SAS val av Kastrup som hub lyser politisk styrning lång väg. Det är inget tvivel om att Köpenhamn och Kastrup gynnas av hur SAS är organiserat. Det är heller inget tvivel om vilka som förlorar. Antag att de tre skandinaviska länderna, i likhet med andra länder, haft egna nationella flygbolag istället för ett gemensamt. Då hade Stockholm, Göteborg och Oslo haft fler direktlinjer och Kastrup färre än idag. Eftersom Kastrup är SAS hub så utgörs en stor del av dess underlag av passagerare från Sthlm, Gbg och Oslo. Om SAS inte hade funnits så skulle dessa passagerare istället utgjort ett underlag för fler direktlinjer från sina egna städer istället för Köpenhamn.
Av denna anledning kan man heller inte diskutera de olika städernas storlek och betydelse genom att rakt av jämföra flygplatsernas storlek. Kastrups storlek är uppblåst på övriga skandinaviska storstäders bekostnad. Kastrups passagerarunderlag är förutom befolkningen i den egna regionen även befolkningarna i Sthlm, Gbg och Oslo. Medan det omvända inte råder.
Och vad beror då allt detta på? Uppenbarligen har SAS bestämt att det ska vara så och det är väl, mot bakgrund av vilka som gynnas och missgynnas, inte svårt att lista ut att det är den danska staten som av någon anledning haft störst inflytande av de olika delägarna.
Dessutom är det inte nog med att vi har en mindre internationell flygplats än vi hade haft utan SAS. Vi betalar för kalaset också, inte bara genom dyrare flygbiljetter, onödiga byten på Kastrup och längre flygresor genom omvägar, utan även via skattsedeln.
Senast ändrad 21 januari 2011 14:35