Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Nya radhus i Ormkärr

Här i Stockholms allra yttersta utkant ska nu byggas radhus:

http://insyn.stockholm.se/exploatering/..

Lokala Nimbys (som jag pratat med) verkar måttligt förtjusta i idén.

Själv tycker jag att man kunde ha skippat de 43 radhusen och byggt ett höghus med 43 (eller fler) lägenheter i stället!
Senast ändrad 6 augusti 2008 17:40
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Finns det några semiurbana områden i närheten? Har du en länk till sidan hos stadsbyggnadskontoret?

Senast ändrad 6 augusti 2008 17:41
Eeeh... länken var väl den jag lade in, fast jag glömde göra den till en länk?

Semiurbana områden vet jag inte riktigt. Med god vilja kan man väl säga att det finns lite stadsbebyggelse i Stuvsta. Hagsätra Centrum? Mja. Hagsätra och Ormkärr är nästan enbart flerfamiljshus i park. Men jag störde mig på ett resonemang i texten, i stil med: Eftersom flerbostadshus dominerar i den aktuella stadsdelen blir det bra med radhus. Vad man då glömmer är att precis intill (emellertid i Stuvsta som ligger i Huddinge kommun) finns massor av villor! Liksom för den delen i Örby, som jag har funderat på hur man skulle kunna "koppla ihop" med Hagsätra, men det spånandet tar jag en annan gång.

Ja just ja, I Örby finns det vackra Leipzighuset - ett gammalt innerstadshus alldeles för sig själv, precis som det där vid Liljeholmens station!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Det brukar alltid finnas en samlingssida för alla dokument på sbk:s site:
http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanT..

Jag lyckas dock inte hitta det här projektet där.
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ett typiskt sprawlprojekt som gärna borde avblåsas helt. Det finns tillräckligt med radhus i Stockholms kommun.
79 Inlägg
Spara Ormkärr Nu!
Det skulle kunna vara ett jättebra stadsutvecklingsområde om kanske 50 år.
Då behöver Stockholm den marken. Här skulle tub-linjerna från Södra station/Årsta/Älvsjö kunna mötas med Fruängen och Hagsätra. Det skulle kunna fungera som en tvarförbindelse i Söderort, speciellt om man dessutom hade en en pendeltågsstation i Vantör. (mellan Rågsved och Högdalen) Trångt? Bygg lite högre då!
Peter D
329 Inlägg
H G skrev:

Ett typiskt sprawlprojekt som gärna borde avblåsas helt. Det finns tillräckligt med radhus i Stockholms kommun.

Jag ser inte radhus som ett problem, inte enfamiljshus heller. Så länge de uppförs med urban prägel, dvs med entré mot gata, fasad mot trottoar etc. etc. Nog med onödiga gräsmattor, återvändsgator, ensliga cykelvägar genom skogen mm.

> Städer
Nya radhus i Ormkärr

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter