Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Kastrup är bättre än Arlanda

Sida 3 av 3
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jo fast fackföreningarna är i detta fall inte starkare än marknaden. Om ingen längre flyger med SAS: vem ska betala deras löner? Ja danska staten i så fall. Svenska skattepengar stannar i så fall i Sverige, medan danskarna skattesubventionerar en onödig HUB.

Fast det skulle inte hålla speciellt länge.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Niklas Öhrström skrev:

Jo fast fackföreningarna är i detta fall inte starkare än marknaden. Om ingen längre flyger med SAS: vem ska betala deras löner? Ja danska staten i så fall. Svenska skattepengar stannar i så fall i Sverige, medan danskarna skattesubventionerar en onödig HUB.

Fast det skulle inte hålla speciellt länge.

Nej, det är klart att om SAS går bankrutt finns ingen kvar att betala deras löner. Problemet är att de ha ca 30 fackföreningar i 3 länder att ta hänsyn till när de vill göra förändringar som ska leda till bättre produktivitet, varav danskarna är värst. Det bästa vore helt klart att göra om och göra rätt.
Mats Andersson
20 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Instämmer helt! Gör om, gör rätt! Stycka upp SAS så att varje Skandinaviskt land styr över sin del. Då skulle vi få ett nationellt flygbolag som organiseras utifrån vad som är bäst ur svensk synvinkel. Som det nu är styrs SAS utifrån danska nationella intressen. Det är ju helt galet att Stockholm, som ju faktiskt är Nordens största och snabbast växande stad, ska utgöra underlag för Köpenhamns internationella flygplats. Vi snedvrider med andra ord flygmarknaden till vår egen nackdel och ett grannlands fördel. Dessutom betalar vi för eländet med våra skattepengar.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Varför ska staten äga trafikflygbolag över huvud taget? Det är något som marknaden bevisligen klarar utmärkt.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Anders Norén skrev:


Ja, helt enkelt för att det inte är staten som har bekostat och byggt banan. Banan ska bekostas helt av A-trains överskott och banavgifter från övriga operatörer.


Det är ett vanligt missförstånd. Det är staten som byggt alla spår. Rättigheten att använda det gamla statliga spåren överläts till ett svenskt konsortium bland annat bestående av luftfartsverket mot att de byggde nya stationer och en ny vagnpark, motprestationen var monopol på sträckan under 50 år. Detta bolag tog senare över av ett utländskt riskkapitalbolag som nu mjölkar ut alla pengar de kan ur sitt köp.

Nuvarande siutation är att staten måste betala dyra straffavgifter till ett utländskt riskkapitalbolag (som dessutom skattefuskar bort vinsten) för spår som de själva byggt och finansierat.

En sämre affär får man leta efter... Utomlands pratar man om Build-Operate-Transfer, i det här fallet så byggde staten spåren, de drivs med vinst av ett järnvägsbolag, som sedan överförs till staten igen (där man kan utgå från att absolut inget underhåll av stationer och tåg skett de sista 10 åren).

OT, SAS snara konkurs kommer vara ett uppsving för Arlanda och Sveriges flygkommunikationer, det är jag säker på, oavsett om det köps upp av Lufthansa eller bara försvinner.
Senast ändrad 12 juli 2011 23:48
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Martin Kolk skrev:



Det är ett vanligt missförstånd. Det är staten som byggt alla spår. Rättigheten att använda det gamla statliga spåren överläts till ett svenskt konsortium bland annat bestående av luftfartsverket mot att de byggde nya stationer och en ny vagnpark, motprestationen var monopol på sträckan under 50 år. Detta bolag tog senare över av ett utländskt riskkapitalbolag som nu mjölkar ut alla pengar de kan ur sitt köp.

Nuvarande siutation är att staten måste betala dyra straffavgifter till ett utländskt riskkapitalbolag (som dessutom skattefuskar bort vinsten) för spår som de själva byggt och finansierat.

En sämre affär får man leta efter... Utomlands pratar man om Build-Operate-Transfer, i det här fallet så byggde staten spåren, de drivs med vinst av ett järnvägsbolag, som sedan överförs till staten igen (där man kan utgå från att absolut inget underhåll av stationer och tåg skett de sista 10 åren).

OT, SAS snara konkurs kommer vara ett uppsving för Arlanda och Sveriges flygkommunikationer, det är jag säker på, oavsett om det köps upp av Lufthansa eller bara försvinner.


Jag skulle inte sakna SAS. Flyger enbart lågprislinjer, typ Norwegian, AirBerlin och Ryan.
__________________
Investigate "9.11" now.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Anders Anttonen skrev:



Jag skulle inte sakna SAS.


Samma här. Det var många år sedan jag flög med dem. Droppen som fick bägaren att rinna över var då jag tänkte boka en resa mellan Arlanda och Schiphol/Amterdam. Visserligen fanns det ett par direktflyg, men många av reseförslaget gick ut på att byta flyg vid Kastrup. Mellanlandning från Sveriges huvudstad (och Nordens största stad) med ett (semi-)nationellt flygbolag på en sträcka på under 3000 km (i detta fall 1200km) är verkligen inte OK. Då finns det heller inget incitament att stödja deras verksamhet på inrikeslinjerna heller (åker då från Bromma, men mest med tåg).

Förresten undrar jag hur många som verkligen åker med SAS till Asien (inte kul att behöva se Arlanda en gång till, från 40.000 fots höjd). Miljövänligt? Not! DÅ är Finnair ett bättre alternativ.

Det bäste vore helt klart att göra sig kvitt det oket.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 14 juli 2011 00:29
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Det finns ingen som helst anledning att mellanlanda på K-rup. Tar bara onödig tid. Man har precis kommit upp i luften och så ska man ner igen för att ta ett annat plan. Nä, direkt ska planet gå!
__________________
Investigate "9.11" now.
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Martin Kolk skrev:


Det är staten som byggt alla spår.


Varifrån har du fått de uppgifterna?
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Oavsett vem eller vilka som byggt Arlanda-grenen blev resultatet mindre lyckat.
A-Train kör med ständiga reklamkampanjer. "Åk två till priset av en under perioden XXX till och med XXX". Med vettiga priser hade dom sluppit alla dessa kampanjer.
__________________
Investigate "9.11" now.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Anders Norén skrev:



Varifrån har du fått de uppgifterna?


Större delen av banan går på ostkustbanan, för resten se nedan
http://www.abanan.se/default.asp?PageID=494
Senast ändrad 14 juli 2011 21:48
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Martin Kolk skrev:



Större delen av banan går på ostkustbanan, för resten se nedan
http://www.abanan.se/default.asp?PageID=494


Ja, just. Det är inte staten som har bekostat och byggt banan. Banan ska bekostas helt av A-trains överskott och banavgifter från övriga operatörer.

Ostkustbanan hör inte till den här diskussionen.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Anders Norén skrev:



Ja, just. Det är inte staten som har bekostat och byggt banan. Banan ska bekostas helt av A-trains överskott och banavgifter från övriga operatörer.

Ostkustbanan hör inte till den här diskussionen.


Banan är redan rätt återbetald vad jag förstår, staten+medborgarna lär betalat minst 4-5 gånger (även med inflation+ränta) vad a-train betalat när de tog över från de svenska ägarna (som inkluderade luftfartsverket samt att det är finansierat av statliga lån...)vad jag förstår (du kan se vad 'sossen' Wolodarski på DN tycker). Det var naivt av luftfartsverket och andra att sälja det hela till ett australiensisk riskkapitalbolag. Innan A-train tog över var den ganska rimligt prissatt, sedan insåg riskkapital bolaget att man kan ta i princip godtyckligt pris om man har monopol på central infrastruktur.
Senast ändrad 20 juli 2011 00:15
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Men det betyder att A-trains kör på banverkets spår fram tills dess att man viker av mot Arlanda (söder om Rosersberg). Om det nu är så att andra operatörer betalar för mycket för att köra på detta avsnitt, borde väl A-trains kunna få betala tillbaka genom högre avgifter då de kör på ostkustbanan.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
http://www.dn.se/sthlm/flyget-maste-fa-resenarer-..

Hur smarta är egentligen dessa hårda miljökrav? Har man gjort någon utvärdering över konsekvenserna? Påverkar detta koldioxidutsläppen eller gör det bara att flygbolagen istället väljer att flyga långlinjer via kastrup (vilket ger fler mellanlandningar för stockholmare).

Slutligen ett förslag: Om A-train har monopol bör man bygga parallella banor:

(1) Grena av Märstabanan norr om Märsta station. Detta innebär 3,5 km dubbelspår i ytläge och runt 1,5 km i tunnel (under bana 1).

(2) Bygg en gren av Roslagsbanan från Ormsta och norrut via Kimsta. Totalt runt 15 km dubbelspår.

(3) Bygg spår mellan Bålsta och Märsta (så Västerås knyts till flygplatsen) som kan utnyttja den nya Märstagrenen till Arlanda.

Gör man detta minskar efterfrågan på A-trains rutt och de tvingas sänka priserna.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
A-trainsituationen förutsåg jag redan från början. Nu får ArlandaExpress köra med mer eller mindre ständiga lockpriser såsom "Åk två för 280 kr" osv för att kunna fylla tågen.
__________________
Investigate "9.11" now.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Med fler alternativ skulle "lockpriserna" få sänkas ytterligare.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Ny miljödom och flygplanen får inte flyga in rakt vilket innebär tekniska hinder och en tillstånds härva. Flygplatsdirektören säger att det är omöjligt att tillfredställa efterfrågan på nya flyglinjer från Arlanda i en nära framtid och de kommer att överklaga beslutet.

Flygplatsen är byggd 4 mil från Stockholm! Detta är löjligt. Maximalt antal flyg från flygplatsen borde vara högsta prioritet, inte Upplands Väsby.
.
.
.

Finns mer att läsa på Swedavias sida.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Nåja, Swedavia "vann" trots allt den här frågan i stort. Man fick tillstånd att fortsätta med raka inflygningar över Väsby, om än inte dygnets alla timmar.

Högre miljökrav är ju ett av de styrmedel vi har för att tvinga fram utveckling, som kurvade inflygningar. Prissätter man landningsavgifterna så att det blir billigare att landa med kurvade inflygningar på bana 3 kommer det nog snart plan som klarar det.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Möjligtvis "oavgjort" det blev varken bättre eller sämre men samma dåliga situation som innan domen kom.

"– Vi vill fortsätta utveckla direktlinjer med övriga världen, det tillstånd vi nu fått besked om möjliggör inte en sådan framtid"

"Utrustningen finns dock ännu bara ombord på vissa flygplan, kräver särskild utbildning av piloten och att flygbolaget har ett särskilt tillstånd. För att kurvad inflygning ska kunna ske i större skala måste metoden för hanteringen dessutom godkännas av flygsäkerhetsmyndigheterna såväl internationellt, ICAO, som nationellt, Transportstyrelsen."

Så kurvad inflygning innebär att nya långlinjer har större risk att exempelvis hamna i Kastrup eller Helsingfors.

http://www.swedavia.se/om-swedavia/nyheter/miljot..
Senast ändrad 29 november 2013 18:07
Sida 3 av 3

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Kastrup är bättre än Arlanda

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky