Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

MP om staden

Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Miljöpartiet har lagt upp sitt stadsprogram. Det finns en hel del formuleringar som skulle kunna vara klippta direkt från en Yimby blogg. Sen finns det en del besvikelser.

PDF: http://www.mp.se/files/210900-210999/file_210911...

Senast ändrad 10 juli 2010 14:19
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
En del är bra, men jag tycker att de ger de "kommerisiellt krafterna" för mycket skuld i sin problembeskrivning. En stad är knappast en stad utan kommersiella krafter.

Anledningen att det finns externa köpcentrum och bostadsområden har att göra med att vi valt att subventionera sådant genom att pumpa in pengar till bilburen infrastruktur. Hade man inte gjort det hade knappast de "kommersiella krafterna" ansett det lönsamt att satsa på detta.

En anledning till att vi stora monotona bostadsområden kan skyllas på att byggmarknaden består av några få stora aktörer. För en bra defieniering av problemet bör man gå tillbaka i tiden. För 100 år sedan var det många och små aktörer. Sedan gick det snett någonstans och jag tror inte detta kan skyllas på de kommersiella krafterna.

De kommersiella krafter verkar på den spelplan de får av politikerna.
Annars ser det mycket bra ut.
2101 Inlägg
Det verkar dra in det här med djur och stadsordling. Detta motverkar ju det de själva säger sig förespråka, dvs täta stadskärnor. Men om det drivs inom parkverksamheter (och inte är för direkt försörjning av stadsinvånarna) är det väl OK.
2101 Inlägg
Man saknar vision om hur de tänker sig staden i framtiden, ex 2030 då befolkningen enligt prognoserna ökat med en halv miljon. De talar sig varma för den täta staden men de nämner inte att de vill se att mer av sådant ska byggas. Det finns ingen promenadstad, eller lindhagen på förslagen.
288 Inlägg
MP har helt fel med:
Utarmar stadskärnans roll som stadens centrum därför behöver nyetableringen av externa köpcentra avstanna.

Det borde vara något liknande detta.

Därför behöver nyetableringen av köpcentra planeras tätare där affärerna tar hand om parkeringen under sig och det finns möjlighet till bebyggelse på taket och de nya köpcentrumen binds ihop med omkringliggande områden med stadsgator och cykelbanor så att nya stadskärnor och nya centrum skapas i den växande staden.
Senast ändrad 13 juli 2010 10:35
Anders Norén
408 Inlägg
Alf . skrev:

MP har helt fel med:
Utarmar stadskärnans roll som stadens centrum därför behöver nyetableringen av externa köpcentra avstanna.

Det borde vara något liknande detta.

Därför behöver nyetableringen av köpcentra planeras tätare där affärerna tar hand om parkeringen under sig och det finns möjlighet till bebyggelse på taket och de nya köpcentrumen binds ihop med omkringliggande områden med stadsgator och cykelbanor så att nya stadskärnor och nya centrum skapas i den växande staden.

Fast då är det ju inte längre något externt köpcentrum, varpå det ursprungliga påståendet åter blir giltigt. (Givet att man delar MP:s grundsyn.)

Anders
3334 Inlägg
Håller med Anders här. Ett externt köpcentra är ju just externt och inte inlemmat i en stadsstruktur.
232 Inlägg
Jag gillar inte externa köpcentrum men jag tror att ett förbud är helt fel väg att gå. Hur definierar man externt och hur gör man gränsdragningen? Ett förbud känns dessutom överflödigt eftersom kommunerna ändå har planmonopol. Politikerna har ju ändå full rätt att påverka. När någon vill bygga ett köpcentrum borde man istället försöka påverka så att de hamnar i lämpliga lägen dit man kan ta sig utan bil och att de får en mer stadsmässig struktur helst med även bostäder. Sen tror jag att inbyggnad och regler om gemensamma öppettider är ett otyg som gör att restauranger och självstandiga småbutiker saknas och att det bara blir kedjor.
533 Inlägg
Externhandeln har haft sin tid. De flesta har sparat mycket pengar genom åren genom att handla externt istället för att handla inne i stan. Det vore snobbigt och taskigt mot hårt arbetande familjer med små marginaler att vara någon slags innerstadsnobb som vill förbjuda andra att spara pengar...

Men grejen är att för varje år som går så sparar jag allt oftare pengar på att köpa på internet, allt mer sällan i externa köpcentrum. Externhandeln verkar vara på väg att ersättas av internethandeln.

Det är dagligvaror och skrymmande varor som man (hittills) inte har kunnat köpa billigare på nätet. Kanske kommer det lösningar för det i framtiden.

Det verkar dumt att förbjuda externhandeln, men jag tror att man borde göra en utredning om hur länge externhandeln kommer kunna hävda sig mot internethandeln. Risken finns att städer som Nyköping bygger helt fel idag när de bygger externhandelsområden som kanske ligger öde om 10-15 år. Kommunerna har svårt att göra välinformerade bedömningar i sin planering.
Rasmus, det tror inte jag. Varför skulle det gå att ha lägre priser på internet egentligen? Det måste väl vara billigare att låta folk själva hämta prylarna på lagret och köra hem dem?
288 Inlägg
Definitionen på extern kan vara olika och jag tycker inte att det finns speciellt många externa köpcentrum i Sverige. Men ett exempel på extern kan vara Mariebergs centrum utanför Örebro på en åker.

Barkarby i Järfälla är inte ett externt köpcentrum eftersom det har bostadsområden bredvid sig.

Bra exempel på köpcentrum (externt?) är ForumNacka som har tagit hand om parkeringen själv, har massor av blandade saker i sig och bostäder runt omkring sig.

Vill MP förbjuda alla tre exemplen?

En av de viktigaste sakerna är nog att ungefär som Martin D skrev "försöka påverka så att de hamnar i lämpliga lägen dit man kan ta sig utan bil och att de får en mer stadsmässig struktur helst med även bostäder"
Senast ändrad 17 juli 2010 13:36
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Alf: Ja det verkar inte vara genomtänkt till 100%. Typiskt valårsförslag som kommer glömmas bort efter valet.

Martin Danell skrev:

Rasmus, det tror inte jag. Varför skulle det gå att ha lägre priser på internet egentligen? Det måste väl vara billigare att låta folk själva hämta prylarna på lagret och köra hem dem?

Bara om din tid är gratis. Man brukar väl säga att de som har tid inte har pengar och vice versa...

Att hålla varor i lager runtom i landet är också dyrt för handlaren. Det mest effektiva är antagligen att ha ett fåtal billiga och effektiva lager, kanske bara ett enda för hela landet.

Sedan finns det ju många saker som man inte vill köpa på nätet av olika skäl. Det kommer säkert finnas en marknad för externhandel för vissa saker såsom möbler, byggvaror, vitvaror med mera.

Senast ändrad 17 juli 2010 19:32

> Allmänt
MP om staden

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8653 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter