Herbert Tingsten:
Jättebra och pedagogisk artikel men jag har två stora invändningar:
"Ursprungsplanen" stämmer inte med "Tunnelbaneplan för Stor-Stockholm" 1965 som var den "huvudplan" som var direktiv i många år efter att den i princip antogs. I den fortsätter "3an" från Slussen till station "Katarina", samma läge som din "Folkungagatan" men den är inte grenstationen! I 1965-planen fortsätter den vidare från "Katarina" till stn "Sofia" belägen precis brevid friluftsteatern i Vita bergsparken något sydöst om kyrkan.
Härifrån går den inte mot någon stn "Ersta" eller "Danvikstorg" utan banan grenar sig vid "Sofia" och den mot Nacka går ungefär från busshpl "Barängsfärjan" färjeläge rakt österut mot stn "Lugnet". Vidare med stn "Alphyddan" (ung vid SB "Sickla"), "Finntorp" till Nacka Centrum och ingen fortsättning fanns då tänkt till Nacka Strand, däremot en långsiktig vision om att fortsätta till Orminge C.
Den andra grenen mot "Isstadion" gjorde ingen böj via "Hammarby sjöstad" men hade väl en bytesstation vid "Skärmarbrink" innan nuv "Globen" nåddes.
Du skriver att din plan är baserad på 60-talstanken men "lätt uppdaterad" vilket förklarar saken, jag ville mest vissa på skillnaderna och håller med om att ditt förslag är klart till det bättre jämfört med det jag beskrivit ovan från 1965!
Däremot köper jag
inte för 5 öre att namnet "Sofia" flyttas flera hundra meter hit eller dit och att alla verkar skita i vad platser och stadsdelar egentligen heter! Sur smiley! SL är värst och bidrar även starkt till att förvirra det hela ytterligare då buss 2 och 66 går till "Sofia" -vilket alltså inte är
en plats utan stadsdelsnamnet på hela området öster om Renstiernas gata men inte nere vid "Vintertullen"/"Norra Hammarbyhamnen"- och åker man dit står det mycket riktigt det rikiga namnet
där "Barnängen".
Till och med nedläggningen av gamla spårvägslinje 6 1967 låg "Sofia" vid Ploggatan, när buss 46 ersatte samma år hade namnet hoppat ner till vändplanen framför bussgaragets dåvarande infart och som nu heter "Sofiaskolan". När 2an infördes flyttade "Sofia" ytterligare några kvarter till "Barnängen" och nu heter det "Sofia" vid "Vintertullen" i de här T-baneplanerna. = Stadsmuseet har för en gångs skull rätt som är skitsura på SL och för att deras missvisande namn ("Londonviadukten" istället för det rätta: "Tegelviksplan" är ett annat närliggande exempel) och hur dessa namnfel sedan fortplantar sig bland befolkningen som naivt tror att SL har rätt!
Det är klurigt detta med namn eftersom tex ett gatunamn som "Folkungagatan" inte är vid en fixerad plats utan kan vara precis var som helst på den långa gatan, så när nu SL glädjande nog bytt namnet på busshållplatsen "Tjärhovsgatan" till "Tjärhovsplan" så finns det en pedagogisk poäng att inte upprepa dylika självmål då själva grundmaterialet och illustrationerna annars är toppenbra på Yimby!