Utskrift från www.yimby.se
....

Arkitektonisk mimikry: Ett senkommet förslag till Citybanehus

Sida 1 av 2
12>
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Stockholms skyline är förvisso unik bland miljonstäder. Den närmast totala horisontaliteten, avbruten av en och annan kyrka eller 60-talskloss, hittar man annars bara i betydligt mindre städer, men där är den å andra sidan regel.

Inget får sticka upp - jo, kyrkorna förstås, dem är inte ens de mest hårdföra skylinister emot. Kyrkor har en arkitektur som gillas av alla. Ett nytt kyrktorn mot horisonten skulle troligen inte möta några större protester. Ett nytt höghus med kyrktornets yttre karaktäristika skulle kanske kunna passera nålsögat?

Låt oss testa idén på ett aktuellt projekt i ett synnerligen känsligt läge. Kontorshuset intill nedgången till det blivande Station City, nära Klara Kyrka, har varit ute på tävling en gång tidigare, men inget av förslagen kunde accepteras. Nu arbetar tre nya arkitektkontor enligt uppgift med förslag till ett hus som ska ersätta Continentalhuset, och vad de kommer fram till vet ingen ännu. Det är ett unikt projekt genom sitt centrala läge och påverkar givetvis skylinen (på gott eller ont) även om det till sist kanske inte blir högre än sin 13-våningars föregångare.

Hur högt kan man gå med en kyrktornsdesign? Låt oss testa 80 meter, som Hötorgshusen men 25 meter kortare än Klara kyrka:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Tornet kan utföras på många olika sätt, här har jag valt en arkitektonisk synvilla där "taket" i själva verket är undersidan av ett trekantigt snitt in i hörnet av en fyrkantig byggnad:

Som bonus blir byggnadens profil ganska kontemporär:

Vill man kan man se huset som en sentida hyllning till den uppburne 60-talsmålaren Olle Bærtling. Det gör att det faktiskt passar märkligt bra in i 60-talsmiljön runt Sergels torg om man målar några av triangelfälten i starka färger:

(Har just börjat använda Sketchup - ber om ursäkt för nybörjarskevheterna).
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Snyggt, men jag skulle vilja ha det i höjdsektioner, som Kungstornen eller Södertorn enligt originalritningen.
Niklas Öhrström skrev:

Snyggt, men jag skulle vilja ha det i höjdsektioner, som Kungstornen eller Södertorn enligt originalritningen.

Har faktiskt två varianter på den här kyrktornsidén, där den ena är just i två mycket distinkta höjdsektioner och skiljer sig totalt från den här (inga trianglar, mycket kurvor). Ska försöka få loss tid att rita den också. Ville höra reaktioner dels på själva idén och dels på Bærtling-designen först.
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Vackert! Jag älskar olle Bærtling-designen! Jag tycker att stockholms skyline skulle må bra av fler byggnader i den här skalan och de här proportionerna - fler kungstorn till stockholm! Sen tycker jag att just denna del av stockholms "skyline" skulle må bra av fler uppskjutande torn som kan förminska dominansen av det lite klumpiga waterfront och andra klumpar, men också bilda en vacker fond till stadshuset.
Senast ändrad 17 januari 2011 13:01
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
Stor fan av dig Herbert, men gillar inte alls denna design. Höjden är bra, men inte triangelfälten i starka färger. Dessutom föredrar jag om det finns någon sorts spira (avsmalnade åtminstone) i toppen.
Bærtling-grejen är bara en bonus som de triangulära ytorna inbjuder till. Färgfälten är absolut inte ett måste men medge att de gör sig bra mot gardinen i Kulturhusets fönster i bilden från Malmskillnadsgatans bro!

Hm, lyckas inte lägga texturer på svängda ytor i Sketchup så det får räcka med en snabbskiss för att presentera konceptet i variant 2 (vy söderifrån):

Anders Norén
408 Inlägg
Förslag 2 har en svårgripbar stil. Organiska former, får mig att tänka på en lampa från början av 1900-talet. Skulle nyjugend, om stilen funnes, kunna se ut sådär?
Anders Norén skrev:

Förslag 2 har en svårgripbar stil. Organiska former, får mig att tänka på en lampa från början av 1900-talet. Skulle nyjugend, om stilen funnes, kunna se ut sådär?

Ingen skulle välkomna en nyjugendvåg mer än jag! Tanken med det här förslaget var att utgå från taklinjen på Stadshustornet och Riddarholmskyrkan och använda parabolkurvan genomgående i byggnaden för att simulera tinnar och torn och valvbågeportiker. Det skar sig lite mot hitech-motivet så jag plattade ut den något, lite som Piet Heins "superellips" i Sergels torg-rondellen. Egentligen skulle väggarna ha varit helt svarta, den tegelröda färgen är något jag bara prövade för att fylla ut mellan blyertsstrecken. Kanske Stadshustegel faktiskt skulle stå bätre mot glasöverdelen än 00-talssvart?

Huvudsaken är även här kyrktornsmotivet, och glaset är även här tänkt att vara speglande så att överdelen "försvinner" mot himlen. Stockholms ikonbyggnader, däribland Tors Torn, har fått släppa till valda element.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Första förslaget är enastående!

Andra förslaget ser mer ut som ett utsträckt långfinger.
1366 Inlägg
Ja, vinken till TT kanske är onödig... det funkar lika bra med två jämnhöga smala mittorn.

Här är en variant på samma idé som skulle kunna beskrivas som postmodernism. Fungerar även i halva skalan vilket kan komma att visa sig betydelsefullt.

Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
Det senaste förslaget Herbert är riktigt kul, och skulle nog bli väldigt omdiskuterat. Har inget emot att detta byggs.
Herbert, Tingesten skrev:

Lite mindre utmanande variant, kalla det en vaniljlösning men den gör ungefär samma jobb som de arkitektoniskt mer vågade lösningarna (och ger oss ett gratis naturmotiv också):

Nädu, det där är en kloss. Den går bort. Satsa på tornkonceptet i stället.
Anders Norén skrev:

Nädu, det där är en kloss. Den går bort. Satsa på tornkonceptet i stället.

Vill ju framförallt vara realist... vad vill man ha på en hotelltillbyggnad? Många och små våningsplan? Ingen möjlighet till restaurang eller skybar högst upp? Hela upplägget går ut på att visuellt förvandla en kloss till ett kyrktorn för att blidka skylinisterna utan att byggnaden för den skull blir opraktisk. En 30-våningsbyggnad där de översta 10 våningarna är oanvändbara går förmodligen ännu mer bort om man ska se det krasst.

Trots det har jag skissat lite på sådana lösningar också. Häng kvar i tråden!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Skulle man inte bara kunna bygga en pastich. En större kopia av det en Kungstornet. Går sådant att åstadkomma i sketch-up?
Niklas Öhrström skrev:

Skulle man inte bara kunna bygga en pastich. En större kopia av det en Kungstornet. Går sådant att åstadkomma i sketch-up?

Jodå, fast för att illustrera just det konceptet är det enklare att bara photoshoppa in ett Kungstorn på platsen, alternativt någon stilig gammal NY-skrapa från förra seklets början. Får jag tid ska jag pröva det också. Knappast sannolikt att det blir byggt men det är absolut kul som jämförelsealternativ.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Värst vad jag fick tid fort... här är en klassisk NY-skrapa av lite drygt samma höjd, Trinity Building från 1905. Jag har arbetat om den lite och bl a gjort tornen pariga.

Original:
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Väldigt snyggt. Synd att Sverige var så fattigt i början av 1900-talet...
Snyggt. Det skulle gå hem i de breda folklagrena, men inte hos stadsmuséet, skönhetsrådet eller St Erik. Här kan man verkligen tala om något som förskönar Stockholms silhuett.

Arkitektonisk mimikry: Ett senkommet förslag till Citybanehus

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky