Utskrift från www.yimby.se
....

Härlig ny bebyggelse i Jakan!

Erik Tysk
98 Inlägg
snubblade förbi den här på skyscrapercity.

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=5373..

http://www.jarfalla.se/templates/page____30490.as..

I mina ögön anser jag att detta är lite av ett praktexemplar på hur nybyggnation/förtätning kan se ut i en annars medeltrist stockholmsförort.

Diskutera gärna!
Senast ändrad 21 april 2010 02:10
Mikael Lyckeborg
9 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Måste hålla med om att det här projektet är rätt skapligt,känns bra att de befintliga verksamheterna kan behållas på platsen. Självklart är de närmsta radhusägarna fullständigt vansinniga över projektet så det återstår se hur det slutar...

Synd bara att det här är det enda projektet med lite potential i jakobsberg, resten har slarvats bort totalt.
Michael Lindgren
34 Inlägg
Jäkligt bra, måste jag säga. Kommer aldrig bli av dock
Wow, den här typen av bebyggelse finns i bland annat Malta. Skulle va kul med radhus på höjden även i Stockholm (med stadskänsla på bottenplan).
Erik Tysk
98 Inlägg
För mig är det helt utom allt rimligt förstånd hur man kan vara emot det här projektet. Oavsett om man bor precis bredvid eller inte... Tycker dom upprörda radhusägarna att det skjulet som står där nu är så otroligt vackert? Om ngt lär väl det här höja värdet på intilliggande bebyggelse. Eller i varje fall inte minska eftersom platsen för, åtmistone normalbegåvade människor, lär uppfattas som bra mycket trevligare.

BTW. Är det möjligtvis samma Mikael Lyckeborg som gick i björkeby? 7-9C?
Senast ändrad 20 april 2010 16:38
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
supersnyggt
, Gick med: Februari 2008
Erik Tysk skrev:

För mig är det helt utom allt rimligt förstånd hur man kan vara emot det här projektet. Oavsett om man bor precis bredvid eller inte... Tycker dom upprörda radhusägarna att det skjulet som står där nu är så otroligt vackert? Om ngt lär väl det här höja värdet på intilliggande bebyggelse. Eller i varje fall inte minska eftersom platsen för, åtmistone normalbegåvade människor, lär uppfattas som bra mycket trevligare.

BTW. Är det möjligtvis samma Mikael Lyckeborg som gick i björkeby? 7-9C?

Visst är det samma. Kan inte begripa att jag inte kände igen namnet och kopplade det till högstaidet. Allt bra?

Lite ontopic.

Tror inte det är designen på husen som stör så mycket eller att det är någon som vill bevara det som står idag utan det är de vanliga tröttsamma argumenten om att skalan är för stor på huset i förhållande till omgivningen och risken för skuggor på omgivande hus som verkar vara argumenten imot huset. Tror säkert det blir byggt men jag är rädd att kommunen fegar ur och urvattnar projektet till något trisst punkthus eller liknande...

Om man ska vara lite mer positiv så stardade ombyggnaden av busstationen förra veckan och det kommer ju bli en klar förbättring när den blir klar.
Profilbild
Henric Zethelius
18 Inlägg
I sin enkelhet är det ett mycket lyckat förslag även om jag gärna skulle vilja addera en geometrisk form och dra lite i huskroppen så vissa delar blev överskjutande.
Fredrik Wennström
22 Inlägg
Spännande. Det är mina uppväxtkvarter! Lite tråkigt bara med nyfunkisstilen som det gått inflation i.
Profilbild
John Pedersen
53 Inlägg
Jag gillar detta bygge! Bygg nu! Det är ju bra ett det blir lite annat än små hus i området!

Härlig ny bebyggelse i Jakan!

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky