Printout from www.yimby.se
....

> Allmänt

Gratis illustrationsprogram?

Anders Norén
408 Posts
City: Olika, Joined: June 2009
I en tråd nyligen nämnde någon ett illustrationsprogram som var gratis, men jag kan inte hitta igen inlägget. Så, vad heter programmet?

Anders
533 Posts
City: Linköping, Joined: August 2008
Här finns en bra lista: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_illustration

Jag gissar att det är Paint.NET eller Inkscape som du tänker på.
Anders Norén
408 Posts
City: Olika, Joined: June 2009
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Här finns en bra lista: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_illustration

Jag gissar att det är Paint.NET eller Inkscape som du tänker på.

Inkscape var exakt vad jag behövde. Tack!
3334 Posts
City: Stockholm (Vasastan), Joined: September 2007
En fråga apropå detta. Ni som är bra på Paint.NET, Inkscape, Sketchup osv, vad tror ni om att lägga upp guider till dessa program på yimby.se? Är det någon som i så fall skulle kunna tänka sig att skriva en sådan guide?
Göran Deurell
111 Posts
City: Nyköping (Ekerö), Joined: September 2009
Har använt Paint.Net ett par år, skulle kanske kunna skriva något.
Men paint.Net är ett mycket intuitivt program och till det finns en mycket bra "hjälp"; så kanske det bara är vissa moment som behöver guidning...

Last changed january 30 2010 02:11
Profile image
Anders Gardebring
3334 Posts
City: Stockholm (Vasastan), Joined: September 2007
Göran Deurell skrev:

Har använt Paint.Net ett par år, skulle kanske kunna skriva något.
Men paint.Net är ett mycket intuitivt program och till det finns en mycket bra "hjälp"; så kanske det bara är vissa moment som behöver guidning...

En kort introduktion, ett par skärmdumpar på hur programmet ser ut, länk till nedladdning och kanske en genomgång av lite knepigare moment?
J L
10 Posts
City: Stockholm (Gröndal), Joined: June 2009
Ett annat tips är GIMP (GNU image Manipulaton Program) mer avancerat och ligger närmre Photoshop, det är 'cross-plattform'(för windows, Mac och Linux) dessutom inte bara gratis utan även fri programvara!

Incsape är ett annat fritt program, vektor baserad grafik.
Last changed march 7 2010 21:57
Profile image
Huai Chuan
1 Posts
City: Göteborg, Joined: March 2020
Det fria alternativet till Adobe Illustrator är nog allt Inkscape. Inkscape är alternativet för vektorgrafik. Gimp är för rastergrafik (dvs Photoshopapproximationen).

Själv köpte jag häromdagen en XP-Pen Deco Pro ( xp-pen.com/product/432.html ) just för att den har lutningsavkänningen . Jag använder ritplatta nästan helt uteslutande för bildbehandling i Photoshop och skapande av illustrationer i Illustrator.

Föredrar den framför illustrator eftersom den har ett nytt innovativt sätt att arbeta med vektorgrafik, känns snabbare och smidigare att utföra saker.

> Allmänt

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

If you support our ideas, join YIMBY Stockholm:s 8635 members. It only takes a minute and costs nothing.

Nästa Gårda?
På fastlandssidan finns en motsvarande enklav som även den blir instängd av den nya motorvägsringen, Tingstadstunneln - Marieholmstunneln - E45, som är i princip nästan identiskt nyttjad. Den ligger dessutom på gångavstånd från Gamlestadens station (det finns dock ingen direkt gångväg idag utan man måste runda motorvägsspagettin).

Det här borde vara bilistens drömområde, i alla fall den i Tingstad då den har på och avfartsramper rätt in i området. Området i Tingstad är inte helt olikt Gårda som ochså är isolerat från stan med väldigt god motorvägskoppling. Delen på fastlandet har idag bara en genomfartsgata som kommer från stan i ena änden och sitter ihop med E45 en bit norr ut, så dit är det lite svårare att ta sig.

Skulle man nyttja de här två områdena hyfsat ordentligt med bostäder längs älvkanten och höge kontorsbyggnader längs motorvägarna så skulle man med lätthet kunna få in ca 4000 boende och ca 8000 arbetsplatser. Det skulle motsvara ett e-tal på ca 1,4 vilket inte är speciellt högt.

De här två enklaverna vore värda ett litet experiment där man utfärdar en väldigt generell detaljplan för hela området som tillåter ickestörande verksamhet utan höjdbegränsning och se vad som händer. Man kan till och med tillåta nya broar över älven så länge de kan släppa igenom vänertrafiken.

[infobox]Anders Bäck publicerar små funderingar på sin blog. Den här gången har han funderat lite över ett väldigt underutnyttjat område i strukturen inte helt olikt Gårda inte långt från centrum som spås få ett nytt liv tack vare Marieholmstunneln. Texten är först publicerad 11 maj 2021 på Mina små funderingar[/infobox]

[infobox]Inlägget diskuteras i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]

Baugruppen - dags att bli inspirerade av Berlin?
May 7 08:24 by Assortlist Assortlist
Hjälp! Jag håller på att bli en Nimby!
October 8 2020 19:07 by Trevor Bower
Politikerveckan Järva
October 8 2020 19:06 by Trevor Bower
March 11 2020 04:44 by Huai Chuan

Nästa Gårda?
På fastlandssidan finns en motsvarande enklav som även den blir instängd av den nya motorvägsringen, Tingstadstunneln - Marieholmstunneln - E45, som är i princip nästan identiskt nyttjad. Den ligger dessutom på gångavstånd från Gamlestadens station (det finns dock ingen direkt gångväg idag utan man måste runda motorvägsspagettin).

Det här borde vara bilistens drömområde, i alla fall den i Tingstad då den har på och avfartsramper rätt in i området. Området i Tingstad är inte helt olikt Gårda som ochså är isolerat från stan med väldigt god motorvägskoppling. Delen på fastlandet har idag bara en genomfartsgata som kommer från stan i ena änden och sitter ihop med E45 en bit norr ut, så dit är det lite svårare att ta sig.

Skulle man nyttja de här två områdena hyfsat ordentligt med bostäder längs älvkanten och höge kontorsbyggnader längs motorvägarna så skulle man med lätthet kunna få in ca 4000 boende och ca 8000 arbetsplatser. Det skulle motsvara ett e-tal på ca 1,4 vilket inte är speciellt högt.

De här två enklaverna vore värda ett litet experiment där man utfärdar en väldigt generell detaljplan för hela området som tillåter ickestörande verksamhet utan höjdbegränsning och se vad som händer. Man kan till och med tillåta nya broar över älven så länge de kan släppa igenom vänertrafiken.

[infobox]Anders Bäck publicerar små funderingar på sin blog. Den här gången har han funderat lite över ett väldigt underutnyttjat område i strukturen inte helt olikt Gårda inte långt från centrum som spås få ett nytt liv tack vare Marieholmstunneln. Texten är först publicerad 11 maj 2021 på Mina små funderingar[/infobox]