Idag var jag förbi Karlbergsvägen och funderade. Av de mätningar man kan göra på eniros kartor är vägbanan runt 25 meter bred. Själva gatan som sådan är drygt 40 meter bred. Endast Valhallavägen, Karlagatan, Narvavägen och Ringvägen är bredare.
Enligt en
mätning från 2004 hade Karlbergsvägen vid Odenplan knappt 10.000 fordonsrörelser per dygn. Mellan Västmannagatan och St Eriksgatan var det 11.500-13.500 fordonsrörelser per dygn. I snutten mellan St Eriksgatan och Torsgatan var det 16.500 fordonsrörelser per dygn, vilket kan förklaras med ett södergående fordon på St Eriksgatan inte får svänga vänster direkt in på Torsgatan.
Som jämförelse hade Sveavägen 29.000-30.000 fordon mellan Odengatan och Rådmansgatan. Söder om Rådmansgatan var antalet fordonsrörelser per dygn t.o.m uppe i över 30.000. Sveavägens vägbana 18 meter bred, dvs. 7 meter smalare än Karlbergsvägen. Ändå så hade den 2-3 gånger så mycket trafik. Slutsatsen måste vara att Karlbergsvägens körbana är kraftigt överdimensionerad.
Karlbergsvägen är idag ett stråk, men ett svagt sådant. Det är ofta blåsigt på vintern och om sommaren är den kraftigt utsatt för sol och erbjuder skugga bara på sydsidan. En annan faktor som bidrar till ogästvänlighet är avsaknaden av grönska. Man kan jämföra med Karlagatan som är ungefär lika bred, har lite mer biltrafik, men är betydligt grönare och har betydligt större gångflöde.
Så min fråga är hur man skulle kunna göra Karlbergsvägen till en mer gångvänlig gata, med mer grönska och vägyta som bättre svarar mot de faktiska trafikflödena.
Ett par saker att tänka på:
(1) T-banan går ytligt, varför det är svårt att få till ordentlig grönska i form av höga träd. Det kanske går att lösa med ditställda krukor/behållare (så som man gjort med
Trelleborgs palmer).
(2) Spårväg är tänkt att dras längs sträckan och sedan vidare ut mot Norra Station. Spåren måste få plats på en framtida Karlbergsväg. Dessutom har det från politiskt håll talats om att konvertera blåbussarna till spårvagn. I så fall skulle korsningen Karlbergsvägen/St Eriksgatan/Torsgatan bli en knutpunkt - En stråksammanstrålare som ger mycket folk i omlopp. Om det blir en målpunkt kommer det att liva upp hela vägsträckan mellan Odenplan och St Eriksgatan. Byggnadernas vinklar verkar redan förberedda för att det ska vara ett torg där.
__________________
När får vi se Lindhagen II?