Utskrift från www.yimby.se
....

Bygge vid Marcuskyrkan

Profilbild
Peter Reinholdsson
5 Inlägg

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Hej
Detta är första gången jag skriver en tråd i detta forum.
Det planeras 3 punkthus bakom kvarteret Duggregnet, det ligger alltså mellan det vita höghuset och Marcuskyrkan. Jag är inte emot att man bygger utan vad som byggs. Har försökt kontakta både Peder Alton och Svd utan att få någon riktig respons. Talat med Skönhetsrådet, Sveriges Arkitekter osv.
Svenska Bostäder står bakom denna bebyggelse samt renovering av Björkhagen centrum.

Hur får man igång en ordentlig diskussion om detta bland allmänheten samt i media? Jag börjar bli frustrerad. Tacksam för hjälp.

Mvh
Peter Reinholdsson
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Har du någon länk till planerna? kan du precisera vad det är du inte gillar med projektet och har du några förslag på hur det kunde bli bättre (med likvärdig exploatering)? Finns det något bra i projektet att ta fasta på?
3334 Inlägg
Hej Peter!
Välkommen till YIMBY! (Även om du ju varit med ett tag).
Som Niklas redan påtalat, bifoga gärna en länk till projektsidan så blir det enklare att jobba vidare med frågan.
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Visa karta

Peter: Har jag rätt i att det verkar vara denna parkering som ska bebyggas?
Peter Reinholdsson
5 Inlägg
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:SUp5nKQ..

Hej Anders och Niklas
Tack för era svar. Bifogar här en länk som är väldigt lång då det inte gick att bifoga pdf. Ja Anders, du har rätt angående platsen.
De tre hus som ska byggas bakom höghus är till att börja med inte unika i sin stil.
Jag är rädd att materialet inte kommer att vara av hög standard då det är små hyreslägenheter som ska byggas. Detta område behöver snarare stora hyreslägenheter då nästan alla funkislägenheter är 2,5 rum.
De ska byggas på en parkering som används för kyrkan och folk i närområdet.
Området är inte byggt för den ökade bilismen vilket gäller många stadsdelar.
Husen ska byggas på en gammal sjöbotten.

Vad jag skulle önska är en modern byggnad som talar till framtiden snarare än dåtid, i material och vissa former får den gärna leka med höghuset och kyrkan. Jag vet inte riktigt hur detta skulle se ut men jag är mer rädd för neofunkis än nydanande formtänk. En lösning på parkeringsproblemet och att hela Björkhagen centrum som är dött. Som planerat bygga dagis och om det är möjligt upplåta lokaler åt kulturskolan Raketen så att lokaler i det centrala Björkhagen frigörs.
Anspela på att det är porten till Södermanlandsleden. Vad jag inte förstår är varför det måste vara ett punktus eller dyligt.

Det trekantiga huset och det fjärde huset vid vägen är struket pga att de stör de andra byggnaderna.

Mvh
Peter
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Profilbild
Peter Reinholdsson
5 Inlägg
Hej Anders
Så när nu arbetet ligger i startskede, hur kan man då påverka det?

Mvh
Peter
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Man kan dels påverka när planen går ut på samråd. Det är en del i den normala planprocessen och både privatpersoner och intresseorganisationer - som YIMBY - kan då skicka in sina synpunkter på ett projekt.
Det är dock bra att börja påverkandeprocessen redan innan. Exempelvis genom att skriva till lokala tidningar och andra media, maila till och diskutera med politiker om tillfälle bjuds.
302 Inlägg
Jag är helt på din sida i det här projektet. Ser en enorm personlig vinning i ett levande linje 17, så det är bara att börja bygga stad!

Bygge vid Marcuskyrkan

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter