Hm — ser nu att Solna kommun studerat Huvudstaleden med en
radikalt annorlunda sträckning, som om jag förstår det rätt hoppar över den förberedda anslutningen norr om Huvudstabron och går direkt till Ulvsundavägen via en tunnel under Bällstaviken. Det är i så fall goda nyheter för Brommastaden eftersom vägen blir ännu mycket genare (utom för den södra delen).
Dessutom tycks man ha återupptagit tankarna på att fortsätta E4 norrut från Pampas och ansluta till Uppsalavägen vid Frösunda, exakt som 50-talsplanen fast
under jord. Tanken sägs vara att avlasta Norra Länken. Ställer mig lite tveksam till den idén — då skulle man ha byggt den leden i stället för Norra Länken på 90-talet så hade man sluppit allt fördyrande strul med överdäckningen vid Norra station. Dessutom skaffar man sig samma problem ännu en gång när det blir dags att exploatera Pampas/Tomteboda: Trafiklederna går inte längre att flytta och de måste integreras i stadsstrukturen till höga kostnader (outnyttjad mark, bullerskydd, ställvisa överdäckningar).
Måste man bygga den tunneln så kan man lika gärna bygga den till korsningen E4/Pampaslänken i
den här varianten, det är bara 500 meter längre och frigör hela Pampas/Tomteboda för bebyggelse.
EDIT: Och så får man en spännande sexvägskorsning under jord! Men man borde kunna vänta med den tunneln tills Norra Länken verkligen har nått sin maxkapacitet. Förbereda går förstås bra.
Senast ändrad 8 november 2010 03:02