Utskrift från www.yimby.se
....

Däcka över Hammarbydepån!

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Hammarbydepån borde byggas om till ett däck. Området har enastående möjligheter att bli ett lokalt stadscentrum, som binder ihop Johanneshov, Skärmarbrink och Hammarbyhöjden. Vad tycker ni?

Senast ändrad 3 januari 2011 09:49
Erik Sundin
31 Inlägg
Utmärkt förslag! Depån tillsammans med Skärmarbrinks station är verkligen en stor barriär i området! Nu har man ju börjat bygga stadsliknande kvarter på den gamla infartsparkeringen vid Blåsut (tyvärr med alldeles för få lokaler i bottenplan, men ändå) så man borde fortsätta på den banan

Även Skärmarbrinks station borde däckas över! Det är märkligt att se hur en så pass stor station (perrongerna är ju bredare än på T-cantralen!) ligger i ett totalt vakuum med långt till nästan allt ting runt omkring. Det är också stora nivåskillnader till den omkringliggande bostadsbebyggelsen på höjderna som ytterligare ökar barriäreffekten.
Senast ändrad 11 november 2010 13:25
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Håller med om Skärmarbrink.

Jag är ingen expert på överdäckning, men jag föreställer mig att kostnaden ökar med ökad belastning. Ovanpå Hammarbydepån kan det därför vara lämpligt att lägga ett par fotbollsplaner och en idrottshall.

Nytorps Gärde bör göras till naturreservat.

Senast ändrad 11 november 2010 15:35
Profilbild
Peter Reinholdsson
5 Inlägg
Tore & Erik. Jag håller med er, detta är ett område jag tänker ofta på när jag åker förbi. Speciellt området mellan Skärmarbrink och depån. Dock undrar jag vad som händer med detta:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=3256665
Martin Ek
302 Inlägg
Jag tycker att man i samma veva ska gräva ner Farsta Strands-linjen och låta den koppla ihop med framtida blå linje under Södermalm (så att alla Stockholms t-banelinjer har högst två grenar). Man borde även i framtiden se över att gräva ner tunnelbanan i detta semi-centrala band, så mycket yta (som inte är grönområde) frigörs för stadskvarter (istället för spårbarriär) mellan dess funkis-stadsdelar.
Martin Danell
232 Inlägg
Visst vore det trevligt om man hade obegränsat med resurser. Eftersom man dock inte har det tycker jag att det vore mycket viktigare att överdäcka vissa trafikleder eftersom dessa inte enbart tar upp ytan de ligger på utan även genom buller gör ett stort närområde mindre attraktivt. Exempel på leder som borde överdäckas är E4 och E18 där de går genom centrala områden.
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008

Och om man har ännu mer ont om pengar behöver man kanske inte ens däcka över mer än på vissa ställen, ungefär som Ronda de Dalt i Barcelona. Huvudsaken att man gräver ner och bygger broar så att i princip varje gata fortsätter över till andra sidan.
Martin Ek
302 Inlägg
Men är det inte så att en motorväg ofta kan göras om till stadsgata, medan ett spårreservat har en betydligt större barriäreffekt. Och jag tycker att man gott och väl, när man får tummen ur att bygga t-bana till Nacka, kan dra en slinga till Skärmarbrink. Sedan förstår jag att det krävs mycket pengar, som lika gärna kan läggas på annat. Men om vi vill läka Stockholms sår, kommer det också att kosta. Men visst är en frigörning av hela depåns mark ett enormt framsteg, speciellt om man gör någonting vettigt med marken.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Stockholm behöver fler hallar för inomhusfotboll.

Det skulle vara naturligt att bygga två inomhushallar ovanpå Hammarbydepån; namnet är ju mycket passande. Då kan fotbollsplanen på Nytorps Gärde, och de yttre delarna av Kärrtorps IP, läggas i träda.

Ovanpå Skärmarbrinks station skulle det vara lämpligt med kontor. Då skulle området bli mer levande dagtid, samtidigt som man drar nytta av det extremt goda trafikläget.

Som sagt är jag ingen expert på byggteknik, men jag föreställer mig att det är tekniskt enklare att däcka över tunnelbana än att däcka över bilväg, eftersom bilväg kräver avgasventilation.

Senast ändrad 20 november 2010 05:24

Däcka över Hammarbydepån!

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter