Johan Olofsson skrev:
Som tidigare invånare i Berlin och Helsingfors har jag en något annorlunda inställning. Jag tror verkligen att natur utanför lägenhetsfönstret kan spela en viktig roll på Stockholms breddgrad, och jag tror verkligen att
olika slags grönytor behövs i en stor stad. Både det du här kallar stadsparker och mera naturliga sådana behöver man ha tillgång till inom kollektivtrafikavstånd - om inte inom gångavstånd.
Med rådjur? I staden?
Kom igen. Insekter och mikroorganismer behöver inga gröna kilar, för dem är en kvarterspark en hel värld. Fåglar behöver inga gröna kilar, de klarar sig med parker och alléer. Råttor, kaniner och harar trivs i städerna som det är. Rävar söker sig emellanåt in, fast ofta sjuka individer.
Återstår stora däggdjur, som rådjur, älg, ren, hjort, björn och varg. De ska vi inte ha i städerna, knappt ens i närheten av bebyggelse, över huvud taget.
Växlighet, då? Ja, här kan det finnas poänger om det rör sig om sällsynta växter (med tillhörande insekter) i s.k. nyckelbiotoper. Det lär finnas ett för den biologiska mångfalden värdefullt ekbestånd på norra Djurgården. Ekarna lär väl klara sig, men de sällsynta insekter som lever på ekarna kanske behöver kunna få ett genetiskt utbyte emellanåt. Grönlingen i Igelbäcken är sällsynt.
På det stora hela handlar dock "gröna kilar" om vanlig jävla tall- och björkskog och framställs i debatten som ett sätt för fåglar och däggdjur att förflytta sig i. Vanlig skog med vanliga djur som vi redan har på minst tre fjärdedelar av Sveriges yta. Med några få undantag kan vi klara hela Sveriges biologiska mångfald där, utanför städerna.
Den egentligen största skadan som grönkilstramset gör är på städer utanför Stockholm, som anammar tänkesättet fast det inte finns några rimliga skäl över huvud taget. I ett storstadsområde som Stockholm kan det vara bra att lämna så mycket natur att man inte behöver resa bort för att komma ut i något som påminner om skog. Men spana till exempel in Gävle kommun och Gävle stad: de gröna kilarna är lika heliga där, trots att det förmodligen inte går att befinna sig längre bort än 5 minuters cykelfärd ifrån riktig skog, med bär, svamp och en lätt rädsla att gå vilse, om man så står inne på Gallerian Nian. Det är verkligen synd.
Anders