Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Takterrasser

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Takterrasser har varit på tal ett tag.

Här kommer lite inspiration från New York.

http://www.flickr.com/photos/jwillys/se..
Christofer Berglund
28 Inlägg
Mumma för ögonen. Ha en grillfest för hela huset på taket, behöver jag säga mer?
, Gick med: Mars 2008
Utmärkt, bättre en villa på taket än en villa i skogen. Kanske radhus på taken vore något för småbarnsfamiljer så de både kan leva urbant samtidigt som de bor i en villa/radhus? Då kanske vi slipper en del utglesning.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
ja det finns ju på gamla debenhams huset på drottninggatan. inte lika snyggt, snuskigt dyrt men ett trevligt litet område och när det va nybyggt var det fullt med barnfamiljer där uppe.
Anders P skrev:

Utmärkt, bättre en villa på taket än en villa i skogen. Kanske radhus på taken vore något för småbarnsfamiljer så de både kan leva urbant samtidigt som de bor i en villa/radhus? Då kanske vi slipper en del utglesning.

Typ såhär då: http://www.assa.se/inside/profilen/0602.. ?
Senast ändrad 4 september 2008 14:01
Anders LP
426 Inlägg
Albin Törnberg skrev:

Typ såhär då: http://www.assa.se/inside/profilen/0602/main.php?page=radhus ?

Fan vad nice! Kan tänka mig att man kan bygga radhusområden ovanpå kontorshus i kontorsområden och på så sätt skapa lite liv i döda stadsdelar.

Istället för att man tillexempel bygger radhus i IBM skogen i Kista så skulle man kunna tillfredställa lite av sådant behov ovanpå taken i det befintliga kontorsområdet. Urban stad och villor/radhus kan gå hand i hand.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
någon som har varit uppe där på länge? har bara varit där när det va rätt ny byggt och då var det rätt "kallt" för ingen växtlighet hade kommit iång. vore kul å se hur det ser ut idag.
På eniro.se har de en utsiktsfunktion. Kolla in där på koordinaterna
Lat: N 59º 19' 58.78"
Long: E 18º 3' 38.72"

Det måste väl vara rätt?

Testar länka

Finns en del problem med att bygga på tak i stan. Mobilmaster och annat sätter stopp på många högre byggnader. Annars finns det ju en massa kul koncept, som typ Loft Cube.
Senast ändrad 4 september 2008 14:19
Karl Zetterholm
34 Inlägg
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
wow... terasserna ser helt fantastiska ut. Så ska tak nyttjas. Mer sånt i sverige.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Vad finns det för anledningar att inte bygga takterrass på varje nytt hus?

Det blir förstås lite dyrare, eftersom det ställer något högre krav på stommen. Och med räcke blir fasaden en meter högre - vilket kan utlösa viss nimbyism.

Om det var så ont om "grönområden" i Stockholm som nimbyiter brukar säga, så skulle boende vara beredda att spendera pengar för att få takterrass.
Hans Berglund
110 Inlägg
Tak kan användas till mycket. Här är ett exempel med tennisplaner på tak.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 8 september 2008 22:53
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Snyggt. När jag var på top of the rock och blickade ner mot hustacken i Manhattans midtown såg jag ovanligt få terasser. Jag tyckte de flesta taken hade en vattentanker och inget mer. Men det finns tydligen några takträdgårdar...
Anders LP
426 Inlägg
Hans, händer det att bollen trillar ut ibland? Kan inte vara så jättetrevligt att få en hastigt fallande boll på sig helt oförberett. Samma sak undrar jag om om fotbollsplanen i malmö som skulle byggas ovanpå konsum(eller om det var ICA).
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Det är förstås dyrare att anlägga en takterrass än att anlägga motsvarande rekreationsyta i markplan. Men takterrassen har fördelar såsom avskildhet och utsikt.

I Stockholm finns det gott om öppen mark. Kanske just därför är det ont om takterrasser. Detta blir något av ett Moment 22.

* Eftersom det finns gott om mark, så använder vi marken till rekreation (på ett ganska utspritt sätt dessutom), i stället för att anlägga takterrasser.
* Eftersom marken behövs till rekreation, så vill man inte bebygga den.

Senast ändrad 13 september 2008 12:57
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Det är nog en kostnadsfråga som någon har varit inne på. Platta tak kostar eftersom de måste tåla tunga snömassor. Min far som var i byggbranschen brukade berätta om funkishusen med platta tak som ständigt drabbades av takläckor.

> Allmänt
Takterrasser

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8672 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter