Utskrift från www.yimby.se
....

T-bana till Lidingö

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Vi har i ett yttrande föreslagit t-bana till Lidingö.

Mitt radikala förslag är att röda linjen förlängs med tre stationer: Torsvik/Lidingö Centrum, Näset och Rudboda. Från Näset till Rudboda kan t-banan gå i marknivå, parallellt med Norra Kungsvägen.

Detta skulle kunna finansieras med:

* Ändring av SL:s zontaxa, så att Lidingö flyttas till en yttre biljettzon under de första tio åren.
* Förtätning i Torsvik, Näset och Rudboda, med kommunala intäkter från försäljning av mark och byggrätter. Total befolkningsökning på 4 000 i dessa områden.
* Förtätning av Ropsten enligt ovan.
* Avsevärd minskning av bussflottan på norra Lidingö.

Vad tycker ni?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 18 januari 2011 22:39
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Lidingö C = Torsvik?

Behövs nog snarare en karamell till Lidingöborna än taxehöjning om de ska gå med på det här... Nolltaxa? Opera?

EDIT: Oj, nu raljerade jag om kulturella stereotyper utan att kolla trådstartarens hemkommun först! Ber om ursäkt!
Senast ändrad 18 januari 2011 22:21
Profilbild
Harald Cavalli-Björkman
44 Inlägg
Ort: Stockholm (Hjorthagen), Gick med: Februari 2009
Som uppvuxen i kommunen fick jag känslan att många flyttat dit och bor där just för att tunnelbanan inte går hela vägen.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Jag är tveksam till att det skulle ha varit avgörande. Norrtälje har inte heller t-bana, och där är villorna mycket billigare.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Anders Bengtsson
20 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2010
T-bana Ropsten var väl tänkt att korsa Lidingö och gå till den stad man tänkte bygga på Bogesund förut?
Det alternativet är väl stendött av flera skäl, men till Lidingö vore väl ok. Förutsatt att Lidingöborna själva vill.
För att förbättra spårtrafiken där kan väl Lidingöbanan integreras med Spårvägen som planeras till Frihamnen.
__________________
Grönvita
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Anders Bengtsson skrev:

T-bana Ropsten var väl tänkt att korsa Lidingö och gå till den stad man tänkte bygga på Bogesund förut? Det alternativet är väl stendött av flera skäl,

Precis, men det var tänkt som en miljonprogramsförort, snarare än stad.

Anders Bengtsson skrev:

men till Lidingö vore väl ok. Förutsatt att Lidingöborna själva vill.

Opinionsstödet för t-bana till Lidingö är ytterst svagt idag, men i mitt tycke beror det på att debatten aldrig har varit seriös.

Anders Bengtsson skrev:

För att förbättra spårtrafiken där kan väl Lidingöbanan integreras med Spårvägen som planeras till Frihamnen.

Där ser det betydligt ljusare ut.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Framför allt gäller det att behålla möjligheten att förlänga T-banan till Lidingö i framtiden. När området runt Ropsten förändras så bör man se till att inte bygga på den yta som en T-baneförlängning skulle behöva. (Helst inte lägga park där heller, för då får man protester den dag som den tas i anspråk till något annat. Parkering kanske?)
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Mitt i Lidingö Tidning uppmärksammar T-baneplanerna på sid 4 idag. http://www.mitti.se/index-mitti.php?p=tidn&t=lidi..

Artikeln nämner Yimby som en av de parter som vill ha T-bana till Lidingö.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Den svåra frågan är väl hur bron skulle se ut? Det har vi ju varit inne på här på forumet förut iirc, med en del riktigt bra, tydliga förslag. Ideelt vore nog att både T-banan och L-banan kan ta sig över vattnet, utan att blanda deras trafik (skulle ju bli en jobbig störningskälla som kunde fortplanta störningar på vägnätet i stan till T-banan!).

Trevlig artikel som låter båda sidorna komma till tals, och intressant att den lokala företagarföreningen är lika mycket emot spårväg som Handelskammaren inne i stan. Kul att YIMBY nämns, Mitt-i-tidningarna verkar ha fått upp ögona för oss
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Herbert Tingesten skrev:

Här finns ett förslag t ex.

Exakt det jag tänkte på! Fårvånar mig inte att det var du som låg bakom idén & skisserna där

Jag tänker mig en dragning som som ger denna karta:


plus de två vidare stationerna som Tore nämnde. Hade varit super. Undra hur busstrafiken på Lidingö & Lidingöbron skulle se ut med detta byggt?
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 28 mars 2012 14:29
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Tore Kullgren skrev:

Mitt i Lidingö Tidning uppmärksammar T-baneplanerna på sid 4 idag. http://www.mitti.se/index-mitti.php?p=tidn&t=lidi..

Artikeln nämner Yimby som en av de parter som vill ha T-bana till Lidingö.


Synd att Paul Lindquist (m) ställer Lidingöbanan mot spårvagn. Att Lidingöbanan ska kopplas ihop med spårväg city är väl beslutat. Att motivera nej till t-bana är som att på förhand tacka nej till mer infrastruktur. Och om Lidingö en gång i framtiden ska bli en del av innerstaden krävs mer än en spårvagn.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Jag betvivlar dock att Paul har som mål att Lidingö ska bli en del av innerstaden.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Synd i så fall. Lidingö kan väl jämföras som ett Nacka i miniatyr. Lidingö skulle, likt Nacka, kunna lägga fram ett förslag på stadsplan för 30.000-50.000 invånare mot Värtan under förutsättning att tunnelbanan byggs ut.

Det är sådana initiativ som behövs. Att kunna ge och ta är en viktig egenskap om man vill styra en kommun med centralt läge i en storstadsregion. Inte att stänga till och låtsas som att vi fortfarande levde på 50-talet. Lidingö sköter inte riktigt sitt uppdrag. Det ligger centralt, vilket borde betyda att Lidingö skulle växa snabbare än den genomsnittliga kommunen i Storstockholm. Istället har tillväxten under de senaste sju åren bara varit runt hälften mot länsgenomsnittet. I länet är det bara Danderyd (också misskötsel), Nynäshamn och Norrtälje som vuxit långsammare.

Solna kommun har ett liknande läge som Lidingö. Men Solna har under samma tid vuxit runt 3 gånger så snabbt som Lidingö. Nacka har vuxit mellan 2,5 och 3 gånger så snabbt.

Lidingös läge ned mot Värtan är ju något som man idag inte är så duktig på att förvalta. Det finns stor potential att ta igen det man under dessa sju år har försummat.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Socialdemokraterna på Lidingö vill ha T-bana. Här är en mycket intressant debatt, där kommunalrådet Paul Lindquist (M) kommer med motargument.

http://lidingosidan.se/politik/4821/erika-ullberg..

Om en T-bana på Lidingö ska bli av, så behöver man skapa incitament.

* Avgiftsbelägg gatuparkering i Lidingö Centrum. Det är rimligt att bilägare betalar marknadsmässigt pris för att ockupera allmänt gatuutrymme.
* Anlägg ett komfortabelt garage vid den framtida t-banestationen i Lidingö Centrum.
* Inrätta en bilpool i samarbete med en hyrbilfirma. Förslagsvis i Centrumgaraget.
* Bygg Stockholms mest bekväma T-banestation, genom bidrag från Lidingö kommun, med plattformsdörrar, akustisk tak- och väggbeklädnad, generöst med sittbänkar, och butiker på plattformen.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 1 maj 2012 15:29
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Kan man inte dra t-banan längs Kungsvägen förbi Lidingö C, därefter låta den överta Lidingöbanans banvall vid Larsberg (planseparera resten av vägen ut till Gåshaga. Lidingöbanan dras istället ner Agavägen ner till båtkajen).
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Intressant förslag, men det får nog vänta tills det finns politiska och ekonomiska förutsättningar för att förtäta Brevik-Gåshaga-området.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Behöver man det? Spåren finns ju redan. I grunden handlar det om hur långa tågen är, om de ska korsa gator planseparerat och om det sker ett byte vid Ropsten eller ej.

Låt gå för att tågen går relativt tomma fram till AGA.

Man skulle dock få lägga ner en och annan hållplats, men spara reservat för stationer tills dess att områdena förtätas.

EDIT: En jämfärbar sträcka är Hjulsta-Västra Skogen. Den är lika lång som Gåshaga-Ropsten (via Lidingö C). Den tar 14 minuter. Idag tar resan 20 minuter, kräver byte vid Ropsten och har inte kontakt med Lidingö C.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 1 maj 2012 19:27

T-bana till Lidingö

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky