Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Nya bostäder vid Älvsjö station, del av Solberga 1:1 m m (Älvsjö centrum)

Sida 1 av 2
12>
Richard Jacobsson
132 Inlägg
Planförslaget syftar till att möjliggöra två nya kvarter mellan järnvägen och Götalandsvägen i Älvsjö centrum. Projektet är en del av programområdet Älvsjö centrum.

Planinnehåll
Bostäder 160 st varav
70 st hyresrätter
90 st bostadsrätter

Stadsbyggnadskontoret
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Perfekt läge bredvid pendeltågstationen. Jag har ofta funderat varför ingenting har hänt med denna öde yta.
Erik Sundin
31 Inlägg
Mycket bra! Älvsjö måste verkligen förtätas ordentlig och stadsmässigt. Det har ju potential att bli en urban knutpunkt i söderort. Man borde bygga på östra sidan av spåren också och bygga ihop mot Örby och Hagsätra. Tyvärr har mässan likt alla motorleder blivit något av en barriär.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Erik: Japp, du har verkligen rätt. Ska man dra hit gröna linjen från Hagsätra och låta Snabbspårväg Syd passera här så finns det enorma möjligheter. Här måste man verkligen förtäta, gärna i riktning norrut och eller västerut. Det finns också möjligheter österut även om de bromsas upp något här av industriområdet och Älvsjöbadet.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
*LOL*
Alltså. Den morbida rädslan som våra stadsplanerare och arkitekter har för slutna kvarter är rent skrattretande. Vi vet två saker: 1. Slutna kvarter är enormt populärt. 2. Här bygger man precis intill en mycket högtrafikerad järnvägssträcka.
Alltså, slutna kvarter torde vara en självklarhet.
Men icke så:

"Kvarter 4 är uppbyggt av flera byggnadskroppar vilka grupperar sig runt tre
gårdar. Gårdarna är inte helt omslutna av byggnader. I vissa lägen öppnar sig
kvarteret såväl mot söder som mot norr. Syftet med öppningarna är att skapa
förutsättningar för mer solljus på gårdarna samt för utblickar mot omvärlden.
Av bullerskäl förses öppningarna med glasskärmar. Skärmarnas höjd anpassas
efter de akustiska kraven."

Här noterar man alltså bullerproblematiken och uppfinner lösningen "bullerskärm i glas" för att inte behöva backa ett steg från de modernistiska planeringsidéerna.
Jag skulle vilja se det vetenskapliga och empiriskt belagda beslutsunderlaget för att det är viktigt att erbjuda "utblickar mot omvärlden" från en innergård. Är det bara jag som får vibbar från konstvärlden när jag läser sånt? Det är faktiskt människors levnadsvillkor som här byggs för, ingen lekstuga.
Ljusargumentet är lättare att köpa då det inte bara är meningslöst tramsande med vackra ord. I realiteten är det dock i allt väsentligt ganska oviktigt. Det mesta tyder på att den trygghet som en sluten innergård ger gör den avsevärt populärare än den ökade mängden solljus som halvoffentliga rum som ingen känner sig hemma i innebär.

Dissen till trots, oerhört kul att det förtätas. Planerarna och arkitekterna är på rätt väg, men en bit till behöver de gå...
Hans Berglund
110 Inlägg
Haha ..."utblickar mot omvärlden". Skrattretande. Det är bara att ta några steg ut på trottoaren så får man "utblickar mot omvärlden" automatiskt.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Kanske ett yttrande från Yimby om denna när den kommer ut på samråd?
Det känns som att man gör samma miss som för ingenting-området i Solna.
Man bygger "nästan" stad, men vågar inte riktigt släppa till. Och det är bara så synd.
Anders Gardebring
3339 Inlägg
"Utblickar"

Senast ändrad 10 augusti 2008 02:13
Peter D
329 Inlägg

Familjebostäder har lite information om sitt kvarter samt denna bild på sin hemsida: http://www.familjebostader.com/Main.aspx?ID=F11FB..
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jag fattar inte varför det skall vara så embarmerligt lågt! 4 våningar???
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Vid det här laget är det ingenting som förvånar mig gällande s.k. "stadsbyggande" i Sthlm.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Skickar inte det här ut signaler om att man INTE vill ha fler människor till/i Stor-Stockholm? Alltså tvärtemot det man skriver/säger. Det finns tyvärr en risk för det. Dessutom ligger Älvsjö i det område som närmast kommer ingå i expansionen av innerstaden.
4 våningar är inte yteffektivt.
Senast ändrad 4 november 2008 10:39
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Så många områden som man skulla vilja göra alternativ-planer för. Och sen ställa ut rasket på Kulturhuset, sen man hade integrerat det i en Lindhagen x 5.
Per Malmberg
6 Inlägg
Skulle vara kul att göra en "Yimbyplan" för hela Stockholm (i motsats till Lindhagenplanen)
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

I det läget skulle jag satsa på det tredubbla. dels skapa många bostäder i ett attraktivt läge och dels markera tydligt att Älvsjö SKA bli ett ställe med egen kvalitéer och inte bara varifrån man lätt kan åka annorstädes.
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

I det läget skulle jag satsa på det tredubbla. dels skapa många bostäder i ett attraktivt läge och dels markera tydligt att Älvsjö SKA bli ett ställe med egen kvalitéer och inte bara varifrån man lätt kan åka annorstädes.

Absolut! Absolut. Men hur kan man påpeka det för byggherrarna och staden?
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jag kan inte se några datum på kommunens webbplats. Hinner vi göra ett alternativ på 12 våningar?

Givetvis vore det bäst med ett alternativ som ingår i en översiktsplan men det tar ju ännu mer tid.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Projektet verkar befinna sig i planskedefas, så vi får försöka hålla uppsikt och se när det går över i utställningsskede.
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Jag kan inte se några datum på kommunens webbplats. Hinner vi göra ett alternativ på 12 våningar?

Givetvis vore det bäst med ett alternativ som ingår i en översiktsplan men det tar ju ännu mer tid.

Senare borde vi kunna göra det. Jag tror att vi hinner.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Anders Gardebring skrev:

"Utblickar"

Inte bara det. Även "Sidoblickar".

Burspråken gör att ljusinsläppet blir stort samt att möjligheten finns till sidoblickar längs torg och gata.
Sida 1 av 2
12>

> Städer
Nya bostäder vid Älvsjö station, del av Solberga 1:1 m m (Älvsjö centrum)

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky