Inte för att jag själv tror så mycket på idén, men jag är inne i en
diskussion om huruvida det är möjligt att lägga den nya bussterminalen i galleriagången under Katarinavägen och behöver en plats att placera en snabbskiss:
Det blir väldigt trångt pga det inklämda läget mellan T-banespåren (som går rakt under Katarinavägens trottoar) och KF-huset. Antalet avgångshållplatser blir litet och refugerna smala utan möjlighet att avskärma med dörrar mot avgaserna. Hälften av hållplatserna kräver att man passerar en bussgata. Ett grundkrav för att kunna minska ner antalet hållplatser är att T-bana till Nacka byggs (med
plattform rakt under terminalen). Uppställningsplatser saknas och får förläggas utanför planområdet.
Fördelar: De som till varje pris vill slippa en galleria får ett trovärdigt alternativ till vad utrymmet ska fyllas med istället. Kortare avstånd till T-banan för rörelsehindrade om det finns plats att lägga in hissar till Ryssgårdsuppgången mitt på den västra refugen. Kortare avstånd även för övriga i högtrafik då det liggande planförslagets avstigningsplatser längst bort kommer till användning. Billigare att bygga än bergrummet men genererar inga intäkter som gallerian.
En alternativ variant är att lägga påstigningsplatserna söder om KF-huset. Det ger mer utrymme men något längre gångvägar och något längre restid eftersom bussarnas framändor med dörrarna måste peka mot T-banan om det inte ska försvinna utrymme (genom att man måste ha plats i form av en liten refug mellan varje buss så att man kommer in genom dörren) och då måste bussarna gå genom vändslingan med passagerare på väg mot utfarten. En annan nackdel är att Katarinaskyddsrummet/garaget skärs.
Senast ändrad 3 september 2011 19:22