Flera av oss som är aktiva i YIMBY har under senare tid pratat med ett antal aktörer som är involverade inom bygg- och planprocessen i Stockholm, antingen från politiskt håll eller i egenskap av arkitekt eller byggare.
För att förstå problemet behöver man förstå hur en markanvisningstilldelning idag fungerar. Som jag förstått det så ger det till ungefär såhär (rätta mig om ni ser fel i det jag skriver).
Exploateringskontorets uppgift är att identifiera mark som kan bebyggas i Stockholm. När ett byggprojekt är aktuellt kan det antingen vara exploatören som kontaktar exploateringskontoret eller exploateringskontoret som kontaktar olika byggherrar när man identifierat en möjlig plats. Om platsen blir aktuell för en markanvisning och om det är anbudsförfarande som gäller så
är det sedan i huvudsak ekonomi som bestämmer vem som ska få rätt att bygga på platsen. Jag hänvisar till Stockholms stads markanvisningspolicy:
http://www.stockholm.se/PageFiles/77739/Markanvisningspolicy.pdf
"Alla anbud läggs upp på exploateringskontorets hemsida.
Där finns de dokument, krav och kontaktuppgifter man behöver känna till. I normalfallet gäller anbudet priset för byggrätten. Det innebär att högsta anbud vinner, under förutsättning att de krav som beskrivs i anbudsförfrågan
uppfylls, och byggherren föreslås därmed få en markanvisning av exploateringsnämnden. Härifrån ser arbetsgången likadan ut som vid direktanvisning."
Dokumentet fortsätter:
"När ansökan har kommit in blir byggherren tilldelad en projektledare,(...). Projektledaren inleder med att göra en översiktlig bedömning av förslaget. Projektet stäms av med stadsbyggnadskontoret och vid behov även med andra förvaltningar (...). Projektledaren undersöker tekniska och juridiska förutsättningar samt stadens ekonomi i projektet och bedömer översiktligt om projektet är genomförbart. (...) Om projektet uppfyller stadens övergripande krav och är en lämplig och genomförbar användning av marken, gör staden en intern värdering inför markprisförhandlingen som också godkänns av stadens expertråd. (...)
Efter genomförd markprisförhandling går ärendet vidare till exploateringsnämnden som beslutar om att ge byggherren en markanvisning. I samma ärende beställer exploateringsnämnden en detaljplan av stadsbyggnadsnämnden."
Notera här att det händer väldigt, väldigt mycket innan ärendet ens har nått fram till exploateringsnämnden som är det första politiska organ som får röra vid frågan. Innan dess har det varit en fullt ut tjänstemannastyrd affär. Stadsbyggnadskontoret och exploateringskontoret har en samverkansgrupp och det är alltså de som bestämmer vilka förslag som ska presenteras till exploateringsnämndens politiker för beslut. De förslag som inte kom vidare får politikerna i nämnden inte ens ta del av.
Så. Nu är ärendet framme i första steget hos politiken, nämligen exploateringsnämnden.
Exploateringsnämnden har lite förenklat hand om sådant som volymer, exploateringsgrad, tomträttsavgäld, stadens ekonomi i förhållande till projektet o dyl att ta ställning till. Tjänstemännen från exploateringskontoret rekommenderar ofta vilken typ av beslut som expl-nämnden bör fatta.
Först när exploateringsnämnden fattat beslut om att gå vidare så kommer det fram till det steg som de flesta kanske vill associera som det beslutsfattande huvudorganet kring stadsutvecklingsfrågor, nämligen stadsbyggnadsnämnden. Stadsbyggnadsnämnden ska ta hänsyn till sådana frågor som god stadsbyggnad, gestaltning, gaturum - att tillskapa goda stadsrum helt enkelt. Men hur lätt är det när det enda som någonsin presenteras för politikerna är kostnadsoptimerade vita frigolitboxar?
Det stora flertalet av alla intressanta projekt når aldrig stadsbyggnadsnämndens politiker.
Hur det här sedan är tänkt att kunna fungera ihop med visionsdokument som arkitektur Stockholm och politiska visioner om en levande stad med intressant arkitektur har jag svårt att se. Vad tycker ni? Har ni någon egen information att bistå med?
Senast ändrad 10 februari 2012 07:19