Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

YIMBY Östergötland - Norrköping/Linköping - East Sweden

Sida 3 av 4
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Jag tycker nog att "namn-frågan" har fått lite för stor plats i detta.

Välj ett namn och kör på det. Om inte annat så kan vi väl ha en omröstning på yimby.se? Ta fram några förslag och kolla på vad alla yimbyiter tycker är passande.

De organisatoriska frågorna känns mer relevanta.
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Jag blev just intervjuad i en kort inslag i Radio Östergötland angående YIMBY i relation till fenomenet yimby och nimby. Vore kul om vi kunde komma igång med en avdelning i Östergötland!
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Apropå namn så upprepar jag mitt tidigare inlägg:
"Det verkar finnas två starka fraktioner kring namnet, den ena som vill ha "Östergötland", den andra som vill ha "East Sweden".
Kanske kan en väg framåt vara det som Robin föreslår, "Yimby Linköping - Norrköping".
Det är inte favoritnamnet för någon men kanske ett namn som vi alla kan tycka fungerar?"
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Som gammal Norrköpingsbo (1963-69) kan jag inte se något fel på det. Alla andra Yimbyavdelningar kör ju med stadsnamn.
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Som gammal Norrköpingsbo (1963-69) kan jag inte se något fel på det. Alla andra Yimbyavdelningar kör ju med stadsnamn.

Tapparu plånkan på spånkan så att du bara kunde glane i skyltfönstrene nån gång?
(Född och uppvuxen i Peking..)
50 Inlägg
Jag hade ju gärna haft det på mig, men precis som Anders tog jag och flyttade på mig
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Jag var intervjuad i Radio Östergötland idag:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?program..
Harald Enoksson
104 Inlägg
Jag har förstås min namnkandidat klar sen länge: http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=1219&

I övrigt så gillar jag verkligen "East Sweden". Det är precis som Stockholms "Capital of Scandinavia", Vårgårdas "Center of Innovation" och Laholms "Gateway to Europe". Det andas framåtanda, lite driv, lite "yes, we can do it!"
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Hör inte även Kalmar, Stockholm och Sundsvall till östra Sverige?
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Hör inte även Kalmar, Stockholm och Sundsvall till östra Sverige?

Jo det tycker ju jag. Som sagt. Namn. Det har tagit för mycket plats. Jag tycker fortfarande att ni som vill dra igång träffas och snackar ihop er. Och mitt förslag på namn är fortsatt Linköping-Norrköping. Det stämmer dels ihop med att alla andra yimbyavdelningar har namn efter staden de verkar i, dels att det inte är något av de namn (Östergötland/East Sweden) som det funnits starka åsikter om.
Robin Andersson
238 Inlägg
Anders: Det var roligt och glädjande att höra på intervjun i P4 Östergötland. Väl talat! Det finns ju dock en etablerad röst i Linköping, om än inte lika högljud som Yimby.

Jag håller med om "Yimby - Linköping/Norrköping". Det klingar bäst och mest pricksäkert för stunden. Annat namn kan ju diskuteras i framtiden, t.ex. i samband med en ev. storregions födelse.

Jag är som sagt bosatt i Stockholm, men hjälper gärna till med yttranden och annat. Jag känner dock mest till de västra länsdelarna.
Matthias H.
668 Inlägg
Göteborgare här...East Sweden tycker jag låter lite fånigt. Östergötland eller Norrköping-Linköping är starkare namn anser jag. Eller Linköping-Norrköping är naturligtvis lika bra hehehe
Senast ändrad 10 mars 2013 21:04
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Linstad/Norrstad, så slipper ni falsk marknadsföring Göteborgare jag oxå.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Vem tar initiativet till denna grupp? Någon/några som känner sig manade? Förslagsvis någon som bor i Linköping eller Norrköping.
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Nån här kanske tycker det är intressant: jag prövade att räkna ut "tyngdpunkten" på befolkningen i Norden och Baltikum och den hamnade då i Söderköping, vilket är typ Norr/Linköping.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Anders Gardebring: Kan du kontakta mig angående det praktiska i att driva en YLN-sajt?
Take (Knol) Aanstoot
28 Inlägg
Kan vi inte bara dra igång den nu? Linköping-Norrköping har den stora fördelen att folk vet vad det handlar om.

Fråga förresten, äger fastighetsägarna i Linköping tomten deras hus står på?
Senast ändrad 5 maj 2013 23:49
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Take Knol skrev:

Kan vi inte bara dra igång den nu? Linköping-Norrköping har den stora fördelen att folk vet vad det handlar om.

Fråga förresten, äger fastighetsägarna i Linköping tomten deras hus står på?

Take, ta kontakt med Anders Gardebring angående de praktiska frågorna. Det behövs bl.a. en person som tar huvudansvaret för en Yimby-grupp i Linköping-Norrköping. Det vore ju bra om du kunde ta det ansvaret. Jag erbjuder mig fortfarande att hjälpa till med författande av artiklar och yttranden, men eftersom jag inte bor i Linköping eller Norrköping så vill kan jag inte ta något huvudansvar.
Take (Knol) Aanstoot
28 Inlägg
Robin Andersson skrev:

Take, ta kontakt med Anders Gardebring angående de praktiska frågorna. Det behövs bl.a. en person som tar huvudansvaret för en Yimby-grupp i Linköping-Norrköping. Det vore ju bra om du kunde ta det ansvaret. Jag erbjuder mig fortfarande att hjälpa till med författande av artiklar och yttranden, men eftersom jag inte bor i Linköping eller Norrköping så vill kan jag inte ta något huvudansvar.

Du ingav mig framförallt hopp i och med dina ideer samt att kunna få ut dem i skissar. Jag ritar något bättre än mitt minsta barn och då blir det ingen bra presentation.

Har du vägarna förbi Linköping nånting framöver?
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Take (Knol) Aanstoot skrev:

Du ingav mig framförallt hopp i och med dina ideer samt att kunna få ut dem i skissar. Jag ritar något bättre än mitt minsta barn och då blir det ingen bra presentation.

Har du vägarna förbi Linköping nånting framöver?

Jag kan se till att ha vägarna förbi Linköping. Som det ser ut nu så blir det tidigast i juni/juli.
Sida 3 av 4

> Städer
YIMBY Östergötland - Norrköping/Linköping - East Sweden

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8673 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter