Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Järnvägslänk Stäket-Upplands Väsby

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Banverket planerar ett nytt dubbelspår för snabbtåg mellan Tomteboda och Kalhäll, antingen parallellt med den befintliga banan, eller en ny sträckning.

Jag skulle vilja se en järnvägslinje från Mälarbanan vid Stäket (mellan Kungsängen och Kallhäll), med en gren mot Upplands Väsby, och en gren söderut mot city.

En sådan linje - en mil på slät, obebyggd mark - skulle fylla flera syften.

* Den tillåter tåg Örebro-Arboga-Köping-Västerås-Enköping-Upplands Väsby-Arlanda. En kvarts miljon människor i Mälardalen skulle alltså få en egen Arlandabana.
* Spåret kan användas som lokal tvärförbindelse Kungsängen-Märsta.
* Banverket kommer anlägga en ny godsterminal i Rosersberg. En sådan här linje skulle ge Mälardalen tillgång till denna godsterminal.
* Fjärrtågen Stockholm-Västerås kan använda norra stambanans fyrspår, och slippa trängas med Bålstapendeln.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 6 augusti 2008 11:47
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Min fundering är då hur trångt blir det på norra stambanans fyrspår mellan centralen och där denna linje avviker?

Egentligen ser jag behovet av denna sträckning på sikt även om man gör fyrspårigt längs nuvarnade sträckning mellan Stäket och Stan. Just av de skäl du raddar upp.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 6 augusti 2008 11:23
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det kanske går att återanvända banan över norra Stäksön?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Ett fyrspår har betydligt högre kapacitet än två dubbelspår, eftersom de snabba tågen är separerade från de långsamma, och man därför kan köra utan luckor.

Sträckan Tomteboda-Rosersberg kommer alltså vara tillräcklig under överskådlig framtid.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 31 mars 2009 03:31
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Banverket ställer ut i Sundbyberg och på kommunala bibliotek. Kanske mål för en yimbyträff?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Dessutom knyter man ihop Mälarbanan med stationerna Helenelund (Kistamässan) och Solna (Nationalarenan). Det öppnar för abonnerade tåg till mässor och fotbollsmatcher.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
H G skrev:

Banverket planerar ett nytt dubbelspår för snabbtåg mellan Tomteboda och Kalhäll, antingen parallellt med den befintliga banan, eller en ny sträckning.

Jag skulle vilja se en järnvägslinje från Mälarbanan vid Stäket (mellan Kungsängen och Kallhäll), med en gren mot Upplands Väsby, och en gren söderut mot city.

En sådan linje - en mil på slät, obebyggd mark - skulle fylla flera syften.

* Den tillåter tåg Örebro-Arboga-Köping-Västerås-Enköping-Upplands Väsby-Arlanda. En kvarts miljon människor i Mälardalen skulle alltså få en egen Arlandabana.
* Spåret kan användas som lokal tvärförbindelse Kungsängen-Märsta.
* Banverket kommer anlägga en ny godsterminal i Rosersberg. En sådan här linje skulle ge Mälardalen tillgång till denna godsterminal.
* Fjärrtågen Stockholm-Västerås kan använda norra stambanans fyrspår, och slippa trängas med Bålstapendeln.


Här är mitt sträckningsförslag; tror jag hamnade på 11 km dubbelspår med triangelspår i bägge ändar, och 7,5 km utan. Detta är troligtvis den kortast möjliga förbindelsen med minst exploatering i tidigare ej störda bostadsområden. Samtidigt som den kan låta tåg köra;
Stockholm-Stäket-Upplands Väsby-Norrut och Stockholm-Häggvik-Stäket-Västerut, vid eventuell olycka. Lyckades få till dubbelspår på Syd-Öst-kopplingen vid Stäkets triangelspår också, men det var svårt.

Lila streck:- Dubbelspår
Ljusblått streck:- Triangelspår-det är nog befogat...
Mörkblått streck:- Eventuell kurvrätning, för höjd hastighet; dock med ökat intrång.
Rött streck:- Ett västlig rakare sträckning utan visad hänsyn för Antuna Herrgård.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 1 november 2010 10:09
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det ser riktigt bra ut på papperet - kanske dags att fråga Banverket om det är realistiskt, eller om det finns nån fallgrop som vi inte tänkt på?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
H G. Trevligt förslag. Glöm dock inte att järfälla tänker bygga ett industriområde sydöst om stäkets trafikplats.

http://www.jarfalla.se/templates/page____23874.aspx
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
H G skrev:

Det ser riktigt bra ut på papperet - kanske dags att fråga Banverket om det är realistiskt, eller om det finns nån fallgrop som vi inte tänkt på?

Vad kul att du uppskattar det, vore väldigt intressant och höra vad dem på Banverket har att säga om det.

Du ville ha en gren som gick nordligt och en som gick mer mot Stockholm, men jag tror att det är svårt att motivera rent ekonomiskt. Billigare då med triangelspår tror jag.

Alltid kul att höra positiva kommentarer, särskilt när man 20 år och har livet framför sig. Vet inte vad jag vill bli, men planering av diverse byggnationer har varit mitt intresse under många år.

Fredrik Grufman skrev:

H G. Trevligt förslag. Glöm dock inte att Järfälla tänker bygga ett industriområde sydöst om stäkets trafikplats.

Ja kollade upp det där med industriområdet, (tack för infon) och det verkar som att det vid vidare utbyggnad, skulle sträcka sig ganska lagom norr om mitt förslag. Det av kommunen avsatta område för Industri, skulle dock sträcka sig för långt. Borde inte industrin där ha intresse i en sådan här järnvägslänk, precis utanför området?
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 1 november 2010 12:14
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag måste också säga att jag gillar förslaget. Speciellt gillar jag anslutningen norr om Rotebro. Dit (Gillbo-Bisslinge) skulle man kunna flytta nuvarande Tomteboda (som då även skulle få bra vägförbindelser i form av E4:an, E18, samt Förbifarten/Norrortsleden, och ligga rätt så nära Arlanda). Även det tomma området mellan järnvägen och bredden skulle funka för detta ändamål. Jag (som boende rätt nära) har aldrig sett någon utnyttja det området för rekreation (till skillnad från området väster om järnvägen mot Edssjön).

Det måste ur industrisynpunkt innebära ett uppsving även för Kallhäll.

Det innebär att man kan köra en Arlanda Express-linje från Västerås.


Det skulle vara väldigt intressant att se en kalkyl på samhällsnyttan för denna korta länk på runt 6-7 kilometer. Rent spontant verkar det ge mer nytta än en tvärlänk förbi Kista.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
Niklas Öhrström skrev:

Speciellt gillar jag anslutningen norr om Rotebro. Dit skulle man kunna flytta nuvarande Tomteboda (som då även skulle få bra vägförbindelser i form av E4:an, E18, samt Förbifarten/Norrortsleden, och ligga rätt så nära Arlanda). Även det tomma området mellan järnvägen och bredden skulle funka för detta ändamål.

Vad kul, det var egentligen det första ställe utan långa tunnlar, som jag kunde få ut banan på, dessutom ger den snabbast möjliga förbindelse norrut från Mälardalen (inga omvägar). Jag undrar hur mycket snabbare en resa Västerår-Gävle kommer gå om den byggs.
Hamnar inte "tomteboda" nu i Rosersberg, jag menar lagercentralen/hanteringen som ska förläggas dit? Men jag ser att en avfart från E4:n finns nära, bara att dra ner en väg...

Jag (som boende rätt nära) har aldrig sett någon utnyttja det området för rekreation (till skillnad från området väster om järnvägen mot Edssjön).

Betyder det problem för "rött alternativ" då eller, jag menar angående rekreation kring Edssjön? tycker själv att "rosa" vore bäst.

Det innebär att man kan köra en Arlanda Express-linje från Västerås.

Vore inte t.o.m. Örebro-arna också intresserade? Går inte "UPPTÅGET" från Upplands Väsby till Uppsala via Arlanda, kan man inte bara förlänga den genom Mälardalen?


Hur tror du det funkar vid korsningen av golfbanan, förvisso på det smalaste stället, men måste det gå upphöjt eller kan man hålla markläge?

Antuna Slott, hur vore "rött alternativ" för det området tror du?

Det skulle vara väldigt intressant att se en kalkyl på samhällsnyttan för denna korta länk på runt 6-7 kilometer. Rent spontant verkar det ge mer nytta än en tvärlänk förbi Kista.
Ja verkligen, någon föreslog att gå till Banverket, är det fler som tycker det?
Jag tycker man ska bredda till fyra spår i Sumpan o.s.v och bygga denna länk...
Datanissarna kan gå från Helenelund, det gör dem bara gott; ca 10min så är du vid tunnelbanan, så har du korsat företagskista. Eller så kommer ju Tvärbana Kista och hämtar upp dem.
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 28 oktober 2009 01:06
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det är nog svårt att få igenom den röda dragningen. Jag skulle klassa området som "naturskönt", dvs svårt att få igenom. Längre söderut finns det gårdar och åker. Nu ser jag att du lagt en tunnel där så det blir väl inga problem.

Bra idé om en pendel: Örebro - Västerås - Arlanda - Uppsala - Gävle. Ett sådant upptagningsområde skulle stärka Arlanda i konkurrensen gentemot Kastrup.

Altuna: Kan inte säga på rak arm tyvärr.

Helenelund: Det borde ju vara en del av ett framtida Kista (borde byta namn till Kista öst). Själv ser jag ju gärna en tvärbana: Mörby - Silverdal - Kista Öst - Kista C (väst) - Rinkeby - Spånga - Vällingby. Då spelar det mindre roll om pendeltågsstationen ligger en bit ifrån t-banan.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Göran Deurell skrev:


Vad kul, det var egentligen det första ställe utan långa tunnlar, som jag kunde få ut banan på, dessutom ger den snabbast möjliga förbindelse norrut från Mälardalen (inga omvägar). Jag undrar hur mycket snabbare en resa Västerår-Gävle kommer gå om den byggs.


Gävle-Västerås tar idag minst 2 h 30 min med byte i Uppsala (buss) och eventuellt också i Enköping (tåg) alternativt med byte i Uppsala (tåg) och Sala (tåg). Ett genomgående tåg Gävle-Västerås via Krylbo och Sala skulle ta ca 1 h 50 min (baserat på dagens tidtabeller för TiB och SJ). Tåg Gävle-Arlanda tar idag ca 1 h 5 min och Sundbyberg-Västerås ca 50 min. Genomgånde tåg Gävle-Västerås via Arlanda skulle förmodligen ta bortåt 2 h.

Vill man förbättra förbindelserna mellan Gävle och Västerås (och det tycker jag att man borde vilja, de är urusla för två så närbelägna städer) så vore det effektivare att börja köra tåg via Krylbo och Sala, även om Arlandalinjen givetvis skulle få ett annat resandeunderlag längs vägen.

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
Anders Norén skrev:


Gävle-Västerås tar idag minst 2 h 30 min med byte i Uppsala (buss) och eventuellt också i Enköping (tåg) alternativt med byte i Uppsala (tåg) och Sala (tåg). Ett genomgående tåg Gävle-Västerås via Krylbo och Sala skulle ta ca 1 h 50 min (baserat på dagens tidtabeller för TiB och SJ). Tåg Gävle-Arlanda tar idag ca 1 h 5 min och Sundbyberg-Västerås ca 50 min. Genomgånde tåg Gävle-Västerås via Arlanda skulle förmodligen ta bortåt 2 h.
Anders


Kul att du kollade upp restiderna, 2h 30 min, ja det e bedrövligt!
Med länken skulle du få en smidigare resa utan byten, eller ett byte i Uppsala och 30 min. kortare restid med tåg. vilket borde vara en klar förbättring i alla fall.
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
Jag har uppdaterat bilden högre upp i tråden:

Spåren har kurvrätats för högre hastighet.
Planerat industriområdet i Stäket finns nu med.
Tunnelöppningar och bropassager är markerade.
Nu är dubbelspår fixat även vid Stäkets triangelspår.
Närbild över lösningen i Kallhäll...

http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=40&page=0#fp9187
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Göran, det borde väl gå att dra spåret rakare? Det lär väl inte göra så mycket om man naggar Svartinge Golfklubb i kanten?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
H G skrev:

Göran, det borde väl gå att dra spåret rakare? Det lär väl inte göra så mycket om man naggar Svartinge Golfklubb i kanten?


Jag försöker hålla nere påverkan på befintliga områden. Såsom golfbana och bostadsområden. Hittar ingen rakare väg över golfbanan utan ganska rejäl påverkan på funktionen. Du kanske vet vilka delar som inte är lika viktiga att bevara (vad som är typ driving range eller prövohål osv.).
Nagga i kanten... Det blir nog större ingrepp än så.

Du får gärna visa förslag på hur de skulle kunna funka.

Högerklicka och Spara Bilden, men hänvisa till mig när du
sedan laddar upp.
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 20 oktober 2009 18:12
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Nåväl - men en rak linje mellan Norrtorp och Gustavslund borde väl inte ha några hinder?=

Det enda som ligger i närheten är något som heter Båtsmanstorp, och domineras av ett ställverk. De klarar nog av att få en järnväg som granne.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
H G skrev:

Nåväl - men en rak linje mellan Norrtorp och Gustavslund borde väl inte ha några hinder?=

Det enda som ligger i närheten är något som heter Båtsmanstorp, och domineras av ett ställverk. De klarar nog av att få en järnväg som granne.

Jag har funderat på en kurvrätning i det område du nämner. Utan att göra vidare intrång i golfbanan kan järnvägen låtas passera precis öster om Båtmanstorp för att sedan ansluta i rakare linje mot Stäket. Men på den raka linjen passeras en dal med 10 meters höjdskillnad, vilken man nog vill passera så tvärt som möjligt, vilket i denna sträckning inte sker.
Kursändring än närmare Golfbanan resulterar i sämre kurvradier istället.

EDIT: Jag har börjat på ett litet mail till Banverket, vore ju intressant och höra vad dem säger...

EDIT II: Mail skickat 22/10
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 28 oktober 2009 00:59
Sida 1 av 2
12>

 > Infrastruktur
Järnvägslänk Stäket-Upplands Väsby

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8647 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Innovative design, fine grinding
9 April 11:13 av Tom Eem
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter