Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer
 > Norrort

Tomteboda postterminal

Sida 2 av 2
<12
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Herbert:
Jag är övertygad om att Drottningholmsvägen och Ulvsundaleden i framtiden skulle kunna bli stadsgator.
Tror du man kunde dra "länken" som en bred gata (50.000-60.000 fordon per dygn) genom området för att sedan bara leda in den i en en kilometer lång tunnel under huvudsta? Leden skulle sedan fortsätta som stadsgata på andra sidan Storgatan för att sedan ledas in mot en större trafikkorsning (eller rondell a la Karlaplan) med Tritonvägen samt nuvarande Huvudstaled sammankopplad med Frösundaleden.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 8 november 2010 00:53
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Niklas Öhrström skrev:

Herbert:
Jag är övertygad om att Drottningholmsvägen och Ulvsundaleden i framtiden skulle kunna bli stadsgator.
Tror du man kunde dra "länken" som en bred gata (50.000-60.000 fordon per dygn) genom området för att sedan bara leda in den i en en kilometer lång tunnel under huvudsta? Leden skulle sedan fortsätta som stadsgata på andra sidan Storgatan för att sedan ledas in mot en större trafikkorsning (eller rondell a la Karlaplan) med Tritonvägen samt nuvarande Huvudstaled sammankopplad med Frösundaleden.


Jo visst - men helst en trafikled faktiskt, och så mycket större anledning om såväl Drottningholmsvägen som Solnavägen blir boulevarder. Får vi 100.000 nya invånare på Brommafältet så behövs en gen och kapacitetsstark förbindelse i den sträckningen, och den förbindelsen är inte kringelkroken Oskarsrogatan/Storgatan/Armévägen. Jag förespråkar inte ofta trafikledsbyggen men just den här är en länk som jag ser som nödvändig om Brommafältet ska ha en rimlig chans att bli en innerstadsdel trots sitt perifera läge. Huvudstabron är stadsmotorväg redan (och lär inte bli någon ny småmysig Norrbro), och detsamma gäller anslutningarna på båda sidor som pga de långa och höga broramperna lämpar sig illa för konvertering till stadsgata. Snutten som återstår att bygga läggs med fördel i tunnel, även om ytoptionen fortfarande finns eftersom vägreservatet respekterats. Delvis kan leden förstås implementeras som en bred stadsgata, t ex som du föreslår biten mellan Tritonvägenkorsningen och Storgatanviadukten, och sedan ner i tunnel. Reservatet är så brett att det finns plats för hela stadskvarter på båda sidor om gatan i så fall.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Hm — ser nu att Solna kommun studerat Huvudstaleden med en radikalt annorlunda sträckning, som om jag förstår det rätt hoppar över den förberedda anslutningen norr om Huvudstabron och går direkt till Ulvsundavägen via en tunnel under Bällstaviken. Det är i så fall goda nyheter för Brommastaden eftersom vägen blir ännu mycket genare (utom för den södra delen).

Dessutom tycks man ha återupptagit tankarna på att fortsätta E4 norrut från Pampas och ansluta till Uppsalavägen vid Frösunda, exakt som 50-talsplanen fast under jord. Tanken sägs vara att avlasta Norra Länken. Ställer mig lite tveksam till den idén — då skulle man ha byggt den leden i stället för Norra Länken på 90-talet så hade man sluppit allt fördyrande strul med överdäckningen vid Norra station. Dessutom skaffar man sig samma problem ännu en gång när det blir dags att exploatera Pampas/Tomteboda: Trafiklederna går inte längre att flytta och de måste integreras i stadsstrukturen till höga kostnader (outnyttjad mark, bullerskydd, ställvisa överdäckningar).

Måste man bygga den tunneln så kan man lika gärna bygga den till korsningen E4/Pampaslänken i den här varianten, det är bara 500 meter längre och frigör hela Pampas/Tomteboda för bebyggelse.

EDIT: Och så får man en spännande sexvägskorsning under jord! Men man borde kunna vänta med den tunneln tills Norra Länken verkligen har nått sin maxkapacitet. Förbereda går förstås bra.
Senast ändrad 8 november 2010 03:02
Profilbild
John Pedersen
53 Inlägg
Ort: Lidingö (Baggeby), Gick med: Maj 2009
Herbert, Tingesten skrev:

Slängde ihop en karta:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



EDIT: En fördel till: slingorna runt Pampas är en flaskhals på E4 eftersom de är 1-2 filer smalare än Norra Länken och Essingeleden. Det bildas ofta proppar där, vilket är ett problem som försvinner helt om man lägger leden under jord med full bredd i hela sin sträckning.


Hur gör du! Så jäv.a snygga förslag! Du e en Kung!
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
John Pedersen skrev:

Hur gör du! Så jäv.a snygga förslag! Du e en Kung!


[Rodnar]

Äh, vanlig Photoshop... använder banverktyget (paths) till vägar och sånt, och då blir det buslätt att göra fina jämna kurvor.
Mats Cederblad
1 Inlägg
Ort: Sundbyberg, Gick med: Oktober 2012
Lite ny info om postterminalen, det senaste är att SL´s bussgarage som nu ligger i hornsberg och skulle grävas ner under kristinebergs ip ska flytta till tomteboda. Även garaget som ligger i frihamnen skall flytta till tomteboda. Självklart behövs viss ombyggnad så en eventuell flytt är nog aktuell först om ett par år. Detta fick vi läsa bla i vårat infoblad i sommras.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Ställer mig en smula kritisk till alla dessa tunnlar... Bör man verkligen slänga ut så mycket pengar på biltrafiklösningar, när biltrafiken hur som helst inte är hållbar i nuvarande skala? Vore det inte bättre att nöja sig med vanliga gator, eventuellt med nedsänkt mittfil så att den slipper korsningarna - ungefär som vi har föreslagit i Lindhagenplanen 2.0? Då kan man ju använda de pengar man sparar till exempelvis t-banor.
Mats Cederblad
3 Inlägg
Ort: 17, Gick med: Juli 2013
http://www.sll.se/Handlingar/Fastighets-%20och%20..

Om hur det blir med postterminalen. Finns några intressanta kartor om hur det är tänkt att se ut och bla ska det gå att köra bussar direkt ner från Essingeleden till depån.
Sida 2 av 2
<12

 > Städer
 > Norrort
Tomteboda postterminal

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8649 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Innovative design, fine grinding
9 April 11:13 av Tom Eem
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter