Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Mina kartor över innerstans spårtrafik

Sida 2 av 6
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Det låter som ett utmärkt alternativ. Det som gjorde mig skeptisk är att dra ytterligare en linje till det överetablerade centralen. Men men...
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jag skulle gärna se en uppgradering av tvärbanan till t-banestandard. Det kommer att behövas om de områden den går genom utvecklas mot innerstadstäthet. Kanske med två armar söderut och två norrut, ungefär som Röda linjen. Alternativt en ringlinje som ju är poppis i åtskilliga städer. Förstås kan man låta tvärbanan gå kvar som spårväg, det behövs nog både och precis som det gör i nuvarande innerstan.

Och om innerstadsområdet växer enligt RUFS' förslag borde det finnas underlag för ännu fler t-banelinjer. Gärna då också kompletterat med fler spårvägar enligt samma proportion som nuvarande innerstad med stombussarna som spårvägar. Det är förstås lite svårt att föreställa sig hur det kommer att se ut utan en ordentlig baskarta där det syns hur mycket folk som antas bo var om femti år.

Jag förstår mig inte riktigt på ditt förslag Gustav eftersom så många linjer har samma färg. Vilka tåg går varifrån och vart?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Förstås kan man låta tvärbanan gå kvar som spårväg, det behövs nog både och precis som det gör i nuvarande innerstan.

Och om innerstadsområdet växer enligt RUFS' förslag borde det finnas underlag för ännu fler t-banelinjer. Gärna då också kompletterat med fler spårvägar enligt samma proportion som nuvarande innerstad med stombussarna som spårvägar.

Håller helt med. Med en större innerstad som dessutom är tätare än dagens (de nya områden av innerstad bör vara tätare än befintliga områden i innerstan är vad jag menar) så kommer det finnas underlag och behov av både T-bana och spårvagnar även så att de går parallellt vissa sträckor.

Jan Wiklund skrev:

Jag förstår mig inte riktigt på ditt förslag Gustav eftersom så många linjer har samma färg. Vilka tåg går varifrån och vart?

Det beror på att kartan inte är tänkt som en färg = en linje utan är ritad efter en färg = en trafiktyp. Linjerna är dagens med vissa förlängningar/omläggningar som jag hoppas inte är för svåra att lista ut. spårvagnarna inne i stan är dagens stombussar + 5/7an som ska komma igång med bygge snart (med en ändrad slutstation västerut för ena) + en ny linje: 6:an som går på tvären över Söder (och vidare ut åt båda hållen).
1107 Inlägg
Jag skulle ändå sätta värde på kartor med en färg = en linje, för tydlighetens skull och för att undvika logistiska orimligheter typ två linjer in - tre linjer ut. När vi ritade på ett kollektivtrafikförslag för Alternativ Stads räkning såg jag inte sådant förrän jag sorterade upp linjerna, och upptäckte att det var nödvändigt med en linje från Hägersten över till Bromma för att få det att gå ut. (OBS detta förslag konkurrerar inte med ditt, för det bygger på förutsättningen "Dagens Stockholm, utan särskilt mycket tillväxt".)

Men det kanske jag får rita själv om jag nu är så angelägen.

Ännu mer skulle jag dock sätta värde på en grundkarta som visar framtidens befolkningstäthet, och sen ett nät (två nät förstås, t-bana och spårväg) över hela stan.
Senast ändrad 18 augusti 2009 11:14
Profilbild
J L
10 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Jag skulle gärna se en uppgradering av tvärbanan till t-banestandard. Det kommer att behövas om de områden den går genom utvecklas mot innerstadstäthet. Kanske med två armar söderut och två norrut, ungefär som Röda linjen. Alternativt en ringlinje som ju är poppis i åtskilliga städer. Förstås kan man låta tvärbanan gå kvar som spårväg, det behövs nog både och precis som det gör i nuvarande innerstan.

Jag satt och funderade lite fritt (mest för att det var kul) och kom fram till denna ringlinje, koncentrerar mig på en linje för att binda ihop ytterområdena, och decentralisera staden. Jag tror att staden(storstockholm) bör se över lite hur den vill utvecklas och i större uttsträckning än idag förutse och lösa problemen innan dom dyker upp.

Jag uppskattar tvärbanan, och åker den när jag inte cyklar, men jag ser inte hur det går ihop i längden, tunnelbana borde vara mest kostnadseffektivt i längden, beroende på hur den dras/planeras.

Min tanke är att dra tunnelbanan i så stor uttsträckning som möjligt ytligt längs med eller under befintligt bilnät, frågan är om det är mer kostnadseffektivt med det intrång i infrastrukturen det kan bli under byggets gång. Kanske är förlegad tanke att det skulle vara billigare som dom gjorde förr än att borra sig igenom 50 m under jord.

Tanken är att minska trycket på centrala Stockholm och flytta mer verksamhet till tillgängliga platser runt om, och skapa mer stad i ytterstaden.

Tre större knutpunkter TJ, som delvis ersätter Stockholms Central.

- Älvsjö , bygga ut och göra det till en regional knutpunkt "Södra Centralen", med Stockholms mässan och hotell intill.

- Ulriksdal, finns utrymme för både boende och företag, utbyggnad av stationen till en "Norra Centralen"

- Solvalla, Solvalla Travet har sagt sig vilja investera i området, tillsammans med Brommapojkarna har dom planer på att bygga ny fotbolls/evenemangs arena, handelscentrum och bygga ut travbanan, stationen brevid ligger Bromma flygplats.

Vissa delar går på befintligt tunnebanenät, de svarta (T)-skyltarna och den streckade delen, (Skarpnäck - Kärrtorp, Rågsved-Hagsätra & Bergshamra - Universitet) allt annat tänkt att gå under jord.

Finns lite andra sträckor som jag tycker är intressanta i tunnelbane hänsyn, en ordentlig bana till/genom Nacka är en.

Kartan blev galet stor så jag länkar till den.
http://bayimg.com/paDMEAacfsthlm_karta_GIMP2_spar.gif (2.0 MB)

Hade lite tid och testade hur en spårkarta skulle se ut med en ringlinje, lite skojfriskt kallade jag ringlinjen T0 ;)

http://bayimg.com/eaDNKAaCFSL_Spar_2008_mod.gif (368 KB)

Ledsen om den inte blev "innerstans spår", uppskattar verkligen ditt upplägg Gustav Svärd!, mycket intressant ...och inspirerande

jag uteslöt övriga T-linjer så jag tycker att de syns väl nog på kartan...jaja, det var mina två cent

J_L

Edit; jag har en "ren" karta om någon är intresserad att ha något att leka med
Senast ändrad 24 augusti 2009 23:13
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Men det låter väl bra. Jag gjorde ett annat förslag här som kan bidra till diskussionen:

Tjocka linjer: kapacitetsstark t-bana som den nuvarande fast automatiserad dvs förarlösa tåg, inkl pendeltågen. Går i och till den nya utvidgade innerstan
Tunna linjer: mindre spårfordon men fortfarande med t-banestandard dvs egen avskild banvall, förarlösa tåg etc. Går bara mellan förorter

Sen kan man komplettera med spårvägar dvs spår blandad med annan trafik. Men bara i (den utvidgade) innerstan.

Jag tjyvhåller inte på dragningarna, ovanstående är bara gjort som ett exempel.
Senast ändrad 21 augusti 2009 11:01
Thomas Persson
79 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Jag skulle ändå sätta värde på kartor med en färg = en linje, för tydlighetens skull och för att undvika logistiska orimligheter typ två linjer in - tre linjer ut. När vi ritade på ett kollektivtrafikförslag för Alternativ Stads räkning såg jag inte sådant förrän jag sorterade upp linjerna, och upptäckte att det var nödvändigt med en linje från Hägersten över till Bromma för att få det att gå ut. (OBS detta förslag konkurrerar inte med ditt, för det bygger på förutsättningen "Dagens Stockholm, utan särskilt mycket tillväxt".)

Men det kanske jag får rita själv om jag nu är så angelägen.

Ännu mer skulle jag dock sätta värde på en grundkarta som visar framtidens befolkningstäthet, och sen ett nät (två nät förstås, t-bana och spårväg) över hela stan.

Jag har nog lite förslag på detta som du här efterfrågar. Det är nog starkt präglat av de planer som kom upp i mitten på åttiotalet, dvs påbyggnad av stenstaden med en tvärbana som förstärkte de nya stadsdelarnas berättigande. Egentligen ungefär de områden som byggs ut eller planeras idag, fast fler.
Jag gjorde då, i olika sammanhang, programförslag vad gäller spårtrafik och nya stadsdelar.. Det är först nu under senare år jag vidareutvecklat de. Själv tycker jag att de är bra, men skulle gärna vilja ha de granskade i detta forum. Här finns ju Sthlms framtid representerad!
Men hur lägger man in kartor/spårkartor här, digitalt?
Enkla tips??
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Thomas Persson skrev:

Men hur lägger man in kartor/spårkartor här, digitalt?
Enkla tips??

Hej Thomas.
Det finns tyvärr ingen bilduppladdingsfunktion på YIMBY i dagsläget (men det finns planer på en sådan) så du får använda dig av en extern tjänst för att ladda upp bilder eller dokument, och sedan länka till dem. (Titta på knappmenyn ovanför textrutan när du skriver ett inlägg så ser du knappar där för att skapa länkar och lägga in bilder).
En site där du kan ladda upp bilder är t.ex. http://http://bayimg.com/
J L
10 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Hej Thomas.
Det finns tyvärr ingen bilduppladdingsfunktion på YIMBY i dagsläget (men det finns planer på en sådan) så du får använda dig av en extern tjänst för att ladda upp bilder eller dokument, och sedan länka till dem. (Titta på knappmenyn ovanför textrutan när du skriver ett inlägg så ser du knappar där för att skapa länkar och lägga in bilder).

bayimg.com verkar inte funka längre, jag la in mina bilder på http://www.imagehost.org/ verkar funka.

Jan Wiklund skrev:

Tjocka linjer: kapacitetsstark t-bana som den nuvarande fast automatiserad dvs förarlösa tåg, inkl pendeltågen. Går i och till den nya utvidgade innerstan
Tunna linjer: mindre spårfordon men fortfarande med t-banestandard dvs egen avskild banvall, förarlösa tåg etc. Går bara mellan förorter

Sen kan man komplettera med spårvägar dvs spår blandad med annan trafik. Men bara i (den utvidgade) innerstan.

Jag tjyvhåller inte på dragningarna, ovanstående är bara gjort som ett exempel.

Jag håller med i stort samtidigt som jag gärna ser konkretiserade idéer, något som man kan lägga fram för opinion. Det ligger tre(?) trådar uppe med tankar om spårdragningar, kanske dags att baka ihop dom till en tråd med en kronologisk förhållning?

En samlad vision för 10, 25 och 50 år framåt? Jag skulle uppskatta en förankrad vision om Stockholms kollektivtrafik i synnerhet och stadens utveckling i allmänhet(då de hänger ihop), pengar verkar inte vara ett problem, i alla fall inte om det handlar om bilvägar (25-45 miljarder för en tvärled för bilar) så borde det finnas pengar för kollektivtrafik.
Thomas Persson
79 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Hej Thomas.

Tackar!!
Jag ska göra ett försök. När jag får tid...
Thomas Persson
79 Inlägg
bayimg.com verkar inte funka längre, jag la in mina bilder på http://www.imagehost.org/ verkar funka.

JL!
Tack för tipset!
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Jag återupplivar tråden med min karta över spårtrafiken.

Året är 2017, Stockholm har 2,3 miljoner invånare i Länet och 1,4 miljoner invånare i tätorten. Citybanan och Tvärbana norr har just invigts. Både pendeltågstrafiken och regionaltågstrafiken flyter utmärkt och dessa resenärer strömmar i allt större skaror ut i resten av nätet. De allt högre biltullarna ökar också belastningen på kollektivtrafiken och MTR som redan rivit ut hälften av sätena ur t-banevagnarna överväger att anställa påknuffare, så som man har i Japan...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Bredden markerar linjernas kapacitet.

Färgkod:

Mörkblå är snabba linjer som roslagsbana och pendeltåg.
Ljusblå är långsamma linjer. ( < 25 km/h medelhastighet från slutstation till slutstation)
Orange är snabba linjer med 25-40 km/h medelhastighet.
Andra färger är t-banelinjer med > 40 km/h medelhastighet.
Den där kartan var inte lätt att orientera sig på... En vy rakt uppifrån skulle hjälpa ofantligt mycket.

Sedan gillar jag det här:

Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Bytt ut både räls och tåg då eller?
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Martin Ek skrev:

Den där kartan var inte lätt att orientera sig på... En vy rakt uppifrån skulle hjälpa ofantligt mycket.

Sedan gillar jag det här:

Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Bytt ut både räls och tåg då eller?

Ah. Nej, det finns inget nytt att se - det är samma linjer som finns idag - plus de som redan har påbörjats/finansierats. Har inte ritat Spårväg city eftersom den inte är finansierad...

Tråden har dagit iväg lite mot egna förslag, och det är väl trevligt, men det här är alltså inget förslag. Jag vill bara visa hur glest det kommer vara mellan spåren. Jag hoppas att man kan se de gröna (motorvägs-)kilarna i varje fall?

Edit: Roslagsbana är snabbare än tunnelbana. Den är något mellanting mellan t-bana och pendeltåg men den känns mer som ett pendeltåg än som en t-bana tycker jag. Roslagsbanan kanske förtjänar en egen färgkod.

Senast ändrad 6 september 2009 14:24
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Rasmus: Jag tackar så mycket för påpekandet att Tvärspårvägen faktiskt är mycket långsam. I den allmänna spårvägsglädjen på Yimby har detta faktum tenderat att glömmas bort.

Ska vi få bilister att börja åka kollektivt måste det gå snabbare än så.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Snabbspårväg är ingen dum idé, men det gäller ju att den faktiskt är snabb också.

En typisk vanlig spårväg som går en bit utanför stan och en bit mitt inne i stan snittar på 20 km/h. Tunnelbana snittar på över 40 km/h. Snabbspårväg bör väl ligga mittemellan 20 och 40: den bör snitta på 30 km/h. Men allt över 25 kan väl kanske få räknas som snabbspårväg, eller vad säger ni?

Lidingöbanan är i så fall Stockholms enda riktiga snabbspårväg, om man inte räknar Saltsjöbanan som spårväg. Om man byggde bort korsningarna på Lidingöbanan och byggde dubbelspår skulle den vara nästan lika snabb som en tunnelbana, samtidigt som den skulle kunna fortsätta in och ut på Spårväg city så att lidingöborna kan resa utan byten.

Senast ändrad 6 september 2009 16:55
Martin Ek
302 Inlägg
När du talar om snitthastigheten, är det inklusive stopp eller är det mellan stationerna?

Annars tycker jag att det är viktigt att vi får mer av alla kategorier av spårväg. Speciellt en t-bana som inte går via Centralen står högt på min önskelista.
Senast ändrad 6 september 2009 17:41
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Jag menar helt enkelt restiden delat på banans längd. Den är ett mått på hur stora restider resenärerna upplever.

Tvärbanans längd är 11,5 km (Wikipedia)
SL ger restiden: 31 minuter. http://reseplanerare.sl.se/bin/query.exe/sn?seqnr..

Medelhastigheten från Sickla Udde till Alvik blir 22,3 km/h.

Att bara bygga snabba banor kan dock vara felaktig suboptimering. Om man tar bort alla hållplatser på Tvärbanan (smart! ) så blir den snabb, men den genomsnittliga SL-resenären får längre restid.

Senast ändrad 6 september 2009 18:07
Anders Norén
408 Inlägg
Vad säger att Tvärbanan Alvik-Solna blir snabbare än den Sickla-Alvik? Och varför är en sådan indelning av linjen i jämförbara delsträckor mindre godtycklig än t.ex. Sickla-Gullmarsplan, Gullmarsplan-Liljeholmen, Liljeholmen-Alvik, Alvik-Sundbyberg och Sundbyberg-Solna? Resmönstret på linjen torde se ut ungefär så - och i så fall är det vettigare att jämföra genomsnittlig reshastighet på det viset.

Anders
721 Inlägg
km/h snittat över hela sträckningen har relevans, men är inte hela bilden. Målet borde vara så många destinationer som möjligt per timma! Med det menar jag så många bostäder, kontor, affärer, restauranger, kulturinrättningar, ... inom kort gångavstånd från hållplatserna. Om linjen har många hållplatser som saktar ner den men det finns mycket tätt av det jag nyss nämnde så blir det IMO en bättre satsning än en snabb bana med få dylika. Ett sätt att förbättra Tvärbanan blir då att förtäta vid befintliga hållplatser.

> Infrastruktur
 > Övrigt
Mina kartor över innerstans spårtrafik

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter