Tack för många intressanta svar. De flesta verkar vara överens med mig om att en förändring skulle ge positiv effekt! Att Kungsgatan idag är grå och trist vilket alltid en början till vidare diskussioner.
Min önskan kvarstår att Kungsgatan förvandlas till ett slags Götgatsbacken i stan.
Anledningen till att jag starta tråden är med tanke på stadens turism och citykärnans framtida handelsstråk. Många andra städers innersta stadskärna med gågator är helt enkelt trevligare att florera som fotgängare. Köpenhamn, Göteborg, Oslo för att nämna några. Notera att jag sa innersta stadsdel. Stockholm är större och vackrare ja...Men! Stockholm prioriterar fortfarande folk som skall hem till Lidingö i sin fina bil före turismen. Kommer stan korka igen fullständigt av att man tar bort en gata? Garanterat inte.
Om man vill åka till Biriger Jarlsgatan eller Valhallavägen ta Tegnérgatan.
Om man vill till Strandvägen så får man åka via nybrokajen eller köa på hamngatan .
Bilar har hela Sveavägen att visa upp sig på, som jag tror skulle vakna till liv mer om man stänger av Kungsgatan. Citykärnan växer och handeln gynnas. Framförallt ställer folk bilen och åker tunnelbana! Helt plötsligt är nya Hamngatan och Kungsgatan två parallella pampiga shoppinggator!
En spårvagnslinje känns mysigt, men överflödigt med tanke på att där finns tunnelbana.
Eventuellt skulle bussar och taxi kunna köra på en enkelriktad smalare körbana.
Omläggning med gatsten var ett väldigt bra förslag tycker jag. Det handlar inte om att fotgängare skall få plats eller inte. Det handlar om helhetsintrycket.
Trafik, buller, avgaser och betong ökar väl inte citykänslan i en positiv bemärkelse, kom igen.