatan med casinot i den ena delen och stureplan i den andra.
En fantasibild av gröna träd, bänkar, gatuartister, cyklar och barn som äter glass samt ett myller av affärer och uteserveringar. Jag tror det skulle väcka en del av stan man undviker eftersom den är stökig och bullrig.

Trafiken borde väl kunna gå omvägar kring denna del. Alltså enbart använda vasagatan och sveavägen. Denna idé fick jag under 080808 då gatan var avspärrad. Det var så skönt det var att slippa trafiken för en dag! Vad tror ni? Skulle det kunna vara möjligt?
Senast ändrad 1 april 2010 14:16
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Behövs inte Kungsgatan för biltrafiken? Det kryllar ju inte av genomgående öst-västliga gator på nedre Norrmalm. Klarabergsgatan-Hamngatan förlorar dessutom en del bilkapacitet när spårvägen byggs.

Jag tror att en avstängning av Kungsgatan skulle fordra ett helhetsgrepp om trafiksituationen på nedre Norrmalm. Kanske dags att damma av några gamla tunnelplaner, till exempel Skeppsbron-Nybroplan (så att den provisoriska Strömbron till slut kan rivas efter 60 år) och komplettera med Mäster Samuelsgatan-Nybroplan? Trafik mellan övre Östermalm (ungefär i höjd med Lidingövägen) och östra Kungsholmen (ungefär vid Barnhusbron och Kungsbron) måste också kunna ta sig genom stan relativt smidigt vid en avstängning av Kungsgatan.

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
För mig innehåller citykänslan även bilar så jag tycker inte detta är något bra förslag. Däremot skulle något behöva göras för att få mer liv på Kungsgatan (som jag tycker är Stockholms ända riktiga storstadsgata). Kanske en spårvägslinje längs gatan?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Trafiken upplevs som en barriär, mycket pga att korsningar saknas. Korsningar drar ner tempot. Jag är inne på Anders funderingar på omläggningar.

Kan man inte göra om Kungsgatan så det blir ett körfält i ena riktningen för bilar + två kollektivtrafikkörfält (ett i varje riktning inkl spår).

Sedan låter man privatbilister i andra riktningen använda ett körfält på Oxtorgsgatan/Lästmakargatan. Jag tror att detta faktiskt skulle kunna ge lite mer liv åt denna bakgata.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Håller med Peter om att bilarna tillhör stadskänslan för denna gata. Trotoarerna är ju breda som det är så fotgängarna för ju ändå plats.

Jag håller dock med om att det behövs fler gågator i Stockholm, men det finns bättre alternativ än Kungsgatan. Jag tycker att sådana gator som är smala och ändå populära flanörstråk är bra kandidater, t.ex Skånegatan, Hantverkargatan, Rörstrandsgatan.

Just i City finns ganska stora inslag av trafikseparering redan, så där tror jag inte på fler gågator, däremot göra om en del specialiserade bilgator till gator med blandade trafikslag, t.ex ramperna till Klaratunneln
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Roy Mårtensson
24 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Februari 2009
Gågata kanske inte är lösningen, men något borde definitivt göras åt Kungsgatan. En gång i tiden var den paradgatan nummer ett, stolta butiker och badande i neon, men efter 70-talet har det gått utför. Nu är det en trist, mörk gata, exklusiviteten finner man på Birger Jarlsgatan och shoppingen på Hamngatan. Kungsgatan är idag ett ingenting. (och då syftar jag på delen Sveavägen - Stureplan.)
Senast ändrad 2 april 2010 12:50
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Håller med dig Roy, mer neon och bättre folk- och trafikflöde är vad som behövs. En upprustning av gatan med gatsten och smalare körbanor kanske skulle göra något.
Jörgen Andersson
2 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2010
Tack för många intressanta svar. De flesta verkar vara överens med mig om att en förändring skulle ge positiv effekt! Att Kungsgatan idag är grå och trist vilket alltid en början till vidare diskussioner.
Min önskan kvarstår att Kungsgatan förvandlas till ett slags Götgatsbacken i stan.

Anledningen till att jag starta tråden är med tanke på stadens turism och citykärnans framtida handelsstråk. Många andra städers innersta stadskärna med gågator är helt enkelt trevligare att florera som fotgängare. Köpenhamn, Göteborg, Oslo för att nämna några. Notera att jag sa innersta stadsdel. Stockholm är större och vackrare ja...Men! Stockholm prioriterar fortfarande folk som skall hem till Lidingö i sin fina bil före turismen. Kommer stan korka igen fullständigt av att man tar bort en gata? Garanterat inte.

Om man vill åka till Biriger Jarlsgatan eller Valhallavägen ta Tegnérgatan.
Om man vill till Strandvägen så får man åka via nybrokajen eller köa på hamngatan .
Bilar har hela Sveavägen att visa upp sig på, som jag tror skulle vakna till liv mer om man stänger av Kungsgatan. Citykärnan växer och handeln gynnas. Framförallt ställer folk bilen och åker tunnelbana! Helt plötsligt är nya Hamngatan och Kungsgatan två parallella pampiga shoppinggator!

En spårvagnslinje känns mysigt, men överflödigt med tanke på att där finns tunnelbana.
Eventuellt skulle bussar och taxi kunna köra på en enkelriktad smalare körbana.
Omläggning med gatsten var ett väldigt bra förslag tycker jag. Det handlar inte om att fotgängare skall få plats eller inte. Det handlar om helhetsintrycket.

Trafik, buller, avgaser och betong ökar väl inte citykänslan i en positiv bemärkelse, kom igen.

Kungsgatan som gågata? Stockholms egna avenyn

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter