Patric Nilsson skrev:
Fet G_Imho är parkeringsnormen det mest signifikanta hindret för att Stockholm skall kunna uppnå en bra täthet och urbanisering.
Precis, enligt de som jag talat med så är det svårt att bygga billigt, tätt och urbant samtidigt, även om det är uppskattat, för då finns det inte tillräckligt utrymme för billig ytparkering. Alternativet är att man bygger lågt och urbant för att få ner kostnaderna. Men detta drar ner lönsamheten på många projekt vilket gör att bostadsbristen bevaras.
Patric Nilsson skrev:
Jag tycker den borde avskaffas helt, så att det är upp till marknaden hur många parkeringsplatser varje exploatering behöver.
Jo, det är väl ungefär så jag också tycker.
Patric Nilsson skrev:
Avreglering och att låta marknadskrafter bestämma är väl något som det nuvarande styret borde uppskatta?
Jo så borde det nog igentligen vara, tyvärr har de ju höjt den redan höga normen till 1.0. Förespråkarna menar att man med hög parkeringsnorm minskar rundkörningen och därmed koldioxidutsläppen. Fast då kan man ju lösa det hela med höga parkeringsavgifter i innerstaden istället så blir fler platser lediga. Även om man inte löser rundkörningsproblemet så bidrar rundkörningen i sig till att göra bilåkande mindre attraktivt och fler vill då hellre gå/cykla eller åka tunnelbana/pendel/spårvagn/buss.
Nu kan man i och för sig ändå inte lösa rundkörningen(utan höjda p-avgifter) i innerstan utan att göra kraftiga ny saneringar och det hoppas jag verkligen inte att man gör.
"I genomsnitt passerar 360 000 bilar ut och in i Stockholm varje dag. Antalet parkeringsplatser är färre än 100 000."
http://www.metro.se/se/article/2008/02/13/22/3826..
Patric Nilsson skrev:
Så personligen skulle jag gärna se att Yimby tydligt tar ställning för ett avskaffande av p-normen.
Japp, jag ser också gärna att yimby hämtar ut parkerings och trafikeringsdata(tänker mest på rundkörning) från trafikkontoret som vi kan jobba med för att bland annat göra jämförelser mellan olika områden och att förfina våra slutsatser.
Senast ändrad 17 februari 2009 15:00