Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Bro mellan Danmark och Tyskland

Olivier Olofsson
24 Inlägg
Herre jösses vad den bron kommer bli bra för sydvästra Skane. Hamburg here we comes! Stockholm pa 90väg eller tag som e försenat minst 3 timmar - NEJ tack!
Senast ändrad 29 maj 2012 16:48
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det är inte bara en bro som behövs om förbindelserna ska fungera bra. Idag är det inte ens dubbelspår mellan Rödby och Köpenhamn. Är det ens elektrifierat?

Som jag förstått det är danskarna inte intresserade av HH-bana den vägen. Om vi ska få HH-bana mellan Skåne och Hamburg kommer nog danskarna ställa som krav att det är Sverige som finansierar HH-bana på dansk mark (orimligt i mitt tycke). Alternativt kan vi bygga en motsvarighet till Iiselmmerdijk mellan Smygehuk och Rügen, men då lär det väl bli ramaskri bland en del miljögrupper.
Yes, stämmer att sydbanan är lite slö http://sv.wikipedia.org/wiki/Sydbanen

Frågan är om inte Sverige hade tjänat tillbaka en finansiering på dansk mark väldigt snabbt. Stockholm-Hamburg på någon timme hade ökat nätverket och därmed tillväxten för Stockholm och allt söder om Stockholm markant. Dessutom tillgang till en av världens största hamnar. DESSUTOM tillgång till Schönenfelt som kommer ha direkt flyg till små städer i Asien på bara runt ngn miljon invånare.

Woooow, vilken investering för att globalisera Sverige på rätt sätt!

för den delen även flyg till många Rysska städer tror jag... go Vogograd!
Senast ändrad 29 maj 2012 16:46
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Såvida det inte är maglev som byggs så kommer resan till Hamburg inte ta någon timme. Resan till Köpenhamn tar 2,5 timmar och fortsättningen till Hamburg tar ytterligare 2,5 timmar. Mellan Puttgarten och Berlin (Schönefeldt) ännu större. (Kanske 3,5 timmar mellan Köpenhamn och Berlin).

Förresten: Hur full är Boulvardbanan i Köpenhamn? Hur stor är risken för stopp där likt vid Getingmidjan? Det är nog inte så lustigt att fastna där om målet är Hamburg. Just nu finns det fyra spår, varav två är reserverade för deras pendeltåg, s-tåg. Dessa spår kan inte användas av andra tåg, pga annat elförsörjningssystem. På de andra spåren kör det bland annat redan regionaltåg (som har rätt så täta avgångar.) Gissar att det inte bara är att bygga ytterligare två spår i den tunneln om ytterligare kapacitet krävs.

Det ska tilläggas att Danmark kör med annan spänning än Sverige och Tyskland, vilket iof inte behöver vara något problem om man skaffar dyrare tåg som klarar av olika spänningsgrad. Men jag tycker vi ska vara konsekventa och inte betala för ny räls i Danmark. Om det låser sig i den typen av förhandlingar tycker jag att alternativet Smygehuk-Rügen (om det vore realistiskt) borde övervägas (Och då med Maglev: Sthlm-Malmö-Hamburg/Berlin, med anslutande regionaltåg mot Köpenhamn). Malmö skulle nås på 1,5 timmar, Berlin på knappt 3 timmar och Hamburg på 3 timmar.
jag trodde det var maglev vi pratade om. Cool ide med Smygehuk-Rugen, du verkar kunna det här med tåg!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Olivier Olofsson skrev:

Cool ide med Smygehuk-Rugen, du verkar kunna det här med tåg!

Jag kan tyvärr inte så mycket om tåg, men jag känner till Köpenhamn rätt så väl och ungefär hur snabbt det borde gå mellan Stockholm och Köpenhamn om snittfarten inkl stopp är 220km/h. Lite andra skillnader: Olika spänning och att de kör högertrafik.

Smygehuk-Rügen är dock säkert helt orealistiskt. Djupet är enligt eniro runt 40 meter och det är säkert strömt som bara dem. Men drömma går ju .

En plan för Maglev över till Tyskland skulle ju kanske funka och iom att de själva är producenter av den sortens tåg, kanske det är lättare att få dem att betala anslutning från Puttgarten till Hamburg och Berlin. Skulle gissa på att Köpenhamn skulle nås på 1,5 timmar och Hamburg på ytterligare en timme. Vet dock inte hur lätt det skulle vara att lägga magnetspår i anslutning till bron.

Men det gäller att få danskarna med på detta. Och hittills är snabba tåg inte deras starka sida och det kan kanske ha att göra med hur bortskämda de är med närhet mellan sina städer. Som exempel tar det mer än 5,5 timmar mellan Köpenhamn och Frederikshavn.Som jämförelse är sträckan mellan Stockholm och Malmö något längre, men där tar det 4 timmar eller 4,5 om det inte är X2000. Om man ställer detta i relation till att Sverige inte har världens bästa järnvägsnät förstår man hur illa det är ställt i Danmark.

Men i Köpenhamn har man insett värdet i regionförstoring, då Öresundsbron nu har byggts och det tar bara drygt 30 min till Malmö. De inser kanske värdet av att kunna nå en stad som är en bra bit större än Köpenhamn (dvs i detta fall Hamburg) på bara 1 timme. Det är regionförstoring som heter duga. Så hoppet kanske finns ändå.
Mener du det? Jag är inte säker vis det ska bli bro eller tunnel og projektet börjar vid tidigast i 2014.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Niklas Öhrström skrev:

Och hittills är snabba tåg inte deras starka sida och det kan kanske ha att göra med hur bortskämda de är med närhet mellan sina städer. Som exempel tar det mer än 5,5 timmar mellan Köpenhamn och Frederikshavn.

Besökte en gång ett danskt årsmöte för en riksorganisation, där man beslöt bordlägga en fråga till nästa helg. Större än så är inte landet.

> Infrastruktur
 > Övrigt
Bro mellan Danmark och Tyskland

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8643 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter