Tack för synpunkter, L-Å H & Henric.
Har egentligen ingen klar uppfattning om deras roll/nytta/funktion.
Deras åsikter får ju, som sagt, ofta stort genomslag i medierna, men hela den bakomliggande processen känns höljd i dunkel. Hur går snacket där egentligen? Vilka skiljelinjer finns internt? Vilka grundläggande värderingar ligger bakom deras uttalanden? Finns det informella mål, som inte syns i de publika dokumenten? Kanske inte, men det hela känns svårgripbart och därmed inte helt okey.
Jag ska erkänna att jag inte har fördjupat mig i detta ännu, så det är ju möjligt att det hela inte är så märkvärdigt, men det känns inte riktigt så...
Det hela påminner lite om allmänhetens, inklusive min egen är jag rädd, uppfattning om banker. De uppfattas lätt som en slags myndigheter, men är ju faktiskt inte det. Lite så är det med Skönhetsrådet. Det känns som att de har tolkningsföreträde, en slags Hösta Domstolen, utan möjlighet till överklagan. Jag har aldrig tagit reda på om det är ett rimligt synsätt på deras verksamhet. Och man ska kanske inte skylla på dom hur de uppfattas. Medierna har ju naturligtvis sin del i detta och ens egen lättja förstås....