Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Den förlorade generationen: Unga vuxna som lånar till bostadsrätt

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
http://www.aftonbladet.se/wendela/article8218963...

Aftonbladet oroar sig över unga vuxna som köper fullt belånad bostadsrätt, utan tanke på att amortera.

Ägandeformer är förstås en känslig fråga. Men kan vi i Yimby göra något åt det här problemet?
Mattias Woldu
63 Inlägg
Ja du vad kan man säga. Det tragikomiska är att lösningen för samhället i stort är att bygga bygga bygga för att mätta efterfrågan. Det tragiska är då att det innebär att en del, de som köper med stor belåning, kommer att komma i kläm då vi förmodligen inte kommer att kunna hålla oss exakt vid prisjämvikt. Alltså i ett läge där man bygger mycket så är risken för prisfall mycket större. Vid prisfall så är problemet att de individer som helt plötsligt får lån som överstiger värdet av boendet kommer att få krav av bankerna på att betala in mellanskillnaden kontant eller via blancolån. Har man inte minst 15% marginal mellan sina lån och värdet på bostaden så lever man förmodligen lite farligt.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Man får väl ta tag i problemet från flera sidor.

Bygg mer, se till att områden har en blandning av bostadsrätter och hyresrätter, och uppmuntra till kontantinsatser och snabba amorteringar.
Harald Cavalli-Björkman
44 Inlägg
Lustig slutfråga: "Är det läge att sälja och skaffa hyresrätt?". Som om det faktiskt gick. Jag kan inte tänka mig att särskilt många unga köper lägenhet för att spekulera i prisökning.

Det ligger så mycket moralism i det här domedagsmässandet. Snack om korkade unga som inte fattar att de pantsätter sin framtid, och shoppar lägenheter som jeans. Chefekonomerna borde försöka sätta sig in i ungas faktiska valmöjligheter.

"Nej, jag väntar 10 år med att flytta till Stockholm och ta det där jobbet för att se om bubblan spricker, och om jag under tiden kanske kan köa mig till en etta i ytterförorten".
Senast ändrad 4 januari 2011 16:19
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Varför problematisera låntagarna?

Ålägg istället långivare att de vid återbetalningssvårigheter skall kunna överta den belånade fastigheten och att låntagarens åtagande därmed skall upphöra, så som det fungerar i exempelvis USA. Nonrecourse debt

På det sättet överförs risken för fallande huspriser från låntagarna till långivarna och de blir därmed mindre benägna att låna ut alltför frikostigt.
Senast ändrad 11 november 2014 20:16
Martin Kolk
528 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Ålägg istället långivare att de vid återbetalningssvårigheter skall kunna överta den belånade fastigheten och att låntagarens åtagande därmed skall upphöra, så som det fungerar i exempelvis USA. Nonrecourse debt

På det sättet överförs risken för fallande huspriser från låntagarna till långivarna och de blir därmed mindre benägna att låna ut alltför frikostigt.

Dock, visar ju närhistorien väldigt tydligt att bankerna bara fortsätter låna ut så mycket de kan, går omkull, och så får skattebetalarna betala istället.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Martin Kolk skrev:

Daniel Andersson skrev:

Dock, visar ju närhistorien väldigt tydligt att bankerna bara fortsätter låna ut så mycket de kan, går omkull, och så får skattebetalarna betala istället.

Ja. Möjligen bättre att förstatliga bankerna och finansinstituten på en gång. Gemensamt initiativ EU-USA, kanske?
Senast ändrad 12 november 2014 01:24
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Non recourse-miljöer ger bara högre räntor. Stiger bankens risk så stiger räntan.

Att förstatliga banksystemet är väl ungefär lika icke-fungerande i praktiken.

Banker måste kunna riskera att gå i konkurs. Är stater för nervösa för att tillåta det borde all bail-out ske genom övertagande av ägande. Företagande, inklusive bankdrift, kräver att det finns en risk i verksamheten, annars premieras felaktiga val och beteenden.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Med högre räntor minskar storleken på lånen köpare klarar av. Därmed sjunker lånens storlek (och fastighetspriserna). Är det inte det som är tanken? Att kyla ner lite grann.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Nej. Det skulle ju ändå kosta en bostadsinnehavare lika mycket per månad. Om skulden är 500.000 eller en miljon är ju egentligen ointressant om räntekostnaden ändå är (säg) 3.000 kr per månad och bostaden värd motsvarande mängd mindre.

Avskaffande av möjligheten att garantera sina lån med framtida inkomster skulle vidare gynna de redan besuttna, då bara dessa skulle kunna köpa med större kontantinsatser och därmed få ner lånerisken.

Det egentliga målet är väl att få ner boendekostnaden för folk och det har jag svårt att se är görligt på annat vis än att kraftigt öka bostadsutbudet. Och även då är det stor risk att många bara skulle unna sig exklusivare (större/centralare/whatnot) boende.
Profilbild
Erik Berglund
35 Inlägg
Harald Cavalli-Björkman skrev:

Lustig slutfråga: "Är det läge att sälja och skaffa hyresrätt?". Som om det faktiskt gick. Jag kan inte tänka mig att särskilt många unga köper lägenhet för att spekulera i prisökning.

Det ligger så mycket moralism i det här domedagsmässandet. Snack om korkade unga som inte fattar att de pantsätter sin framtid, och shoppar lägenheter som jeans. Chefekonomerna borde försöka sätta sig in i ungas faktiska valmöjligheter.

"Nej, jag väntar 10 år med att flytta till Stockholm och ta det där jobbet för att se om bubblan spricker, och om jag under tiden kanske kan köa mig till en etta i ytterförorten".

Bra inlägg, det är ju oftast inte så värst många valmöjligheter som individen står inför.
Martin Kolk
528 Inlägg
Håller med om att den enda framkomliga lösningen handlar om att öka utbudet av lägenheter.

Man kan också få ett mer effektivt utnyttjande av det stående beståndet vilket skulle kunna ha en viss effekt, men det kräver kraftigt höjd fastighetsskatt för de som äger sitt boende, samt marknadshyror, vilket våra politiker inte klarar av (med undantag av regler som slår mot de mest utsatta, med minst politiskt kapital, som de som hyr i andra hand). Höjd fastighetsskatt skulle ju dessutom kraftigt minska tröskeln till bostadsmarknaden (eftersom köpsumman av ett hus skulle bli en mindre del av den total boendekostnaden).

> Allmänt
Den förlorade generationen: Unga vuxna som lånar till bostadsrätt

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky