Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Nya broar i stället för Strömbron och Skeppsholmsbron

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Apropå nya-broar-tråden:

Strömbron byggdes som ett provisorium, och är därför väldigt tråkig för ett så framstående läge. Dessutom är den inte den bästa trafiklösningen. Skeppsholmsbron är så trasig att den utgör en säkerhetsrisk. Det är aktuellt att riva båda dessa broar, och ersätta dem med något nytt.

Hur ska det i så fall göras?

Senast ändrad 8 augusti 2008 13:55
Henrik Nilsson
30 Inlägg
Eftersom jag nämnde Strömbron I nya broar tråden så har jag funderat på en ”spänd” båg/valvbro. Avståndet är inte så långt man kanske kunde bygga den i ett stycke i Beckholmens största torrdocka. Förse den med tankar eller göra den ihålig så att den kan flyta och sedan bogsera den på plats. Det bör minska tiden trafiken behöver omdirigeras i jämförelse med att bygga ”falsework” på plats.

Skeppsholmsbron är byggnadsminnesmärkt man borde kunna göra något liknande spänningen kan ju vara temporär och avlägsnas efter installation. Jag har för mig att den är av någon idag obsolet varmnitad typ av konstruktion.

Att bygga en till bro till Skeppsholmen skulle väl gå, man får väl riva något av tullskjulen på Skeppsbron. Främsta invändningen är väl att man innesluter kajen vid Grand Hotel samt att bron inte blir segelfri för Af Chapman så den måste antingen vara öppningsbar eller så får Af Chapman flytta (eller bli instängd).
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Man vill ju gärna ha fri passage till Strömkajen. Ett alternativ skulle i så fall vara att en enda Skeppholmsbro utgår från Gamla stan söder som slottet, och att passagen då går mellan Blasie- och Skeppsholmen (utan bro).

Senast ändrad 8 augusti 2008 16:27
Henrik Nilsson
30 Inlägg
Ja fast då måste ju den byggnadsminnesmärkta bron tas bort.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Byggnadsminne schmyggnadsminne. Skeppsholmsbron är bokstavligt talat fallfärdig.
30 Inlägg
Jag instämmer med Patric Nilsson det är broar av en passande sort.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Dito medhåll.
Det behöver inte ens vara så dyrt. Man kan gjuta de konstnärliga detaljerna (som ju upprepar sig) ur färdiga formar och bygga med vanlig "modern" teknik i grunden.

Senast ändrad 24 september 2008 16:37
Staffan Söderhäll
43 Inlägg
Håller med om att Strömbron bör bort men det är nog svårt att bara ta bort den när stockholmarna nu är tillvanda på den. Men ett så fult provisorium borde kunna ersättas av en modern design som passar in i miljön. Till Skeppsholmen kan man gärna bygga en replik i modern teknik och påhängda dekorationer. Varför man skulle bygga en bro mellan Gamla Stan och Skeppsholmen kan jag inte förstå. Till vad nytta? Kan inte tänka mig att man stänger av båttrafiken till Strömkajen.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Gärna en trevligare bro, men stråket Kungsan - Skeppsbron bör absolut finnas kvar.

> Infrastruktur
 > Övrigt
Nya broar i stället för Strömbron och Skeppsholmsbron

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8651 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.

@yimbysthlm på Twitter