Anders Gardebring skrev:
Fast är det den minskade pendlingstiden, eller bilen i sig, som tilltalar?
Pendla slipper man väl helst om man kan.
Så som du säger, bäst är ju att sluta bygga dessa utsmetade glesa förorter. Då får vi som effekt att de enda som kör bil är de som verkligen vill ha en bil och/eller behöver den för annat än det vardagliga livet.
Kort pendlingstid i kollektivtrafiken upplevs ju inte lika mycket som en barriär, jämfört med en längre sådan. När man ska anlägga nya bostäder i Stockholmsregionen bör man väl se till att det med vissa undantag inte tar mer än 15-20 minuter att därifrån ta sig till Slussen, Fridhemsplan eller T-centralen med kollektiva medel.
Innerstadsborna är mycket rikare än förortsborna i Botkyrka men ändå så använder en större andel bilen vid resor. Visst tilltalar bilen i sig, men det är nog mest en smidighetsfråga. Privatflygplan, båtar, vattenskotrar tilltalar väl också, men det är ju inte ett så smidigt sätt för dagliga transporter.
Ju längre ut man tar sig från innerstan, ju fler använder bil. Man bör kanske snygga upp ytterområdena lite grann, men inte massivt exploatetera dem med bostäder och ge underlag för fler shoppinglador i förorten.