Utskrift från www.yimby.se
....

DIF arena på ÖIP

Pierre Ordinaire
1 Inlägg
Tycker personligen att det är ett mycket bra initiativ. DIF har långt gångna planer på en låg arenabyggnad med sedumtak som smälter in i området. Arenan kommer att byggas på grunderna av det som nu är östermalms idrottsplats.

Man verkar ha fått med sig kungliga djurgårdsförvaltningen och väntar nu bara på sista erkännandet och upplåtandet av mark från stockholms stad för att sätta igång så snart som möjligt.

Staden verkar vänta in i det sista med ett svar. Detta till trots att nuvarande majoritet avgett ett vallöfte om upplåtande av mark för arena till DIF. Att staden förhalar sitt beslut är kanske ett taktitskt drag för att kunna plocka in frågan i valrörelsens slutskede som partipolitiskt verktyg.

Finansieras helt av DIF inga skattemedel kommer användas.

mer info:

http://www.dif.se/arenan/DIF_presentation_20100713.pdf

http://www.dif.se/sidor/nyheter/nyheter.asp?action=view&id=10837&typ=1
Peter D
329 Inlägg
Jättekul att de vill finansiera sin egen arena, men designen är alldeles för trist. Vad sägs om en större kopia av stadion istället!
Johannes Scherman
102 Inlägg
Peter D skrev:

Jättekul att de vill finansiera sin egen arena, men designen är alldeles för trist. Vad sägs om en större kopia av stadion istället!

Om ändå... Men då blir det fet-nej från KDF. Jag är nöjd sålänge arenan överhuvudtaget blir av.
I artikeln nämns att ÖIP:s nuvarande verksamhet skulle kunna flyttas till Storängsbotten (intill). Detta skulle medföra en kostnad som angivs till 100 miljoner. En enkel fråga som då infinner sig är - Varför inte låta ÖIP vara kvar och bygga den nya arenan på Storängsbotten?
Martin Ek
302 Inlägg
Henrik Åsman skrev:

I artikeln nämns att ÖIP:s nuvarande verksamhet skulle kunna flyttas till Storängsbotten (intill). Detta skulle medföra en kostnad som angivs till 100 miljoner. En enkel fråga som då infinner sig är - Varför inte låta ÖIP vara kvar och bygga den nya arenan på Storängsbotten?

Storängsbotten var DIFs första förslag till Arena, men där motsatte sig Kungliga Djurgårdsförvaltningen (KDF) planerna, eftersom att man ansåg arenan störa de fantastiska siktlinjer (sic!) som finns där idag... KDF är däremot mer vänligt inställda till att låta ÖIP flytta dit samtidigt som KDF menar att platsen på ÖIP är menad för idrottsaktiviteter och att en arena där är mer rimlig.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag tycker att ÖIP borde kunna ligga kvar medan arenan placerades med en kortsidan mot Lidingövägen strax öster om ÖIP ("hästsportsnaleläggningen" kan maka på sig lite). Anledningen: Det är bra att ha den intill ett stråk (jo det lär det bli om Värtastaden ska bli en del av innerstaden). Det kommer ligga ungefär lika långt ifrån T-Stadion (500m), T-Gärdet (600m) och en framtida SPV-Storängsbotten (300m). Själva Storängsbotten borde vara en fortsättning på den stadsdel som byggs vid Husarviken (där Fiskartorpsvägen borde kunna göras om till en vacker parkaveny och förlängas ner till KTH, Lindstedts väg). Lägger man det där kommer hela området mellan dessa stationer kunna livas upp och det blir inte kaos pga att alla ska till samma station vid matchslut.
Niklas Öhrström skrev:

Jag tycker att ÖIP borde kunna ligga kvar medan arenan placerades med en kortsidan mot Lidingövägen strax öster om ÖIP ("hästsportsnaleläggningen" kan maka på sig lite).

Vilket innebär att icke exploaterad mark skulle tas i anspråk, vilket är ett stort NEJ från KDF.
53 Inlägg
Tycker jag att dom ska sänka ner Arenan längre ner i marken. Så det får plats flera! När det kommer till hur det ska se ut så tycker jag att man ska hava ett tema som är grönt! Ja det ligger på ett grönt fint område så varför inte? Green Cargo Arena? Eller? Dom vill nog bygga så billigt som möjligt! Men det vill inte jag att dom ska göra! Lite måste dom göra åt fasaden!
Ja lite stil! Platsen är bra! ÖIP kan flytta! Det blir så många som ska åka T-Banan, Till och från Arenan, Så platsen är perfa!
Och om man bygger på ÖIP, Tycker jag att man ska bygga nära Lidingövägen så att planket försvinner! Det är så fult där nu!
Bygg lokaler mot Lidingövägen. Ja Bygg en Ny Djurgårdens sport bar! Djurgårds shopen! Mm....Lidingövägen kommer att avlastas efter år 2015 när Norra länken är färdig! Och man kanske kan bygga om Lidingövägen så den blir lite grönare? Ja en mitt-remsa som är cirka 50 cm hög med gräs och träd! Men jag vill att dom ska bygga detta nu!!!!!!
Henrik Åsman
35 Inlägg
Det verkar inte bli ett tredje arenabygge (en vettigt beslut tycks det mig) -
http://www.dn.se/sport/fotboll/djurgarden-lagger-...
Senast ändrad 6 december 2011 19:59
Martin Ek
302 Inlägg
Henrik Åsman skrev:

Det verkar inte bli ett tredje arenabygge (en vettigt beslut tycks det mig) -
http://www.dn.se/sport/fotboll/djurgarden-lagger-...

Det verkar inte bli ett arenabygge på ÖIP. Nu tror jag mer på en arena på Loudden som kan ge människor anledning att åka till Värtastan. En klar fördel med läget på Loudden är att det inte finns så mycket nimby-verksamhet som det gör i områdena kring Stadion. En klar nackdel är att området behöver saneras och att arenan inte kan vara färdig förän om ca 10 år som jag förstått det.

Vad tror ni andra? Är det någon vits med att väva in en 20 000 platsers arena i Värtastans framtida kvartersstruktur?
Senast ändrad 6 december 2011 21:12
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det bästa för alla vore kanske om DIF och AIK gick ihop. De skulle tillsammans bli ungefär dubbelt så bra och tillsammans skulle klackarna kunna fylla stora delar av Swedbank arena. Och eftersom klackarna skulle kämpa för samma sak skulle bråken försvinna och fler Svensons skulle våga sig till matcherna.
Niklas Öhrström skrev:

Det bästa för alla vore kanske om DIF och AIK gick ihop. De skulle tillsammans bli ungefär dubbelt så bra och tillsammans skulle klackarna kunna fylla stora delar av Swedbank arena. Och eftersom klackarna skulle kämpa för samma sak skulle bråken försvinna och fler Svensons skulle våga sig till matcherna.

Det skulle snarare leda till att inga supportrar är kvar, ekonomin inte går ihop och laget börjar falla genom seriesystemet...
Johannes Scherman
102 Inlägg
Väldigt tråkigt besked. Drömmarna om en arena på Loudden ligger väl närmast till, men vettefan om man vågar hoppas på det. Ett sådant projekt ligger minst 20 år framåt i tiden och skall då alltså byggas på, för staden, värdefull mark. Det kommer bli en lång lång vistelse på Stockholms nya Globenprojekt.

DIF arena på ÖIP

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter