Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Stella Fare vill bli Storstadsminister.

Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Jag läste i Metro i veckan att Folkpartisten Stella Fare vill bli Storstadsminister. Jag kan tänka mig att storstan hon syftar på är Stockholm med omgivningar. Är hennes mål att som Storstadsminister ha vetorätt över kommunala beslut och beslut i länet? I så fall (om nu någon skulle rösta på henne, till trots) skulle hon bli en ofantlig maktfaktor att räkna med. Hon är ju som bekant en nimby/banana av stora mått. Är en sådan storstadsminister önskvärd?
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Herbert, Tingesten skrev:

Var det typ 17 dagar sen?

Nej, häromdan, faktiskt. Framsidesstoff i Metro.
Det vore väl det värsta som kunde hända. Då flyttar jag till Götet. Eftersom denna kvinna pga sin beskäftighet och ovilja att kompromissa, redan har förstört ett parti så tror jag inte man behöver oroa sig. Om några år är väl splittringen total inom FP. Fare är en korsning mellan Isfrun och Stinky om man pratar i mumintermer.
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Anders Ryding:
Jag satt med i Kollektivtrafikant STHLM:s styrelsen. Dåvarande ordförande behövde vara pappaledig och Stella Fare föreslogs av valberedningen. Hon blev vald till just ordförande och jag ställde min ledamotsplats till förfogande.
Går det bra för Kollektivtrafikant STHLM? Nej inte särskilt. Den föreningen för en tynande tillvaro. Stella Fare härskar och söndrar i vanlig ordning.
Kritik är henne TOTALT likgiltigt! Hon "skiner fulländat" i andras känslor
och behov. Hon är hemsk!
342 Inlägg
Som f d medlem i Sp (1995-02) vill jag ändå försvara några av hennes idéer som cykelbanorna och påbörjandet av processen att göra om Frihamnen/Värtan till bostäder. Men hur samma människa (då) ville bebygga Sergels torg (Plattan) men samtidigt bevara Slussen var en ideologisk miss som blev början till slutet för min del!
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Som f d medlem i Sp (1995-02) vill jag ändå försvara några av hennes idéer som cykelbanorna och påbörjandet av processen att göra om Frihamnen/Värtan till bostäder. Men hur samma människa (då) ville bebygga Sergels torg (Plattan) men samtidigt bevara Slussen var en ideologisk miss som blev början till slutet för min del!

Ja många ideologiska missar har det blivit genom åren... ;)
342 Inlägg
Ta bort!
Senast ändrad 17 april 2010 21:23
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Anders mfl:

Ja det håller jag med om samtidigt som det alltid pratas oproportioneligt mycket skit om Sp och ytterst sällan om de bra sakerna de genomförde. Tänk er själva att starta ett motparti mot betongpartierna s och m och föra upp saker som cykelbanor och innerstadsspårväg på dagordningen mer än 10 år före Yimby fanns, -det fanns enklare saker man kunde göra lovar jag er!
Senast ändrad 17 april 2010 21:23
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Men handen på hjärtat Johan Eriksson:
Skulle du vilja ha Stella Fare som Storstadsminister i Sverige?
Det är det denna tråd handlar om.

Får tidigare Stockholmspartiet inte diskuteras här, menar du?
53 Inlägg
Ärligt talat! Hur kan FP ta in en person som Stella F?
Det måste var ett av dom största misstagen FP har gjort i sin historia som parti i Sverige!
Hon gör mer dumheter än nytta!
Sen att hon skulle ta hand om Stockholm Stads utveckling, Är för mig helt obegripligt!
Hon är ju mot stor-stads utvecklingen!
Eller har jag fel?
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Anders mfl:

Jag vill absolut inte ha Stella som Storstadsminister, fy bubblan! Och om Sp får man gärna prata om, -jag menar bara från dåvarande "insidan" att det fanns flera bra saker som Sp gjorde också men som sällan eller aldrig lyftes fram. Stella blev tidigt hackkyckling i media och då drunknade resten av frågorna vilket är något vinklat då ett parti består av flera än en person.

Jag var dessutom bara med i trafikutskottet och delvis i stadsplanefrågor, men jag tillhör dem som gick ur därför att jag inte höll med Stella på flera viktiga punkter. Politiken är mycket ge o ta/kompromisser, dessutom var Sp ett mycket litet parti så i efterhand får man nog vara glad för de få bra saker som antingen genomfördes alt kom upp starkare bland Sthlmspolitikens viktigaste frågor. Ett exempel är Cityspårvägen som nu byggs och där Kurt Hultgren verkligen låg på för att föra fram denna fråga (bland flera) och det kan jag lova var ett stort jobb att öht få (s) och (m) att fatta någonting. Lyckligtvis bar det frukt senare även om det självklart inte enbart är Sp´s förtjänst.

Fp och deras ev image bryr jag mig inte om, jag tycker bara att de är för tråkiga på de flesta plan.
Senast ändrad 18 april 2010 16:09

> Allmänt
Stella Fare vill bli Storstadsminister.

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8653 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter