Mina föräldrar, födda på sent 40-tal, försöker ibland jämföra sin egen ungdomstid med min och mina jämnårigas, bland annat när det gäller nöjesliv.
Enligt dem så fanns inte alls "krogen" på samma sätt på 60- och 70-talet, utan i stället så festade man hemma hos varandra.
Sedan dess har mycket ändrats.
* Alkoholpolitiken har blivit mer tillåtande, och gjort att Stockholm har en enorm krogbransch, som nästan enbart är baserad på alkohol. Mat, spelningar, ståuppkomik, dans och allt annat som folk kan tänkas vara intresserade av att njuta av på kvällen, kommer i andra hand. Roligt att det finns så många ställen, mindre roligt att alla är likadana.
* Samtidigt som mycket av nöjeslivet har flyttat ut ur bostaden, så är det annat som flyttat in. Behöver man bio när man kan få nästan lika bra ljud och bild hemma? Behöver man gå och lyssna på coverband när man kan spela Rock Band i vardagsrummet?
* Stockholmare har blivit mer internationaliserade. Man går ut mitt i veckan. Pizza, kebab och sushi har blivit pinsamt "svennigt".
* Familjebildandet kommer allt senare i livet; den typiska stockholmaren är ständig ungdom och singel.
* Stockholm har blivit otryggare, på grund av organiserad brottslighet, segregation och ökad mängd alkohol. 60-talet var ingen harmlös idyll, men vad jag vet så behövde inte dörrvakter ha skyddsväst på den tiden.
Kunde miljonprogrammets och norrmalmsregleringens arkitekter föreställa sig vår tids nöjesliv? Är deras arkitektoniska lösningar anpassade för 2008 års stekare, hipsters och pandapoppare? Och kommer nöjeskvarter planerade idag vara användbara på 2050-talet?
Senast ändrad 27 september 2008 06:36