Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

röda linjen till/förbi fruängen

Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Om man tittar på linjekartan för röda linjen så tycks det som om den slutar lite tidigt i fruängen. Fanns det någon plan för att bygga den längre då den byggdes? Finns det skäl att förlänga den och i så fall i vilken riktning?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det fanns det iallafall inte 1965. Tanken bakom nätet är ju tyvärr att alla byten ska ske inom tullarna. På planen fanns det ett tydligt byte utanför innerstaden, i Sundbyberg. Inte ens i Farsta ville man uppmuntra byten (osunt leverne mao) eftersom man inte bemödade sig att ge p-stationen och t-stationen samma namn (Farsta Strand resp. Södertörns villastad)

Studera kartan nedan. Det finns ett antal "nobrainers" som skulle ge koppling till pendeltåget (förlängning av "Tenstalinjen", "Kistalinjen", "Hagsätralinjen", "Fruängenlinje" och "Albylinjen"... dessförinnan hade man kunna dra om Hässelbygrenen och fått en bytesstation med spåret ut mot Lövsta (idag nedlagt))



Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



EDIT: Men det hindrar oss givetvis inte att idag föreslå sådana förlängningar.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 22 maj 2012 21:02
Frej Sandin
12 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2008
Det finns åtminstone ett reservat för en förlängning genom Fruängen, fram till Vantörsvägen. Man kan ana det på kartan ovan.
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Frej Sandin skrev:

Det finns åtminstone ett reservat för en förlängning genom Fruängen, fram till Vantörsvägen. Man kan ana det på kartan ovan.


Det har aldrig funnits något tunnelbanereservat bortom Fruängen. Däremot är sträckan Telefonplan-Fruängen byggd på spårvägstiden (invigd i etapper från 1938 till 1956, konverterad till tunnelbana 1964) och här finns en av två förortsbanestationer som lades ner inför tunnelbanestarten (Korpmossevägen, den andra är Traneberg). För många år sedan hörde jag att det skulle ha funnits en idé att bygga spårväg längs nuvarande Gamla Södertäljevägen. Måhända fanns det under 1920-talet lösa tankar om en förortsspårväg från Midsommarkransen längs dåvarande Södertäljevägen, idéer som man inte helt hade övergivit vid utbyggnaden till Fruängen varför en öppning i bebyggelsen sparades för en fortsättning mot Segeltorp. Vad som talar mot detta är att spårvägs- och tunnelbanan länge var en strikt kommunal angelägenhet och strax bortanför Fruängen går gränsen till Huddinge kommun. Det är inte säkert att Huddinge kommun var det minsta intresserad av spårväg.

Efter att ha tittat på lite gamla kartor nu så gissar jag att man, när spårvägen till Fruängen byggdes ut, helt enkelt aldrig hade någon klar idé över fortsättningen utan förlängde en station i taget allt eftersom andan föll på, och då är det ju bra om man hela tiden lämnar öppet för en fortsättning. Och längre än till Fruängen kom man aldrig.

Apropå spårvägsreservat i den här delen av Stockholm så beror den krökta sträckningen hos Träsnidarvägen (söder om Korpmossevägens station) på att man planerade att förlänga spårvägen från Telefonplan ner till Södertäljevägen, vilket man kan se på 1942 års spårvägskarta. Redan 1946 hade man ändrat sig och i stället förlängt till Personnevägen, dagens T-Hägerstensåsen.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Frej Sandin
12 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2008
Anders Norén skrev:



Det har aldrig funnits något tunnelbanereservat bortom Fruängen.


Jodå, det gör faktiskt än. På Stockholms Stads hemsida kan man titta på gällande detaljplaner. Där finns mycket intressant, för den som är intresserad. En del ännu gällande planer är mycket gamla. Bl.a kan man där hitta reservat för den planerade dragningen av spårvägslinjen mot Hökmossen som du nämnde, med en vändslinga nere vid Södertäljevägen.
Hittade faktiskt ett reservat även söder om Vantörsvägen på planen nedan som är inlagt så sent som 1980. Det ser ut att leda åt Kungens Kurva-hållet.

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/..
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Frej Sandin skrev:



Jodå, det gör faktiskt än. På Stockholms Stads hemsida kan man titta på gällande detaljplaner. Där finns mycket intressant, för den som är intresserad. En del ännu gällande planer är mycket gamla. Bl.a kan man där hitta reservat för den planerade dragningen av spårvägslinjen mot Hökmossen som du nämnde, med en vändslinga nere vid Södertäljevägen.
Hittade faktiskt ett reservat även söder om Vantörsvägen på planen nedan som är inlagt så sent som 1980. Det ser ut att leda åt Kungens Kurva-hållet.

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/..


Intressant. När jag skrev "aldrig" så trodde jag att man aldrig hade tänkt längre än 1960-talets tunnelbaneplan. Jag vet att det har funnits lösa idéer (eller vilda förslag) om förlängning av Fruängengrenen in i Huddinge kommun, men inte att idéerna faktiskt gjort vissa avtryck i stadsplanerna. Någon som vet om motsvarande reservat finns på Huddingesidan?
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Det var ju lite av en guldgruva för reservatsarkeologen det där. Har använt tjänsten många gånger men det har faktiskt aldrig fallit mig in att klicka på "mellanrummen" mellan fastigheterna. Hittade t ex planen för t-banegrenen genom Årsta, som tydligen fortfarande är gällande stadsplan:





Del 1 fullformat (pdf)

Del 2 fullformat (pdf)
Senast ändrad 23 maj 2012 22:35
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Oj så många svar

@niklas: Det är klart att det verkar lockande att föreslå att dra ut gröna från hagsätra och röda från fruängen och låta dem mötas i älsjö. Det blir ju en bra knutpunkt i Stockholm, avlastar de mer centrala lägena för byten (Speciellt om man låter blå ta över hagsätragrenen från gullmarplan), man håller ihop stden bättre. Det jag undrar är kan det finna s andra förlängningar som har högre existensberättigande? Dra den mot segeltorp, smista och kungens kurva?
Ola Halvardsson
50 Inlägg
Ort: Bostadslös, Gick med: Juli 2011
Tycker ändå vet verkar lämpligast att dra den till Segeltorp vidare kungens kurva/flemingsberg eller dylikt. Drar man den mot Älvsjö får man visserligen en bättre knutpunkt och gröna också dras dit. Känns som båda är rätt bra alternativ.

Förövrigt. Idag är väl tunnelbanan rätt högt eleverad vid Fruängen C. Kommer det inte krävas rätt rejäla ombyggnader för att ens kunna dra vidare T-banan?
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Ola Halvardsson skrev:

Tycker ändå vet verkar lämpligast att dra den till Segeltorp vidare kungens kurva/flemingsberg eller dylikt. Drar man den mot Älvsjö får man visserligen en bättre knutpunkt och gröna också dras dit. Känns som båda är rätt bra alternativ.

Förövrigt. Idag är väl tunnelbanan rätt högt eleverad vid Fruängen C. Kommer det inte krävas rätt rejäla ombyggnader för att ens kunna dra vidare T-banan?


På andra sidan Fruängsgatan, sett från tunnelbanestationen, ligger en mindre bergknalle. Ovannämnda plan från 1980 nämnde en kort sträcka med betongtunnel strax norr om Vantörsvägen, annars antar jag att de drygt 400 metrarna mellan tunnelbanan och Vantörsvägen räcker väl för att få ner banan i bergtunnel.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ett sätt är att låga Hagsätralinjen vika av efter Rågsved. Därifrån kan man utnyttja Huddingevägens mitt till att dra t-banan på. Antingen breddar man vägen eller så blir det 2+1 väg.

Där det är korsningar drar man upp t-banan på viadukt. Det är antingen 400 m eller 800 m mellan korsningarna så det borde kunna funka.

Fruängenlinjen förlängs till Älvsjö och tar sedan över Hagsätralinjen där byte kan ske vid Rågsved (eller om man bygger en bytesstation med Nynäspendeln).

Problemet är väl att Stuvsta är rätt glest. Var ska stationen finnas? Korsningen med Ågestavägen? Där ser det ut som det finns förtätningsmöjligheter i form av mikrourbanitet. Då vill man göra Huddingevägen åtminstone lokalt till en boulevard där t-banan går upphöjd i mittenremsan en längre bit. En station skulle även passa vid Huddingehallen.

Sedan går den rakaste sträckningen, där Fruängenlinjens reservat finns, mellan Fruängen och Hagsätra söder om älvsjö vilket kan vara problematiskt.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
@niklas: Menar du att gröna linjen (19) dras till stuvsta? och sedan möte i rågsved istället för älvsjö?

Lite same same but different: Låt gröna linjen 19 gå till fruängen och ta över röda linjen mellan fruängen och västertorp, låt västertorp bli möte mellan röda linjen och gröna, låt sedan röda gå till kungen kuva via segeltorp och smista.

Finns det förresten kartor där man kan lätt se folktätheten i olika områden lätt tillgängliga på nätet?
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Måste förresten fruängslinjen gå ihop med norsborglinjen redan vid liljeholmen? Skulle man inte kunna låta den gå mot årstaberg efter midsommarkransen och sedan under årstaviken mot södersjukhuset och pendeltågsstationen där, för att sedan möta norsborgslinjen vid slussen?
Profilbild
Damien Marchese
8 Inlägg
Ort: Malmö (Heleneholm), Gick med: Januari 2012
Marcus Bokvist skrev:

Måste förresten fruängslinjen gå ihop med norsborglinjen redan vid liljeholmen? Skulle man inte kunna låta den gå mot årstaberg efter midsommarkransen och sedan under årstaviken mot södersjukhuset och
pendeltågsstationen där, för att sedan möta norsborgslinjen vid slussen?


schysst ide, frågan är bara vad underlaget för en ny pendeltåg och tunnelbanestation är vid SÖS om det var det du mena, jag skulle hellre se en tunnelbane station där och sedan en station vid den redan existerande pendelstationen södra station innan den strålar samman med norsborglinjen vid slussen och på så vis spara in på en ny station samtidigt som man tunnelbaneförser södra station.

ända nackdelen jag kan se är att liljeholmen försvinner som knutpunkt men det är väll sånt tvärbanan är tänkt för?
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Tunnelbanestation under SÖS skulle nog underlag, det är trots allt rätt många som jobbar där. Om inte annat bör man väga in andra anledningar som att kunna ta sig till sjukhuset på ett smidigt sett.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Pendeltågsstation vid SöS finns redan, åtminstone ganska nära. Ska man ha en t-station där så börjar topografin spela in , för sjukhuset ligger i en rätt brant backe som begränsar antalet möjliga linjedragningar. Min favorit är tub till Årsta via gamla Årstabron (som en gång designades för att förses med ett övre däck).
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Herbert Tingesten skrev:

Pendeltågsstation vid SöS finns redan, åtminstone ganska nära. Ska man ha en t-station där så börjar topografin spela in , för sjukhuset ligger i en rätt brant backe som begränsar antalet möjliga linjedragningar. Min favorit är tub till Årsta via gamla Årstabron (som en gång designades för att förses med ett övre däck).


Men södersjukhuset är väl ganska djupt nedsprängt i berget, finns det inte beredskapssalar djupt nere i kulvertar där? Kan man inte ha en station under sjukhuset med en utgång direkt till sjukhuset och en utgång till gatuplanet (kanske med en sjuhelsikess lång rulltrappa á´la de gamla öststaterna).

Jag tänkte mig (i mitt mest ambitiösa förslag) att om man drar banan med 400ms kurvatur från midsommakransen så kommer den vid årstaberg att ha ungefär samma riktning som tvärbanan. Där har man en station som fungerar som knytpunkt mellan pendeltåg, tvärbanan och tunnelbanan. Sen följer den tvärbanans sträckning i ca 400m innan den börjar svänga norrut med en station ungefär vid skedviksvägen innan den går in under årstaviken och nästa station under/bredvid södersjukhuset och sedan den sista vid pendeltågsstationen.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Har du kanske ritat detta på något av de 80-förslagentråden

 > Infrastruktur
röda linjen till/förbi fruängen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9591 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky