Utskrift från www.yimby.se
....

"Offentlig vandalism" 1977

Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Och då menar jag inte främst den moderna mustangspårvagnen i förgrunden på Birger Jarlsgatan utan rivningen av kyrkan i bakgrunden på Tulegatan i kv Geten:


Att "Norrhallen" för spårvagnarna tjänat ut på 60-talet är en sak men det här!?

-i efterhand benämndes detta som "Offentlig vandalism".....

Jag har räknat till 9 rivna kyrkor och kapell 1953-1977 (5 i Klara/Jakob/Blasieholmen, 3 på Söder o så denna) men "modernistförnyelsevurmen" på den tiden chockerar mig inte längre ty de här, om ni ursäktar, typerna var så Östtyskt kapabla till rivning av precis vad som helst, helt gränslöst och definitivt inte på något sätt "andliga" så det finns säkert fler som försvann....!?
Senast ändrad 28 juli 2010 00:40
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
utan att veta någonting om den specifika kyrkan så kan man väl säga att många kyrkobyggnader också har tjänat ut? det finns ju inte direkt många aktivt troende i svenska kyrkan kvar i detta land, så i såfall kan det inte vara konstigare att riva en kyrka än en spårvagnshall?

och går vi in på detta specifika fall så byggdes det ju faktiskt en ny kyrka där hallarna stod så den gamla byggnaden kanske var dålig?
__________________
http://www.gosatta.org
Peter Karlsson
13 Inlägg
Ort: Stockholm (Bromma), Gick med: November 2008
".. en ny kyrka där hallarna stod .."

-En del av hallarna är ju ersatt av något annat (även om fasaden sparats) - men knappast en kyrka väl. (Immanuelskyrkan ligger i kvarteret norr om detta, kanske den du tänkte på.)

http://kartor.eniro.se/m/pAYQ9

EDIT: insåg nu att det visst låg spårhallar även i kvarteret åt norr
Senast ändrad 23 juli 2010 20:10
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Nya Immanuelkyrkan från 1974:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Samma plats 1962:


Div. musei- och trafikvagnar på gården vid Norrhallen vid 85-årsjubileumet 1962:

Senast ändrad 28 juli 2010 00:42
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Fixade in bilderna i inläggen.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Nya betongkyrkan har ju en mataffär i alla fall, det måste väl ändå räknas som en förbättring? Bra illustration av samhällets profanisering också, en byggnad där man bara behöver montera ner korsloggan så ser det ut som vilken kontorsbyggnad som helst.
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Herbert, Tingesten skrev:

Nya betongkyrkan har ju en mataffär i alla fall, det måste väl ändå räknas som en förbättring? Bra illustration av samhällets profanisering också, en byggnad där man bara behöver montera ner korsloggan så ser det ut som vilken kontorsbyggnad som helst.


Den har väl dock lagt ner..? Man sålde ut allting billigt och nu har det varit stängt ett tag.

Tycker att konturshuset som är byggt över en av spårvagnshallarna är smart gjord och även om det nya huset är fult är den gamla hallen snygg.
Senast ändrad 28 juli 2010 18:21
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
det har väl öppnat något nytt där? cyklar förbi där flera gånger i veckan (senast idag) men inte riktigt tänkt på det faktiskt, ska hålla ögonen öppna nästa gång.

tycker båda kvarteren fungerar bra i området även fast dom kanske inte är direkt snygga (men det är ju bara en smaksak) helt klart är ju att dom tillför mer till sitt närområde än vad språvagnshallarna gjorde, butiker, kontor, hotell, polis, restauranger etc. den där tidsepoken har ju garanterat skapat bra mycket sämre platser. Utseendet är som sagt enbart en smaksak, folk hatade ju som bekant hela birkastan när det byggdes så opinionen svänger ju.
__________________
http://www.gosatta.org
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Anders: Tack för att du la upp bilderna!

Mats mfl: Instämmer och visst har det blivit ett bättre nyttjande i kvarteret av just de skäl du nämner, butiker = mer stad osv, sen är jag ingen modernisthyllare av svensk 70-tals Legoarkitektur men det är nog ingen nyhet och smaken är som sagt olika.

Spårvägshallarna i båda kvarteren hade tjänat ut och skulle ha stängts även om spårvägen i innerstaden överlevt -67. Det var ingen genomgångshall (som Söderhallen från 1956) utan man fick backa in och ut med ett rätt opraktiskt tidskrävande rangerande hit o dit vilket också förklarar varför enriktnings- "mustangerna" aldrig "sov" här utan enbart de äldsta, utslitna 2-axliga vagnarna. Och dessa hade i sin tur tjänat ut ungefär när "Norrhallen" stängde 1963 efter att ännu en linje (linje 2 Fredhäll-Karlaplan) nedlagts. Efter 1963 rullade enbart mustanger (100 motorvagnar + 70 släp) och de rymdes i Söderhallen som byggts för dem men som bara kom att bli deras hem i 11 ynka år.

För det södra kvarteret, kv Spårvagnen, fanns vid tiden före upprustningen/tillbyggnaden ett annat bättre förslag som inte var fullt så kantigt men i princip gjorde man rätt som ökade exploateringen av den lilla ytan. När Djurgårdslinjen var i sitt projekteringsskede fanns förslag om att redan då (1991) anlägga ett spår i Birger Jarlsgatan från Nybroplan upp till Norrhallen(s verkstadsdel) och återanvända den, vilket ju isaf onekligen hade varit en rejäl lång museilinje och ett ordentligt morot för modern spv på linje 2 och 7....

I en annan retroaktiv omöjlig parallel verklighet borde SL stannat kvar i kv Spårvagnen som byggdes 1876 och sedan året efter varit spårvägens huvudkontor och blivit de nygamla hyresgästerna i tillbyggnaden. Centralt beläget och med eget pr-lockande spårvägsmuseum i bottenplanet inkl spåranslutning till ett spv-trafikerat stomnät....

Samma betydligt mer realistiska version hade varit -vilket Cityspår föreslog- att återanvända Söderhallen för de utsläppsfria nya spårvagnarna och bygga sitt nya huvudkontor ovanpå vagnhallen!

Istället lämnade SL Tegnérgatan 1990 för nya lokaler i Globen (ha ha jättekul) för att sedan flytta igen till Lindhagensgatan som iofs får spår inom några år......
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Johan:
Du kan lägga in bilderna själv i inläggen.

När du skriver ett nytt inlägg så titta ovanför rutan där du skriver in texten. Där finns en knapp för att lägga in bilder (antingen att du själv laddar upp till yimby-servern eller att du länkar in bilder från en annan plats på nätet (som var fallet här).

Knappen ser ut såhär:
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 31 juli 2010 13:42
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Tack för tipset Anders! -jag använder datorn dagligen till allt möjligt och visst lär man sig hela tiden, samtidigt känns det ibland som om jag blivit utsparkad från typ 4-årig teknisk eller nåt som dippar på såna här enkla grejor...
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Johan Eriksson skrev:

Tack för tipset Anders! -jag använder datorn dagligen till allt möjligt och visst lär man sig hela tiden, samtidigt känns det ibland som om jag blivit utsparkad från typ 4-årig teknisk eller nåt som dippar på såna här enkla grejor...


Tja... eller så är det jag som är en kass gränssnittsdesigner? ;)
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

"Offentlig vandalism" 1977

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter