Ur http://www.city.se/ 08.04.10, sid 42:
"Så här ljuger politikerna om stans cykelbanor Stockholms stads ”cykelsatsning” 2009 skulle bestå av nya cykelfält på fyra gator i stan. Inte nog med att denna minimala satsning kan ses som ett hån mot Stockholms hundratusen cyklister. Stan blåljuger dessutom om att satsningen är genomförd. Som svar på en förfrågan nu i slutet av mars svarar trafikkontoret att ”alla nya cykelfält utom ett redan är klara”. Sanningen är raka motsatsen – alla utom ett är inte påbörjade.
I takt med att allt fl er cyklar i Stockholm satsar staden allt mindre på cyklisterna. Den extrema obalansen i satsningen på bilister respektive cyklister ökar till bilisternas fördel. Satsningen 2009 var ett nytt svårslaget bottenrekord. Förutom lite normalt underhållsarbete på några ställen samt en snutt cykelbana på en bilbro i Farsta utgjordes cykelsatsningen 2009 av fyra nya
cykelfält (målade streck på gatan) på följande ställen:
1 Kungsträdgårdsgatan, i riktning mot Gamla stan.
2 Katarinavägen, mellan Peter Myndes Backe och OK-garaget.
3 Kungsgatan, från Kungsbron till Vasagatan.
4 Kungsholmsgatan från Bolinders Plan till Kungsbro Strand.
Ungefär 650 meter cykelfält alltså, på fyra gator. Detta var Stockholms stads cykelsatsning 2009, till en kostnad motsvarande inköpspriset för en av förvaltningens tjänstebilar.
Nya cykelfält på dessa gator kommer att ge cyklisterna ”bättre framkomlighet, säkerhet och komfort under 2009”, mässade borgarrådet Ulla Hamilton (M) utan att rodna, när hon presenterade ”satsningen” våren 2009. Det var den första lögnen. Det gjordes cykelfält på bara en av dessa gator under 2009.
Nu ett år senare fortsätter trafikkontoret med fler lögner. På en förfrågan via mejl i slutet av mars vilka arbeten som är påbörjade respektive färdigställda svarar en tjänsteman efter tio dagars betänketid att ”alla nya cykelfält utom ett redan är klara”. Sanningen är att alla utom ett inte ens är påbörjade.
Man undrar hur Hamilton & Co tänker? Tror de att de ska komma undan med det här? Fattar de inte att folk kan gå och kontrollera om de talar sanning? Man undrar också hur man kan misslyckas med något så futtigt som några hundra meter målade cykelfält (som ger bilisterna ett nytt efterlängtat utrymme för dubbelparkering). Nu kan det knappast bli tydligare att Stockholms stad struntar blankt i cyklisterna, samtidigt som man bränner miljarder på att underlätta ännu mer för bilisterna.
Vem vet, dessa cykelfält kommer kanske att ingå i stadens ”cykelsatsning” 2010? Eller 2011? Det finns goda skäl att vara djupt skeptisk varje gång företrädare
för Stockholms stad säger något positivt cyklismen. Och det är fullt begripligt att företrädare för Cykelfrämjandet i samtal på tu man hand säger att man skäms över att man förleddes att utse Stockholm till ”Årets Cykelfrämjarstad” 2007 och önskar att utmärkelsen gick att dra tillbaka. Cykelfrämjandet förnekar naturligtvis detta officiellt, men den som har stått och pratat med dess fotfolk i kampanjtält vid olika jippon vet att det är sant.
I ett tafatt försök att framstå som ”cykelvänlig” brukar företrädare för staden hävda att mycket av nysatsningen på Stockholms cyklister är ”osynlig” eftersom
den består av cykelbanor i nybyggda bostadsområden, typ Hammarby sjöstad. Ett
försök till kreativ bokföring som är både korkat och fantasilöst. I så fall borde man redovisa trottoarer i nybyggda bostadsområden som en nysatsning på stadens fotgängare, eller bilvägar i nybyggda bostadsområden som en nysatsning på stadens bilister.
Fredrik Falk är journalist, copywriter och åretruntcyklist. Driver sajten cyklisten.net, bloggen Den oskyddade trafikanten samt är författare till Överlevnadshandbok för cyklister utgiven på Karneval förlag."
---
-Alliansen har på 4 år totalt misslyckats med allt som heter cykelbanor, gågator, breddade trottoar och träd utan främjar med alla medel bilismen i en kontraproduktiv utveckling för alla Sthlmare!