“
För att öka bostadsbyggandet krävs mer än en åtgärd, men en är att prioritera byggandet av billiga hyresrätter framför annan markanvändning, som köpcentrum och arenor. Vi menar att redan exploaterad, utnyttjad mark ska användas för bostäder så som överdimensionerade vägar och öde ytor. När biltrafiken nedprioriteras till förmån för kollektivtrafik försvinner de gränsdiken som bilvägarna skapar. Där frigörs plats för bostäder och stadsdelar knyts samman. Vi vill även se att kvarter med enbostadshus ska förtätas med flerbostadshus.
Vi vill se en tät, tillgänglig, levande och kollektivtrafikbaserad stad som är bättre både för miljön och människorna, inte en utspridd och bilberoende stad. Vi har en vision om 15-minuterstaden, en stad där alla invånare ska kunna nå samhällsservice, mataffärer, förskola och skola, biblioteket, grönområden och vårdcentral på mindre än 15 minuter, utan att behöva ta bilen. Därför måste det finnas många lokala stadsdelskärnor med fullständig service och goda kommunikationer.
Vi vill se ökade gröna inslag i staden såväl genom utökad odling, växter och naturmiljöer på gator och torg, på gårdar, på hustak och i parker som genom stärkt biologisk mångfald och livskraftiga ekosystem i och kring staden. Allt avfall ska ses som en resurs som återvinns och vara en del av ett kretslopp. Vi vill införa bilfria zoner för att på sikt fasa ut privatbilism och göra Stockholm till en bilfri stad. Det krävs därför en utbyggd och avgiftsfri kollektivtrafik.
”