Utskrift från www.yimby.se
....

Förtätning av Johanneshov?

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Johanneshov väster om Globenområdet är ett typiskt hus-i-park-område.

Mellan husen finns massor av bortslösad öppen mark som varken kan användas offentligt eller privat. Och detta är en av stans stora knutpunkter för kollektiv- och biltrafik.

Förslag på vad som bör göras:

* Anlägg ett nät av genomgående gator i hela området, gärna med gatsten.
* Bygg två- eller trevåningsannex till punkthusen längs Gullmarsvägen, parallellt med vägen. Använd bottenvåningen för lokaler. Lägg takterrasser ovanpå.
* Anlägg en (rejält instängslad) idrottsplan på däcket över Södra länken. Den kan användas av Värmdö gymnasium.
* Riv förskolan vid Grafikvägen, och bygg ett slutet stadskvarter. Vem har bestämt att förskolor ska ligga i enplanshus?

Senast ändrad 10 augusti 2008 04:14
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jag gillar i princip allt det du föreslår utom det sista. Ska man riva en förskola? Nu vet jag inte hur du har klurat ut det, men igen- en förskola?

Det ingår inte i YIMBYs principer att ställa sig bakom eller föreslå rivningar av förskolor. Vi har redan tidigare starkt motsatt oss nimbynas motstånd till planerna på en förskola på söder. Vi ställer oss bakom stadens planer på att låta bygga den förskolan. Så att riva en förskola är bättre ett slutet kvarter? Jo, slutna kvarter i all ära, det är jättefint och bidrar till att göra städer mer levande men barn är vår framtid och just nu har vi en babyboom på gång i Stor-Stockholm så att låta riva en förskola vore inte så bra, man skulle kunna uppföra en provisorisk förskola men det tar tid och byggnaden måste vara säker samt att barnen måste känna sig trygga/trivas. Babyboomen har pågått ett tag nu och lär pågå ett tag till. Behovet av dagisplatser är stora just nu och senare kommer det kanske att bli fullt i skolorna.

Läs gärna:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=590498
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=772867
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=568355
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_410297.svd
http://stockholm.lny.se/varannan-barngrupp-for-stor-pa-soder-44854/
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Jag vet att förskolor behövs. Man ska ju självklart kompensera genom att ge plats åt en ny och större förskola i bottenplanet på någon av de nya byggnaderna, innan man river den som redan finns.

Ytterligare ett förslag är att börja kalla området för "Gullmarsstan".
31 Inlägg
Man skulle kunna bygga hus ovanpå bussterminalen och tunnelbaneperrongerna vid Gullmarsplan. Dels skulle mycket ingenmansland komma till nytta och öka urbaniteten, och dels så slipper man stå ute och frysa om vintern.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Gullmarsstan klingar fint, det låter innerstadsaktigt. Man kommer att tänka på Vasastan, Birkastan...

Gullmarsplan bussterminal är ett hemskt område då det är fotgängarfientligt.
T-banestationen påminner en del om Slussens dito i planerandet och storleken.
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Jag tror själv på en förtätning av det området. Att göra mer stadsmässiga stråk av Gullmarsvägen (som vi döper om till GullmarsGATAN) och Skulptörsvägen (framledes SkulptörsGATAN) kunde bli ett lyft för området. Sedan bör de befintliga gatorna bindas samman bättre med varandra. Inte nödvändigtvis av gator för biltrafik, men av gång- och cykelvägar.

Nu är det i och för sig en del på gång som en del av Årstastråket, så det kan vara bra att avvakta lite och se vad som händer. I de planer jag sett hittills har jag inte sett någonting om just nordvästra Johanneshov, men jag hoppas att Årstastråket kan bli ett startskott för en del förtätningar i området. Jag skulle t ex vilja se en bättre sammankoppling med Bolidenvägen, där det ju ska byggas en del nytt som en del av Årstastråket.

Se denna skiss för exempel: http://www.awlark.se/arstastraket.asp

Personligen tycker jag att man i den här modellen har skapat en onödig barriär mellan just Johanneshovs äldre bebyggelse genom den grönska som blivit kvar ut mot Bolidenvägens planerade bebyggelse. Det är säkert klassat som park någonstans, men i nuläget är det enbart ett hundrastningsområdet, ett bortglömt skogsparti som skapar otrygghet när det är mörkt.

Återkommer med en omritad skiss.
Senast ändrad 9 augusti 2008 23:30
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Titta också gärna in i tråden om Årstafältet:
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=26&page=1#fp856

Jag gjorde igår en vision om förtätning i hela området omkring Årsta/Gullmarsplan.
Ignorera dock de gula delarna, de har redan Magnus Orest sågat på goda skäl ;)
Observera att jag sparar större delen av Årstafältet. Jag anser att stadens vision om att bygga på årstafältet är helt fel väg att gå. Spara och förädla istället årstafältet och bygg omkring det. Det finns oceaner av byggbar yta!
En ny stadsenklav är ingen stad...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 9 augusti 2008 23:41
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?..
Planerna för en arena och en ny stadsdel i nuvarande Slakthusområdet är nämnvärda i det här sammanhanget.

Men de verkar inte stå så nära ett förverkligande. Dels är Solnaarenan beslutad, dels är Slakthusområdet ett viktigt och tättbebyggt logistikområde, som inte skulle låta sig rivas med mindre än att alla stockholmare blev vegetarianer.

Och det går att förtäta Gullmarsstan helt oberoende av andra byggprojekt.

Senast ändrad 10 augusti 2008 14:57
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Hm. Grafiken på slakthusområdet på DN-sidan var ju förvisso ingen stad. Snarare uppbrutet "hammarby sjöstad"-upplägg. Men bra iaf att det finns förtätningsplaner för framtiden.

Senast ändrad 10 augusti 2008 15:38
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Flyttade tråden
Tore Kullgren
973 Inlägg
De närmaste åren blir det överskott på gymnasieskolor, när de fåtaliga 90-talisterna kommer upp i gymnasieålder.

På Södermalm, i Sjöstaden och i Johanneshov, finns massor av kommunala och privata gymnasier. Därför kan det vara lämpligt att lägga ner Värmdö gymnasium, och exploatera tomten.

Behovet av gymnasieskolor kommer öka igen framåt 2018. Då kan det vara lämpligt att bygga ett par "supergymnasier" för drygt 1000 elever vardera, i till exempel Älvsjö och Spånga, som kan ta upp konkurrensen med smågymnasierna.
50 Inlägg
Tore Kullgren skrev:

De närmaste åren blir det överskott på gymnasieskolor, när de fåtaliga 90-talisterna kommer upp i gymnasieålder.

På Södermalm, i Sjöstaden och i Johanneshov, finns massor av kommunala och privata gymnasier. Därför kan det vara lämpligt att lägga ner Värmdö gymnasium, och exploatera tomten.

Behovet av gymnasieskolor kommer öka igen framåt 2018. Då kan det vara lämpligt att bygga ett par "supergymnasier" för drygt 1000 elever vardera, i till exempel Älvsjö och Spånga, som kan ta upp konkurrensen med smågymnasierna.

Är det verkligen en bra idé med "supergymnasium" Borde man inte sträva efter att ha små skolor? Mina erfarenheter av stora skolor är mycket dåliga.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Gymnasieskolor får skolpeng per elev. Med många elever kan de utnyttja lokaler och andra resurser mer effektivt. En stor gymnasieskola kan också erbjuda ett rikare socialt liv.
302 Inlägg
Ola Halvardsson skrev:

Är det verkligen en bra idé med "supergymnasium" Borde man inte sträva efter att ha små skolor? Mina erfarenheter av stora skolor är mycket dåliga.

1000 elever är ungefär vad Norra Real, Östra Real, Södra Latin och Kungsholmens Gymnasium har. Mina erfarenheter av en av skolorna är mycket goda och alla har väldigt gott rykte. Varför inte slänga upp två nya tvillingbyggnader (i Norra Reals och Södra Latins tradition) med påkostad arkitektur, i det semi-centrala bandet, och satsa hårt på att profilera dem som likvärdiga utbildningsanstalter som innerstadsskolorna? (Åtminstone Norra Real låg på sin tid praktiskt taget i slummen)

Men nu har väl den här diskussionen kommit en bra bit från ämnet?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Här är en tråd om gymnasier och andra skolor: http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=1126
Tore Kullgren
973 Inlägg
Frågan är vad som kommer hända med Söderstadion. Tomten skulle passa perfekt för ett operahus.
528 Inlägg
Tore Kullgren skrev:

Frågan är vad som kommer hända med Söderstadion. Tomten skulle passa perfekt för ett operahus.

Jag tror att en stor del av finansieringen av nya arenan var nya bostadshus vid söderstadion, det blir nog ganska tätt (och ungefär lika spännande som vid blåsut...).
Anders Bengtsson
20 Inlägg
Har inte noterat den här tråden tidigare, men klart att Gullmars skulle må bra av förtätning, överdäckning av ett antal idag döda ytor samt att Söderstadion är en utmärkt plats för ett nytt operahus i Stockholm.
Som en petitess kan tyckas att byte av gatunamnen från väg till gata är. Dumt helt enkelt, för i så fall måste vi ju också byta på Valhallavägen, Narvavägen, Karlavägen, Ringvägen m fl.

Förtätning av Johanneshov?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter