“
Bostäder: Jag tror att vägen med Stimulans för Stockholm (som resulterade i 15 000 nya bostäder den här mandatperioden) är en fortsatt bra väg att gå för att hålla igång bostadsbyggandet. I yttre Stockholm behöver man låta fler bostadsrätter skapas för att blanda upp, i innestan/närförorterna bör behålla sina hyresrätter. Jag vill tillägga att vilken typ av hus som byggs är minst lika intressant - och styr också var de kan växa. Ett hus får gärna bestå både av ägarlägenheter, hyresrätter och dessutom gärna affärsverksamheter för att blanda och skapa liv - under hela dygnet - i bostadsområden. Det ger dessutom trygghet och bekvämlighet till de boende!
Arkitektur är inte riktigt mitt område, men som psykologstudent vet jag förstås vikten av en omväxlande stad, av fasader som gör att blicken söker sig uppåt ibland, och som skapar gator där även husfasaden i ögonhöjd markerar förändringar i staden - när man rör sig mellan stadsdelar exempelvis, både vad som skiljer och ger variation, och inte minst vad som binder samman. Ur psykologiskt perspektiv måste jag också slå vakt om det som platt kallas grönområden, inte minst är de viktiga för hälsa och dessutom gemenskap. Jag tycker att Stockholms innerstads siluett och färgtoner är vackra, och samtidigt tror jag på en levande, växande stad med kontraster. Jag reste på Island i somras och noterade att husen i Reykjavik är varma, färgglada och omsorgsfullt smyckade, med mycket fasadmålningar - detta trots (eller tack vare?) att många hus (inklusive kyrkor) är gjorda av plåt! Det var inspirerande att se hur en så kall och blåsig stad ändå blir mysig och fylld av värme.
Gällande miljö så är jag ursprungligen från Göteborg, och har en förkärlek för de miljövänliga och effektiva spårvagnarna. Jag hoppas att stockholmarna kommer kunna gilla dem och se deras nytta (och jag hoppas att de kan fungera bättre i Sthlm på vintern än i Gbg...). Dessutom borde tvärbanan byggas ut, och jag ser fram emot att se över mer kollektivtrafik på "vattenvägarna". Gällande kollektivtrafiken är det också viktigt att se till alternativet - bilen. Fler parkeringsplatser - inte minst i anslutning till pendlingsplatser - skulle jag vilja kika på mer under mandatperioden. Även typen av parkeringar borde diskuteras.
Men uppriktigt sagt, som cyklist i Stockholm måste jag peka på de cykelbanor i Stockholm som är farliga, som tvingar fram orimliga svängar eller helt enkelt förvånande upphör. Att göra Stockholm mer säkert för cyklister - och där med också dem som går - är ett måste nästa mandatperiod!
”