Niklas Öhrström skrev:
Varför skulle Huvudstaleden behövas om Brommafältet byggs ut?
Räknar vi med 100.000 invånare så krävs rätt mycket transporter och Tranebergsbron räcker troligen inte till. Huvudstaleden ligger också bättre till geografiskt och lämpar sig bättre för genomfartstrafik, speciellt som den kan läggas i tunnel. Men vi får väl se vart trafikprognoserna pekar när vi närmar oss 2038...
Jag ser ett par fördelar med detta och ett par problem, samt har synpunkter.
Fördelar är att nästan hela Kungsholmen öppnas upp. Man kan åstadkomma ett stråk ända från Rålambsvägen till Solnavägen och korsar andra viktiga huvudgator på vägen.
Problem: Hur gör man med t-banan vid Drottningsholmsvägen? Ska E4:an löpa under den?
Ja, det borde gå bra. E4:an går idag i uppförsbacke norrut mellan Fredhällstunneln och Drottningholmsvägen. Om man gräver ner den så räcker det med en svag nerförslutning för att ducka under t-banan, som går i nära ytläge vid korsningen.
Hur blir det med blå linje. Kommer den påverkas av motorvägen?
Den går rätt grunt förbi Karlberg (tror den faktiskt bara ligger i en betonglåda i en grävd ränna när den korsar kanalen) så det borde vara lätt att komma under den också. Kanalen i sig är bara 4-5 meter djup enligt Stockholm Vattens djupkarta.
EDIT: Fast motorvägstunneln korsar ju inte där utan ganska exakt vid station Stadshagen ser jag... stationen ligger på 2 m ö h, och gatuplanet på ca 18-20. Även om man kan välja att gå över stationen är det nog fördelaktigast att gå under eftersom Karlbergskanalen följer bara 250 meter senare.
Motorvägen löper under befintlig bebyggelse vilket omöjliggör cut and cover. Den löper dessutom under Karlbergs slott vilket skulle kunna bli problem.
Den mesta befintliga bebyggelsen ligger på ett berg så där funkar det ändå inte med cut'n'cover. Jag drog linjen direkt under slottet för att den blev rakast och finast så, men man kan förstås tänka sig dragningar både öster och väster om.
Synpunkter: Avfartsramperna går i snäva cirklar. Är det inte bara att lägga avfartsramperna längs med? Borde bli billigare.
Absolut korrekt. Ritade dem så mest för att det skulle bli tydligt vilka ramper de ersätter.
Senast ändrad 6 november 2010 16:29