Utskrift från www.yimby.se
....

Valenkät 2014

1. Infrastruktursatsningar

Välj vilka du tycker är viktigast att utveckla. (Max 4).
Tunnelbanan
Busstrafik
Visa ej valda alternativ
Förbifart Stockholm
Österleden
Andra vägsatsningar
Stadsspårväg
Befintliga Lokalbanor (Ex. Tvärbanan, Roslagsbanan)
Pendeltåg
Båttrafik
Spårväg syd
Annat

2. Hur vill du fördela satsningarna mellan kollektivtrafik och vägsatsningar?

Stor ökning kollektivtrafik
Visa ej valda alternativ
Viss ökning kollektivtrafik
Oförändrat
Viss ökning vägsatsningar
Stor ökning vägsatsningar

3. Vilken parkeringsnorm vill du ha (Antal parkeringsrutor per bostad)?

Parkeringsnormen bestämmer det minsta antal parkeringsplatser som måste byggas till varje uppförd lägenhet.
Avskaffa normen
Visa ej valda alternativ
0,1 - 0,49
0,5 - 0,99
1,0 - 1,49
1,5 -
Ändra till en maxnorm

4. Vilka boendetyper vill du i huvudsak satsa på i Stockholm (Max 3)?

Friliggande Flerbostadshus
Visa ej valda alternativ
Villor
Radhus
Stadsradhus
Stadskvarter
Annat

5. Vill du i Stockholm tillåta bebyggelse som är betydligt högre än omgivande byggnader, och i så fall var?

Inte alls
Visa ej valda alternativ
Befintlig innerstad
I anslutning till befintlig innerstad
Närförort
Längre ut

6. Vill du satsa på mer spektakulär arkitektur i Stockholm?

Nej
Visa ej valda alternativ
Ja

7. Stockholm växer samtidigt som de hårdgjorda ytorna snart är slut. Vilka åtgärder kan du tänka dig att göra?

Begreppet grönområde i denna fråga ska ses som ett allmänt begrepp för alla typer av mark inom eller nära bebyggelse som inte täcks av byggnader eller hård beläggning och som inte utgörs av naturskyddsområde eller stadspark.
Bebygg vissa grönområden
Visa ej valda alternativ
Förtäta redan bebyggda områden
Stoppa ny bebyggelse
Låta oss bo i mindre bostäder
Bygg mer på höjden
Ändra reglerna för var och hur man får bygga (ex. bullernormer & strandskydd)

8. Vilket alternativ stämmer bäst in på din syn på upplåtelseformer?

Större andel hyresrätter
Visa ej valda alternativ
Fördelningen är bra som den är nu
Låt marknaden styra
Större andel bostadsrätter
Större andel ägarlägenheter
Annat

9. Vilken typ av stadsplanering vill du helst se i våra funktionsseparerade flerbostadsområden?

Förtäta inte
Visa ej valda alternativ
Förtätning i samma stil
Bygg mer stadsmässigt
Annat

10. Mellan två förorter finns en smal grön kil. Vad är viktigast?

Behåll den biologiska spridningsvägen
Visa ej valda alternativ
Omvandla grönområdet till park för människor
Bygg ihop förorterna med varandra
Bygg ihop förorterna med varandra, men spara en del av grönskan som en park
Annat

11. IKEA i Söderstaden

IKEA vill bygga ett nytt varuhus i söderstaden av traditionell typ och 4000 parkeringsplatser. Vad är din syn på detta?
IKEA bör inte få bygga ett varuhus i söderstaden
Visa ej valda alternativ
IKEA bör få bygga ett traditionellt varuhus
IKEA bör bygga ett mindre varuhus
IKEA bör bygga ett showroom

12. Vad bör hända med Bromma flygplats?

Avveckla flygplatsen
Visa ej valda alternativ
Följ Swedavia:s plan på en uppklassning
Lägg trafiken på nivån som var innan uppklassningen
Ha kvar flygplatsen, men med avsevärt mindre trafik
Ha kvar flygplatsen, men utan reguljärtrafik
Avveckla flygplatsen efter att avtalet löpt ut 2038
Annat

13. Vad tycker du om trängselskatten?

Mer trängselskatt (ex. öka området för trängselskatt eller höj skatten)
Visa ej valda alternativ
Behåll nuvarande system
Minska eller avveckla trängselskatten

14. Hur många bostäder vill du bygga i Stockholms kommun under nästa mandatperiod?

Fler än 40.000
Visa ej valda alternativ
0 - 5.000
5.000 - 10.000
10.000 - 20.000
20.000 - 30.000
30.000 - 40.000

15. Buller

Ibland diskuteras byggande i bullerutsatta lägen. Vad är din syn på detta?
Vi ska inte bygga i bullerutsatta lägen
Visa ej valda alternativ
Det går bra att bygga i bullerutsatta lägen så länge det finns en tyst sida
Det går bra att bygga i bullerutsatta lägen så länge det är en tyst inomhusmiljö

16. Markprissättningspolicy

Stockholms kommun får stora intäkter från markförsäljning varje år. Vad anser du om detta?
Intäkterna bör gå till allmännyttan för att finansiera nya hyresrätter
Visa ej valda alternativ
Intäkterna bör användas fritt i kommunens budget
Intäkterna bör användas för att finansiera infrastruktur
Kommunen borde inte sälja av mark
Policyn borde premiera kvalitet istället för pris

17. Specificera "annat"-svar

Om du har angivit alternativet "annat" på någon av frågorna har du möjlighet att specificera här. Skriv gärna numret på frågan först innan du specificerar.

18. Skriv dina egna ord till väljarna

Vi hoppas att du tar dig tid att besvara bland annat följande frågor:
· Hur ska vi öka bostadsbyggandet och var ska ny bebyggelse förläggas?
· Vilken arkitekturpolitik har du? Hur vill du förbättra kvalitén och gestaltningen i ny arkitektur?
· Hur vill du göra Stockholm till en mer miljövänlig stad?
För att öka bostadsbyggandet krävs mer än en åtgärd, men en är att prioritera byggandet av billiga hyresrätter framför annan markanvändning, som köpcentrum och arenor. Vi menar att redan exploaterad, utnyttjad mark ska användas för bostäder så som överdimensionerade vägar och öde ytor. När biltrafiken nedprioriteras till förmån för kollektivtrafik försvinner de gränsdiken som bilvägarna skapar. Där frigörs plats för bostäder och stadsdelar knyts samman. Vi vill även se att kvarter med enbostadshus ska förtätas med flerbostadshus.

Vi vill se en tät, tillgänglig, levande och kollektivtrafikbaserad stad som är bättre både för miljön och människorna, inte en utspridd och bilberoende stad. Vi har en vision om 15-minuterstaden, en stad där alla invånare ska kunna nå samhällsservice, mataffärer, förskola och skola, biblioteket, grönområden och vårdcentral på mindre än 15 minuter, utan att behöva ta bilen. Därför måste det finnas många lokala stadsdelskärnor med fullständig service och goda kommunikationer.

Vi vill se ökade gröna inslag i staden såväl genom utökad odling, växter och naturmiljöer på gator och torg, på gårdar, på hustak och i parker som genom stärkt biologisk mångfald och livskraftiga ekosystem i och kring staden. Allt avfall ska ses som en resurs som återvinns och vara en del av ett kretslopp. Vi vill införa bilfria zoner för att på sikt fasa ut privatbilism och göra Stockholm till en bilfri stad. Det krävs därför en utbyggd och avgiftsfri kollektivtrafik.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 2020 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter