Hans Jörgensen skrev:
Gött Mikael.
Förslaget för sträckan Järntorget-Stigberget är intressant, alltså dragning under Masthamnsgatan istället för Första Lång. Då behöver inte den trafikerade Första långgatan grävas upp, samtidigt kan svängen in under Johanneskyrkan bli bättre.
Hans,
Johanneskyrkan var det alltså och inget annat.
Ja, det borde gå att dra tunneln grunt "cut n cover" mot Stigberget och sedan i berg. Dock jord under älven vilket förstås ökar kostnaden.
Alternativet är förstås, vilket andra varit inne på, en bro vilket blir billigare men frågan är hur ofta den måste öppnas med tanke på Stena o andra båtar(?)
Angående spårvagn kontra pendeltåg ändå ut till Torslanda är detta f ö något man får titta vidare på. Hastigheten för framtida ( längre ) spårvagnssätt borde gå att öka över 60 km/h om avståndet mellan stationen och spårens status tillåter. Jag tror inte det blir så mycket snabbare med pendeltåg, lite som banan ut till Angered. Sedan är väl Tlanda en typisk "från" lokalitet, d v s folk pendlar in till stan och vidare. Då är det nog viktigare att nå många hållplatser/stationer än att bara kunna åka snabbt just in till Gbg C.
Jag förstår att alla sådana här förslag måste "tävla" mot fortsatt satsning på buss, frågan är vilka faktorer som prioriteras.
/ Mikael