Harald Cavalli-Björkman skrev:
Monopol på transport till Arlanda har de ju inte. Finns både statligt monopoltåg, kommunal monopolbuss, privatbuss och en myriad av taxibolag på samma sträcka. Deras prissättarmakt är inte obegränsad.
Nu menade jag likvärdiga alternativ.
Att ta pendeln till Märsta, byta till den överfulla matarbussen som snirklar runt Måby gård och Cargo City innan den når terminalen är inte särskilt likvärdigt.
Inte heller att ta pendeln till Väsby och byta till Upptåget är särskilt likvärdigt. Det är halvtimmestrafik och man får dessutom betala en "angöringsavgift" på 60 kr på Arlandastationen trots att man har giltig biljett. Denna avgift tas ut även av SJ:s och TiM:s resenärer. Den avgiften sticker i mina ögon.
SL:s kort, kuponger och lösbiljetter kan inte köpas hos Pressbyrån på Arlanda.
Eller kunde inte köpas när jag behövde det senast, åtminstone.
Möjligen går det att SMS:a en biljett, men klarar alla av sånt?
Taxibranchen är en snårdjungel av prissättningar.
En enkel taxiresa Arlanda-Stockholm C kan kosta från 350 kr och uppåt.
Personligen ratar jag Arlandabussarna från Cityterminalen. Dom brukar vara lika trånga/överfulla som bussarna från Märsta, är lite billigare än Arlanda Express, men tar ca 40 minuter för en enkel resa. Inte heller ett likvärdigt alternativ.
Jag menade att jag saknar ett spårburet alternativ till den dyra "Expressen".
Ett pendeltågsalternativ. På Kastrup kan jag köpa ett Huvudstadskort på flygplatsen och välja metron eller Öresundståget in till "byen".