Anders Norén skrev:
Ja, helt enkelt för att det inte är staten som har bekostat och byggt banan. Banan ska bekostas helt av A-trains överskott och banavgifter från övriga operatörer.
Det är ett vanligt missförstånd. Det är staten som byggt alla spår. Rättigheten att använda det gamla statliga spåren överläts till ett svenskt konsortium bland annat bestående av luftfartsverket mot att de byggde nya stationer och en ny vagnpark, motprestationen var monopol på sträckan under 50 år. Detta bolag tog senare över av ett utländskt riskkapitalbolag som nu mjölkar ut alla pengar de kan ur sitt köp.
Nuvarande siutation är att staten måste betala dyra straffavgifter till ett utländskt riskkapitalbolag (som dessutom skattefuskar bort vinsten) för spår som de själva byggt och finansierat.
En sämre affär får man leta efter... Utomlands pratar man om Build-Operate-Transfer, i det här fallet så byggde staten spåren, de drivs med vinst av ett järnvägsbolag, som sedan överförs till staten igen (där man kan utgå från att absolut inget underhåll av stationer och tåg skett de sista 10 åren).
OT, SAS snara konkurs kommer vara ett uppsving för Arlanda och Sveriges flygkommunikationer, det är jag säker på, oavsett om det köps upp av Lufthansa eller bara försvinner.
Senast ändrad 12 juli 2011 23:48