Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Söder Torn

Mathias Forsberg
50 Inlägg
Finns det några bilder, skisser eller information på det ursprungliga torn som planerades?

Tornet är ofta ett expempel här på hur djärva förlag i Stockholm tenderas att slipas ned när de väl står på plats.
Profilbild
Zeth L
10 Inlägg
Profilbild
Zeth L
10 Inlägg
Förslag med kyrktornsliknande topp som nämndes i någon tråd här nyligen hittar jag dock inga bilder på.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Jag kan inte minnas några bilder på andra versioner än den som nu står där, tyvärr. SSP-diagrammet är baserat på byggnaden som står plus några citat från tidningar, om jag minns rätt.

@Zeth - satte igång din länk
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Jag har inte hittat förslaget med spiran på toppen på internet. Jag (och några till på YIMBY) har endast sett bilder som presenterades under ett föredrag i en av skönhetsrådets årliga föreläsningsdagar...
Senast ändrad 3 november 2009 08:58
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Jag hittade en bild på ursprungsförslaget. Den finns på sidan 13 här.

Bilden är liten och spiran innanför "hatten" syns inte så tydligt. Men den finns där. Ursprungsförslaget har också variation på fasaden.
Mathias Forsberg
50 Inlägg
Tack Johannes.

Det lustiga med skissen är att det gamla förslaget var långt mer i linje med klassisk stenstad än det nya? Var det främst höjden på tornet som avskräckte?

Protesterar man mot "modern" bebyggelse a la Västra City borde man väl ha gillat det gamla förslaget bättre?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jag plockade ur bilden ur pdf:en:

Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Ojoj . Jag förstår att Henning Larsen hoppade av och inte vill kännas vid det slutgiltiga resultatet. Gillar speciellt övergången från kantighet längre ner och cylinder längre upp.

Såvitt jag vet håller man på med att komplettera SAS radison i Kph med ytterligare 10 våningar. Kan man inte göra samma sak med Henning Larsens torn:
1. Bygg en sockel på 6 våningar.
2. Lägg sedan på 18 våningar i cylindrisk form.
3. Komplettera med dessa fina avsatser (jag gillar dessa extremt)

Detta är ju ett stadsbibliotek i periskoptappning.
433 Inlägg
Här har vi en annan byggnad som "banaliserades" av Politiker och SBK. Det är ursprungsförslaget för Hotellet vid Norra Bantorget. Vad tycker ni om den?

Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
själv älskar jag ju hur hela norrabantorget har blivit, tycker det är ett löjligt bra exempel på hur en dålig plats kan förvandlas till något urbant och trevligt. . så får svårt å relatera till den där bilden (inte sett den förut) efter som jag vet hur bra det blev..

hade ja sett dom båda innan hade jag nog valt denna, men är sjukt nöjd med hur det är ändå
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Jag saknar dock människor på Norra Bantorget. Det har blivit bättre, men jag hoppas att överdäckningen kan dra till sig mer folk till platsen.
290 Inlägg
ja det är lite tomt ännu, men kommer nog bli bättre (hoppas jag) idag när jag cyklade förbi såg jag att ett seven håller på att öppna och det såg ut som om byggnaden innan sotockholm vatten höll på å bygga om i undervåningen, så förhoppningsvis blir det något roligare där också . .var väl kontor eller nån kontorsbutik innan om jag inte kommer ihåg fel.
157 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Det förslaget var Ricardo Bofills eget. Den skulle ha samma färg och fönster som hans båge och "templen" bakom bågen och mittemot Södra stationen. Hans 40-våningars torn sågades pga höjden. Det blev ju 24 våningar till sist. Och ett helt annat utseende.
433 Inlägg
Anders Anttonen skrev:

Anders Gardebring skrev:

Det förslaget var Ricardo Bofills eget. Den skulle ha samma färg och fönster som hans båge och "templen" bakom bågen och mittemot Södra stationen. Hans 40-våningars torn sågades pga höjden. Det blev ju 24 våningar till sist. Och ett helt annat utseende.

Är du säker på att det var Bofills förslag Anders? Det är ju Henning Larsen som står som arkitekt enligt bilden.

> Städer
Söder Torn

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky