Frej Sandin skrev:
Det finns åtminstone ett reservat för en förlängning genom Fruängen, fram till Vantörsvägen. Man kan ana det på kartan ovan.
Det har aldrig funnits något tunnelbanereservat bortom Fruängen. Däremot är sträckan Telefonplan-Fruängen byggd på spårvägstiden (invigd i etapper från 1938 till 1956, konverterad till tunnelbana 1964) och här finns en av två förortsbanestationer som lades ner inför tunnelbanestarten (Korpmossevägen, den andra är Traneberg). För många år sedan hörde jag att det skulle ha funnits en idé att bygga spårväg längs nuvarande Gamla Södertäljevägen. Måhända fanns det under 1920-talet lösa tankar om en förortsspårväg från Midsommarkransen längs dåvarande Södertäljevägen, idéer som man inte helt hade övergivit vid utbyggnaden till Fruängen varför en öppning i bebyggelsen sparades för en fortsättning mot Segeltorp. Vad som talar mot detta är att spårvägs- och tunnelbanan länge var en strikt kommunal angelägenhet och strax bortanför Fruängen går gränsen till Huddinge kommun. Det är inte säkert att Huddinge kommun var det minsta intresserad av spårväg.
Efter att ha tittat på lite gamla kartor nu så gissar jag att man, när spårvägen till Fruängen byggdes ut, helt enkelt aldrig hade någon klar idé över fortsättningen utan förlängde en station i taget allt eftersom andan föll på, och då är det ju bra om man hela tiden lämnar öppet för en fortsättning. Och längre än till Fruängen kom man aldrig.
Apropå spårvägsreservat i den här delen av Stockholm så beror den krökta sträckningen hos Träsnidarvägen (söder om Korpmossevägens station) på att man planerade att förlänga spårvägen från Telefonplan ner till Södertäljevägen, vilket man kan se på 1942 års spårvägskarta. Redan 1946 hade man ändrat sig och i stället förlängt till Personnevägen, dagens T-Hägerstensåsen.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.