Anders: Tack för att du la upp bilderna!
Mats mfl: Instämmer och visst har det blivit ett bättre nyttjande i kvarteret av just de skäl du nämner, butiker = mer stad osv, sen är jag ingen modernisthyllare av svensk 70-tals Legoarkitektur men det är nog ingen nyhet och smaken är som sagt olika.
Spårvägshallarna i båda kvarteren hade tjänat ut och skulle ha stängts även om spårvägen i innerstaden överlevt -67. Det var ingen genomgångshall (som Söderhallen från 1956) utan man fick backa in och ut med ett rätt opraktiskt tidskrävande rangerande hit o dit vilket också förklarar varför enriktnings- "mustangerna" aldrig "sov" här utan enbart de äldsta, utslitna 2-axliga vagnarna. Och dessa hade i sin tur tjänat ut ungefär när "Norrhallen" stängde 1963 efter att ännu en linje (linje 2 Fredhäll-Karlaplan) nedlagts. Efter 1963 rullade enbart mustanger (100 motorvagnar + 70 släp) och de rymdes i Söderhallen som byggts för dem men som bara kom att bli deras hem i 11 ynka år.
För det södra kvarteret, kv Spårvagnen, fanns vid tiden före upprustningen/tillbyggnaden ett annat bättre förslag som inte var fullt så kantigt men i princip gjorde man rätt som ökade exploateringen av den lilla ytan. När Djurgårdslinjen var i sitt projekteringsskede fanns förslag om att redan då (1991) anlägga ett spår i Birger Jarlsgatan från Nybroplan upp till Norrhallen(s verkstadsdel) och återanvända den, vilket ju isaf onekligen hade varit en rejäl lång museilinje och ett ordentligt morot för modern spv på linje 2 och 7....
I en annan retroaktiv omöjlig parallel verklighet borde SL stannat kvar i kv Spårvagnen som byggdes 1876 och sedan året efter varit spårvägens huvudkontor och blivit de nygamla hyresgästerna i tillbyggnaden. Centralt beläget och med eget pr-lockande spårvägsmuseum i bottenplanet inkl spåranslutning till ett spv-trafikerat stomnät....
Samma betydligt mer realistiska version hade varit -vilket Cityspår föreslog- att återanvända Söderhallen för de utsläppsfria nya spårvagnarna och bygga sitt nya huvudkontor ovanpå vagnhallen!
Istället lämnade SL Tegnérgatan 1990 för nya lokaler i Globen (ha ha jättekul) för att sedan flytta igen till Lindhagensgatan som iofs får spår inom några år......